Hvordan forhindre angsten din fra å påvirke barna dine

08 juni, 2020
Når foreldrene føler seg engstelige, kan barna også oppleve intense følelser uten å forstå nøyaktig hva som skjer. I dag skal vi snakke om hvordan du kan forhindre angsten din fra å påvirke barna dine.

Barn etterligner det de ser hos foreldrene sine … bevegelsene våre, ordene våre og de tingene vi gjør. Hvis du kjefter, vil barna dine kjefte. Hvis du leser, vil de lese. Og hvis du er engstelig, vil de føle den angsten også og handle i henhold til disse følelsene. Dette gjelder selv om de ikke virkelig forstår hva som skjer, eller hvorfor du er engstelig. I denne artikkelen hjelper vi deg med å forhindre angsten fra å påvirke barna dine.

Barn kan fortelle når foreldrene er engstelige

Det er normalt at barn oppdager foreldrenes angst og etterligner den. Barn er veldig synkronisert med foreldrenes stressnivå og er mer utsatt for å lide av passivt stress enn vi ofte innser. Hjernen deres utvikler seg fortsatt, og de er veldig følsomme for stressfaktorer i miljøet – inkludert foreldrenes oppførsel.

Studier har faktisk vist at selv når barn ikke opplever en stressende situasjon selv, får de næring fra foreldrenes energi. Og jo mer engstelige foreldrene føler seg, jo større blir stress- og angstnivået hos barna. Med andre ord, det er veldig enkelt å gi angsten videre til barna dine uten å engang innse det.

Barnas hjerner er som svamper. De beundrer oss, modellerer vår oppførsel og får ledetråder om sin egen sikkerhet i henhold til vår oppførsel og tingene vi sier.

Når barna dine føler at du er bekymret eller engstelig, begynner de å føle seg utrygge på verden. På samme måte, når foreldre modellerer sunne måter å håndtere intense følelser på, kan de lære barna at de ikke trenger å være redd for angst. Snarere kan de se den i øynene og løse det.

Hvordan forhindre angsten fra å påvirke barna dine

Ikke la angsten din påvirke barna dine: Lær å møte frykten

Så, hva kan du gjøre neste gang du begynner å bli engstelig? Først, gjenkjenn og aksepter følelsene dine. Ikke prøv å kjempe mot dem eller ignorere dem. Dette har en tendens til bare å forverre symptomene og gjøre angsten enda verre. Husk at angst bare er en følelse, akkurat som alle andre.

I stedet for å prøve å flykte fra angsten din, må du lære å møte frykten og overvinne den. Den beste måten å møte angst på er å stirre den i øynene. Angst er en innlært oppførsel som du også kan avlære ved å sette deg i kontakt med frykten din om og om igjen til den forsvinner.

Ikke la angsten din påvirke barna dine: Still spørsmål ved angsten din

Vær realistisk angående angsten din. Spør deg selv: Hva er det verste som kan skje? Er det sannsynlig at det skjer? Dette hjelper deg med å utfordre tankene dine og innse hvor urealistiske og usannsynlige dine bekymringer er. Samtidig er det viktig å finne en teknikk som hjelper deg å konfrontere det som skjer. For eksempel:

  • Pust: Dype pusteøvelser er en god strategi for å redusere angstnivået. Aktiver kroppens avslapningsrespons. Forsøk å inhalere mens du teller til 4, og tell deretter til 4 igjen mens du sakte puster ut. Gjenta deretter flere ganger.
  • Finn et trygt sted for deg selv. Mange synes det også er nyttig å stoppe det de gjør og gå til et rolig sted. Noen minutters stillhet med tankene dine kan hjelpe deg med å starte på nytt.
  • Se etter en distraksjon: Når du føler deg engstelig, går hjernen raskere og tankene begynner å akselerere. Det er viktig å komme deg ut av hodet ditt og bremse tankene. Du kan utføre visse aktiviteter som vil distrahere tankene dine og involvere den logiske delen av hjernen din. Lytt for eksempel til en podkast, tell til hundre eller fortell en historie.
Hvordan forhindre angsten fra å påvirke barna dine

  • Se etter aktiviteter som er orientert rundt et mål. Hvis du har nok tid, fokuserer du oppmerksomheten på en meningsfull og målrettet aktivitet. Dette kan være noe så enkelt som å vaske klær, dra på kino eller gå på tur med hunden din.

Snakk med barna dine om hva som skjer og hva du opplever

Hvis du mister kontrollen og begynner å stresse foran barna dine, snakk med dem om følelsene dine. Vis dem at det å være engstelig er vanlig, og dessuten er det noe du kan takle.

La barna være vitne til at du står overfor angsten og praktiser strategier for å takle den. På den måten vil det være mer sannsynlig at de modellerer den samme positive oppførselen.

Dette lærer dem at det er greit å føle seg engstelig, og at de kan håndtere situasjonen. Som et resultat vil de føle seg mer komfortable og trygge på å utforske og leke i verden rundt seg.

Å oppdra barn har mye å gjøre med å lære dem å håndtere ting de ikke kan se. Vis dem at det å konfrontere en irrasjonell frykt og å overvinne den er bedre enn å uttrykke den eller prøve å flykte.