Fantomskader hos barn: Hva du trenger å vite

Overdreven sportskrav til barn kan utløse visse helseproblemer, for eksempel fantomskader. Finn ut hva de handler om.
Fantomskader hos barn: Hva du trenger å vite

Siste oppdatering: 15 oktober, 2021

Konkurransedyktige idrettsaktiviteter i barndommen har sine kostnader. Noen barn klarer ikke å håndtere press og viser tegn til kroppssmerter eller bevegelsesvansker, blant andre fysiske plager. Ved klinisk undersøkelse klarer ikke legene å verifisere tilstedeværelsen av noen reell skade. Denne gruppen av patologier er kjent som fantomskader hos barn.

Å fremme fysisk aktivitet fra barndommen er avgjørende, men vi må sørge for at sporten utføres på en rekreasjonsmessig måte, uten krav som gir negative følelser. På denne måten unngår vi fysisk og psykisk lidelse hos små.

Hva er fantomskader?

Det er vanlig å høre om fantomsmerter etter en amputasjon, men denne tilstanden er noe helt annet.

Barn med fantomskader er barn som lider av ekte smerter, akkurat som om de hadde en traumatisk skade på en del av kroppen. Så vi kan si at fantomsmerter er en ubehagelig fysisk og følelsesmessig følelse, som stammer fra hjernen.

Det er vanligvis en ganske kronisk tilstand og påvirker barnet kontinuerlig (hver dag) eller periodisk (med kortvarig lindring). Og som enhver sykdom som varer over tid, påvirker den den fysiske, sosiale og følelsesmessige velværen til barnet.

Den hyppigste plasseringen av fantomsmerter er i ekstremitetene, og det er vanlig at det er andre assosierte symptomer som ikke er direkte relatert til den påståtte skaden.

En ung jente hos legen som pekte på kneet hennes.

Behandling av fantomskader hos barn

Først vil legen utføre en grundig historie og en fullstendig fysisk undersøkelse for å kategorisere smerten. Ofte vil de bestille visse komplementære tester for å utelukke skader av en organisk årsak, det vil si fysiske sykdommer.

Når andre mulige årsaker til smerte er utelukket, blir mistanken om denne tilstanden mer solid. Gitt dette er det viktig å gi barnet og familien råd om de terapeutiske tiltakene som er nødvendige for å lindre ubehaget.

Behandlingen av fantomskader hos barn krever tverrfaglig arbeid, som involverer lege, psykolog og familiemedlemmer.

Når det gjelder smertebehandling, er det ingen spesifikke medisiner, og det er viktig å ikke misbruke reseptfrie smertestillende midler.

Det er veldig viktig å tilby barnet en riktig psykologisk tilnærming, ettersom det er et direkte forhold mellom fantomskader og kravene innen sport.

Gjennom fantomsskaden oppnår barnet ubevisst det de trenger: De får en mulighet til å hvile eller stoppe sportsaktiviteten som forårsaker stort emosjonelt stress. Mange ganger oppstår denne følelsen av frykt for å mislykkes i konkurransen.

Til slutt bør foreldre reflektere over presset de legger på barna sine og hvordan det påvirker deres velvære.

Hvordan forhindre fantomsskader hos barn

En måte å forhindre denne tilstanden hos barn er å redusere konkurransekrav, i tillegg til å oppmuntre til sport som en sunn aktivitet, noe som gir dem en mulighet til å ha det gøy og utvikle seg.

Denne typen skader har en tendens til å forekomme oftere i idretter som baseball (i USA) eller fotball (i Norge). Med andre ord skjer det i de mest populære sportsgrenene i hver region.

For store forventninger av foreldrene til et barns prestasjoner kan være skadelig for deres helse og velvære.

Noen ganger kommer disse kravene fra trenere, som søker bedre atletisk prestasjon, men ved å utsette barn for et slikt nivå av konkurransekrav, kan de få det motsatte resultatet.

Sport som en sunn vane

En pjokk som svømmer i et basseng.

Barnas idrettsaktiviteter må alltid ledsages av voksne, på en omfattende, positiv og samtykkende måte med små. Den mindreåriges ønsker må alltid lyttes til og respekteres, ettersom de har nok autonomi til å ta avgjørelser knyttet til disiplinen.

Det er logisk for barn å føle ønsket om å vinne, så vel som for de rundt dem. Voksne må imidlertid formidle til barnet at det er viktigere å delta enn å vinne.

Miljøet i konkurransedyktig idrett er vanligvis ikke lett, men foreldre må tilby nødvendig støtte til barna sine. Det er viktig å være fleksibel og ta hensyn til deres behov til enhver tid.

Fysisk aktivitet forbedrer motorisk utvikling, forhindrer stillesittende atferd, reduserer spenning og forbedrer barnets søvn. I tillegg påvirker det positivt kroppsbevissthet og forhindrer problemer knyttet til dårlig holdning.

Utført i sunne miljøer, forbedrer sport barns sosiale ferdigheter. Det hjelper dem å respektere andre, forbedre deres selvtillit, redusere angst og jobbe med selvkontroll.

Avslutningsvis er det viktig å dra fordel av sport i barndommen, uten å produsere press som kan skade barn fysisk og følelsesmessig.

Det kan interessere deg ...
Hva er de beste sportene for barn?
Du er mamma
Les det hos Du er mamma
Hva er de beste sportene for barn?

Å vite hvilke av sportene som er best for barn, og i hvilken alder, er veldig viktig når man bestemmer hvilken aktivitet de skal delta i.



  • Pineda-Espejel, Heriberto Antonio, et al. “Perfeccionismo interpersonal, miedo a fallar, y afectos en el deporte.” Cuadernos de psicología del deporte 19.2 (2019): 113-123.
  • Nieto, Alicia Benavides, et al. “Deporte en familia como prevención de problemas de conducta desde edades tempranas.” International Journal of Developmental and Educational Psychology 3.1 (2017): 449-456.
  • García, Daniela, and Elizabeth Flores. “Dolor fantasma en niños y jóvenes amputados congénitos: prevalencia y características clínicas.” Rehabilitación Integral 14.1 (2019): 22-29.
  • Lillo, Susana. “Medicina física y rehabilitación en el dolor crónico pediátrico.” Revista Médica Clínica Las Condes 30.6 (2019): 436-445.
  • Rodríguez Torres, Ángel Freddy, et al. “Beneficios de la actividad física para niños y adolescentes en el contexto escolar.” Revista Cubana de Medicina General Integral 36.2 (2020).
  • Rivera, Axel Lomas, and Ángel Luis Clemente Remón. “Beneficios de la actividad físico-deportiva en niños y niñas con TDAH.” EmásF: revista digital de educación física 44 (2017): 63-78.