Blir barnet ditt sint for alt? Tips for å hjelpe dem

Å lære bort emosjonell intelligens til barn er veldig viktig for at de skal lære å kontrollere følelsene sine og ikke bli sinte for alt.
Blir barnet ditt sint for alt? Tips for å hjelpe dem

Siste oppdatering: 04 desember, 2022

Ved mange anledninger kan vårt barns personlighet gjøre mors- og farskap vanskelig å gjennomføre, men til tross for hindringene som kan dukke opp fordi barnet ditt blir sint for alt, er det noen tips som vil være til stor hjelp for å følge dem og korrigere holdningene deres med kjærlighet, respekt og dialog.

Det er ofte antatt at barn som lett blir sinte rett og slett er lunefulle barn som ønsker å få oppmerksomhet, og for å få det vil de gjøre alt, men sannheten er at de er barn som trenger støtte fra foreldrene for å lære å kontrollere sin høye sensitivitet, en egenskap som gjør dem mer utsatt for flere situasjoner og som krever fremming av emosjonell intelligens slik at de ikke lar sine følelser flyte over på upassende måte.

8 tips du kan bruke når barnet ditt blir sint for alt

Det er noen barn som fra tidlig barndom viser at de er mer følsomme enn andre jevnaldrende på deres alder. Barn som eksploderer ved den minste motbakke trenger en guide for å hjelpe dem med å kontrollere opphopningen av følelser som er flasket opp inni dem. Ellers vil denne holdningen bare ende opp med å skade dem og andre.

Dette er noen anbefalinger når barnet ditt blir sint over alt.

1. Gi dem din kjærlighet og støtte

Sinte episoder hos barn er normale i prosessen med å gradvis tilegne seg mer emosjonell intelligens. Det som imidlertid kan være veldig utmattende er når barn eksploderer ved den minste hendelse og sårer sine egne følelser og de rundt dem.

En mor snakker med sin unge datter, som er sint.
I stedet for å reagere med frustrasjon eller sinne, snakk med barna dine for å forstå deres oppførsel.

På grunn av det ovennevnte, selv om det noen ganger er uunngåelig at de blir sinte, bør du gi barna dine et følelsesmessig miljø med trygghet og tillit når disse episodene oppstår. Hvis de lar deg gjøre det, klem dem med kjærlighet og vis dem din støtte slik at de kan roe seg ned og ha en samtale om hvordan de har det og hva de kan gjøre for å bli bedre.

Se dem i øynene og kom deg ned på nivået deres

Før du sier noe til barnet ditt etter en sint episode, er det veldig viktig at du går ned til høyden deres, og ser det empatisk inn i øynene. Denne enkle handlingen er kjent som “aktiv lytting” og lar deg nærme barnet ditt på en respektfull og imøtekommende måte. Vis dem at du er åpen for kommunikasjon for å finne ut hva som gjør dem sinte.

3. Gi barnet ditt tid til å roe seg ned

Raserianfall og sinneutbrudd er svært belastende for både barn og deres foreldre. Så, før du snakker med dem, gi dem den tiden de trenger til å roe seg helt ned. Det handler ikke om å la ting gå ubemerket hen og glemme dem. Det handler om å gi barna rom til å komme ut av øyeblikkets spenning og se situasjonen fra et annet synspunkt. Så gi dem tid til å reflektere stille.

4. Bekreft følelsene de opplever

Når du har en samtale med barnet ditt om de sinneutbruddene de kan ha, prøv først å bekrefte følelsene deres og ha empati med følelsene deres. Derfor, før du skynder deg å skjelle dem ut for deres holdninger, lytt til dem tålmodig og vis dem med dine gester og ord at du forstår hva de går gjennom. På denne måten vil barnet ditt være mer sannsynlig å lytte til deg objektivt, vel vitende om at du kobler deg til deres behov og bryr seg om deres velvære.

5. Lær barnet hvordan det skal puste for å roe seg ned

Når du står overfor et stressende øyeblikk når barnet ditt blir sint for alt, er pusteteknikker gode allierte for å roe barnet ned. Så når du legger merke til at barnet ditt er i ferd med å eksplodere, følg dem til et avsides sted og lær dem hvordan de skal puste slik at de ikke lar seg rive med av følelsene sine.

En mor og datter som praktiserer meditasjon.
Puste- og avspenningsteknikker er svært nyttige verktøy for å hjelpe barn å holde seg rolige i tider med stress.

5-2-6-teknikken er et flott verktøy som dere begge kan dra nytte av når sinne banker på døren deres. Den består av å ta et dypt pust i 5 sekunder, holde det i 2 sekunder, og deretter slippe det ut mens dere teller til 6. Å lære dem denne enkle øvelsen kan utgjøre en stor forskjell når barna dine er alene og trenger å kontrollere følelsene sine.

6. Hjelp dem med å sette ord på følelsene sine

Barn kommer ikke til denne verden med en bruksanvisning som forklarer hvordan de kan identifisere følelsene deres og kontrollere dem når de gjør feil. Så når den lille får et raserianfall eller en angstkrise, la dem roe seg helt ned før dere har en dialog formidlet av empati, kjærlighet og respekt.

Avhengig av deres alder, hjelp barnet ditt med å identifisere hva det var som fikk dem til å reagere på en bestemt måte og hva følelsene var som fløt over inni dem. Når de er veldig unge, start med grunnleggende følelser som tristhet, lykke og sinne, og forklar mer komplekse følelser som skuffelse, frustrasjon og misnøye etter hvert som de blir eldre.

7. Vær tydelig med den lille

Mange ganger får barn uforutsigbare sinneanfall fordi vi som foreldre endrer planene vi hadde med dem fra det ene sekundet til det neste. Dette skaper usikkerhet og får dem til å reagere eksplosivt. For å unngå disse situasjonene, vær tydelig med barnet ditt om de tingene de vil gjøre på daglig basis og prøv å holde ord. Husk at overraskelser kan utløse sterke følelser hos høysensitive barn. Så hvis det er en endring av planene, forklar det rolig slik at de forstår situasjonen.

8. Finn en effektiv distraksjon

Når du merker at barnet ditt er i ferd med å få et sinneutbrudd, bruk teknikker eller dynamikk som fungerer som en distraksjon for å hjelpe dem med å roe seg ned. Fra kyssing og klemmer, til å synge favorittsangen eller øve på pusteteknikker. På denne måten kan den lille føle seg trygg på å snakke med foreldrene sine om hva de følte for å lære å kontrollere sinne på en smart måte.

Følg disse tipsene når barnet ditt blir sint for alt

Høysensitive barn kan føle seg truet av flere situasjoner som får dem til å føle seg usikre og eksplodere i raseri, men selv om de ikke har skylden for deres natur, er det viktig å korrigere dem og veilede dem med respekt og empati slik at de får emosjonell intelligens. Derfor, hvis barnet ditt blir sint for alt, følg tipsene ovenfor og gi dem all din ubetingede kjærlighet og støtte slik at de kan forbedre seg som person.

Det kan interessere deg ...
Raserianfall når du kler på barn: hva du skal gjøre
Du er mamma
Les det hos Du er mamma
Raserianfall når du kler på barn: hva du skal gjøre

Raserianfall når man kler på barn er normalt fra 3-årsalderen. Det er viktig å være tålmodig, involvere barnet og forhandle med dem.



  • Guerra-Bustamante J, León-Del-Barco B, Yuste-Tosina R, López-Ramos VM, Mendo-Lázaro S. (2019). Emotional Intelligence and Psychological Well-Being in Adolescents. Int J Environ Res Public Health. 2019 May 16;16(10):1720. doi: 10.3390/ijerph16101720. PMID: 31100799; PMCID: PMC6572191. Recuperado de: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/31100799/
  • Pacheco, N. N. E., & Fernández-Berrocal, P. (2013). Inteligencia emocional en adolescentes. Padres y Maestros/Journal of Parents and Teachers, (352), 34-39. Recuperado de: https://revistas.comillas.edu/index.php/padresymaestros/article/view/1170/993
  • Sánchez-Núñez MT, García-Rubio N, Fernández-Berrocal P, Latorre JM. (2020). Emotional Intelligence and Mental Health in the Family: The Influence of Emotional Intelligence Perceived by Parents and Children. Int J Environ Res Public Health. 2020 Aug 27;17(17):6255. doi: 10.3390/ijerph17176255. PMID: 32867380; PMCID: PMC7503667. Recuperado de: https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32867380/
  • Salguero, J. M., Fernández-Berrocal, P., Ruiz-Aranda, D., Castillo, R., & Palomera, R. (2015). Inteligencia emocional y ajuste psicosocial en la adolescencia: El papel de la percepción emocional. European journal of education and psychology4(2). Recuperado de: https://www.redalyc.org/pdf/1293/129322659005.pdf

Innholdet på Du er mamma er utelukkende skrevet for lærings- og informasjonsformål. Det kan ikke under noen omstendigheter erstatte diagnostisering, råd eller behandling fra en fagperson. Ved tvil er det best å konsultere en spesialist.