Sosial sammenligning: Hvordan det påvirker oss

10 januar, 2020
Å bli sammenlignet med andre kan være en kilde til ekte frustrasjon og angst. Av denne grunn er det viktig å vite hvordan man bruker sosial sammenligning på en positiv måte.
 

Vi sammenligner oss hele tiden med menneskene rundt oss, de i våre sosiale nettverk, offentlige personer og til og med fiktive karakterer. Den generelle oppfatningen ser ut til å være at sosial sammenligning har en tendens til å være negativt, og bør unngås for enhver pris.

Men hva hvis vi fortalte deg at sosial sammenligning er en del av vår karakter som mennesker?

Må vi sammenligne oss med andre?

Leon Festinger er skaperen av teorien om sosial sammenligning og kognitiv dissonans. Han postulerer at folk trenger å evaluere sine egne meninger og evner. Med andre ord, folk trenger å vite at de er konsekvente, og at valgene og tankene deres er valide.

I følge psykologen Joel Feliu begynte folk å sammenligne seg selv med andre for å få en følelse av visshet, siden de ikke hadde noen annen måte å bekrefte validiteten av sine egne meninger og ferdigheter.

Sosial sammenligning: Hvordan de påvirker oss

Selv når ting er relativt klart, har vi ofte en tendens til å legge tillit til andres meninger. Med andre ord, vi stoler på deres meninger mer enn våre egne for å vite hva vi skal gjøre, si eller tenke.

Feliu påpeker imidlertid at disse sammenligningene ikke gjøres tilfeldig. Snarere bruker vi mennesker vi anser som linkende oss. Når vi først har funnet ut at det er likhet med en annen person, stoler vi mer på dem for å evaluere våre meninger og evner.

 

All denne refleksjonen fører til konseptet om enhetlighet i gruppen. Det at vi trenger pålitelige meninger fra dem vi føler ligner oss, oversettes til et ønske om gruppens enhetlighet. Det vil si at vi ønsker å være mer som andre og at andre skal være mer som oss.

Kognitiv dissonans

Men hva skjer når holdningene og meningene våre ikke stemmer overens med de menneskene vi anser som liknende oss? I følge Festinger, når sosial sammenligning fører til avvik, oppstår kognitiv dissonans.

Denne dissonansen skaper psykologiske plager, og kan føre til at vi gjør endringer i våre beslutninger, meninger, holdninger og til slutt våre kognitive systemer.

Sosial sammenligning: Hvor skadelig er det?

Nå som vi vet at sosial sammenligning er en del av menneskets natur, gjenstår et viktig spørsmål. Hvordan påvirker det oss å sammenligne oss med andre?

Å sammenligne oss selv med andre vil påvirke oss ulikt avhengig av betydningen vi gir til sammenligningen. Måten vi verdsetter våre egne situasjoner på i forhold til andre menneskers situasjoner, kan påvirke selvfølelsen vår alvorlig og ha en negativ innvirkning på vår følelse av autonomi.

På den annen side må vi forstå at vi alle har unike livssituasjoner som et resultat av vanskelige opplevelser. Med andre ord, vi må huske at hendelsene som fører til din nåværende tilstand og en annen persons er veldig forskjellige. Å knytte assosiasjoner mellom livet ditt og en annens situasjon kan forårsake betydelig skade på følelsen av egenverd.

 

I mellomtiden skal vi huske ordtaket, «Ikke døm en bok etter omslaget.» Husk at utseendet kan være bedragersk. Lege og velværeekspert Susan Biali påpeker det viktige faktum at andres «eksteriør» ikke kan sammenlignes med vårt «interiør».

Med fremveksten av sosiale nettverk er det veldig vanlig å sammenligne livene våre med andre ved å se på Facebook- og Instagram-profilene deres. Dette til tross for at alt vi har å gå etter er bilder.

Sosial sammenligning som inspirasjon

Vi er alle unike og har vårt eget sett med omstendigheter. Hvis vi konstant sammenligner oss med andre, vil vi tillegge oss visse krav som er fremmede for oss. Imidlertid er det en sunn måte å bruke sosial sammenligning på: som inspirasjon.

Sosial sammenligning: Hvordan de påvirker oss

Å observere hvordan andre gjør fremgang og oppnår sine drømmer mens du fremdeles har mye arbeid å gjøre kan være virkelig frustrerende. Det kan også gi betydelig angst. Når du sammenligner deg med andre, kan du vri den frustrasjonen og misunnelsen over å ikke ha det de har til motivasjon.

Med andre ord, å sammenligne deg selv med andre bør alltid fokusere på selvforbedring. Observer disse menneskene fra et annet perspektiv, som en modell eller et mål for å hjelpe deg med å nå dine mål. Analyser hva de gjorde for å få det de har nå, og motiver deg selv ved å si: «Hvis de kan, så kan jeg også.»

 
  • Biali, S. (2010). Live a live you love: seven steps to a healthier, happier, more passionate you. Beaufort Books.
  • Festinger, L. (1975). Teoría de la disonancia cognoscitiva. Instituto de Estudios Políticos. España
  • Ibáñez, T., Botella, M., Domènech, M., Feliu, J., Martínez, L.M., Pallí, C., Pujal, M. y Tirado, F.J. (2004). Introducción a la psicología social. Editorial UOC. España: Barcelona.