Emosjonell sult hos barn: Hva du bør vite

Visste du at negative følelser kan gjøre deg sulten? Videre vil vi fortelle deg alt du trenger å vite om dette interessante emnet.
Emosjonell sult hos barn: Hva du bør vite

Siste oppdatering: 20 januar, 2021

I dag vet vi at det finnes to typer sult: fysisk sult og emosjonell sult. Den første refererer til sulten vi alle kjenner. Det er den vi føler i magen etter å ha gått en stund uten å spise. Så, hva er emosjonell sult? Hvordan kan du identifisere denne sulten hos barn? I denne artikkelen skal vi fortelle deg hvordan du finner det ut.

Før vi begynner med dette emnet, bør du vite at mat og følelser er nært beslektede. Fordi måten vi føler oss i et bestemt øyeblikk reflekterer på valgene vi tar når det er tid for å spise. Og det gjenspeiler også mengden og måten vi spiser maten vi har valgt.

Nå, med tanke på dette, i stedet for å si Si meg hva du spiser, og jeg vil si deg hvem du er”, kan vi si: “Si meg hva du spiser, og jeg vil si deg hva som skjer.

Emosjonell sult hos barn: Hva du bør vite

Emosjonell sult hos barn

Emosjonell sult sitter ikke i magen, den sitter “over halsen”. Når barn føler denne typen sult, er det fordi de bruker mat som en forsvarsmekanisme mot negative følelser de ikke vet hvordan de skal håndtere.

Derfor skjuler barna følelsene sine med mat. Dermed begynner de å spise mat de synes er trøstende, vanligvis den typen mat som inneholder store mengder sukker og fett. Disse måltidene er imidlertid ikke til nytte, siden emosjonell sult er umulig å tilfredsstille.

I følge Ana María Palomino Pérez, ernæringsfysiolog, er noen av de negative følelsene som fører til trøstespising, raseri, apati, frustrasjon, stress, frykt, tristhet, angst, rastløshet, ensomhet og kjedsomhet.

Dette bør imidlertid ikke forekomme i fysiologiske termer fordi negative følelser oppfattes som trusler som øker blodsukkeret, og denne handlingen reduserer eller eliminerer sult.

Som en konsekvens kan vi si at trangen til å spise når vi føler oss nede, ikke er noe medfødt. Det er en sosialt tilegnet utilstrekkelig oppførsel.

Tegn for å identifisere denne typen spising hos barn

Følgende er noen av tegnene som vil hjelpe deg med å identifisere når barn er emosjonelt sultne, i stedet for fysisk sultne:

  • Følelsen av sult er plutselig og haster, og den dukker opp når som helst.
  • Det er et ønske om å spise noe spesifikt. Det er ikke likegyldig.
  • De pleier å spise mer enn de normalt ville gjort.
  • Overspising.
  • Å spise fører til skyld og skam. Videre er sulten vanskelig å tilfredsstille.
  • Det er rask vektøkning. Det kan til og med føre til fedme.
Et barn som spiser en donut.

“Vi er ikke ansvarlige for følelsene våre. Men vi er ansvarlige for det vi gjør med dem.”

– Jorge Bucay –

Hvordan kan du unngå emosjonell sult hos barn?

En viktig ting å huske på for å unngå emosjonell sult er at du ikke skal belønne eller straffe barna dine med mat. Hvis du gjør det, vil de relatere spesifikk mat til visse følelser, noe som kan føre til et usunt forhold til mat.

I tillegg er det viktig å sørge for at barna har sunne spisevaner. Men du bør ikke være for streng fordi det kan være kontraproduktivt. De bør følge et balansert kosthold og overvåke matinntaket, men de må kunne spise all slags mat. Hvis du fratar dem en viss mat, kan de føle behov for å kompensere for det i fremtiden.

Til slutt og viktigst, for å unngå emosjonell sult hos barn, bør familien deres lære dem emosjonell utdannelse. Dette er en veldig viktig ting å gjøre i løpet av deres tidlige barndom.

På denne måten vil de vokse med de nødvendige kognitive ressursene for å identifisere og håndtere sine positive og negative følelser. Som et resultat vil de ikke ha lyst til å spise på en så ubalansert måte.

Det kan interessere deg ...
7 unnskyldninger barn bruker for å slippe å spise
Du er mammaLes det hos Du er mamma
7 unnskyldninger barn bruker for å slippe å spise

Når barn er mellom to og tre år endrer utviklingen deres seg, og barna kan begynne å lage unnskyldninger for å slippe å spise.



  • Fernández Lucas, L. M. (2018). Influencia de las emociones en la conducta alimentaria (Trabajo de Fin de Grado). Universidad Autónoma de Madrid, Madrid.
  • Palomino-Pérez, A. M. (2020). Rol de la emoción en la conducta alimentaria. Revista chilena de nutrición47(2), 286-291.