Hvordan oppnå en sunn graviditet

· 10. mai 2018

Mange situasjoner i livet kan løses kun ved å bruke sunn fornuft. Så hvis vi spør oss selv hvordan vi skal oppnå en sunn graviditet, er det mest fornuftige svaret: ved å bruke sunne livsstilsvaner.

I tillegg til bruk av sunn fornuft må vi se etter kvalifisert informasjon. Denne artikkelen er basert på anbefalinger gitt av Spanish Society of Pediatrics (SEGO).

Det første du bør gjøre for å få en sunn graviditet er å oppsøke legen din for en generell undersøkelse. Dette er en god anledning til å vurdere livsstilen din, hvilke medisiner du tar for øyeblikket og oppdatere vaksinene dine.

Det er også en annen viktig anbefaling: vektkontroll. Husk at å gå over eller under riktig vekt kan være skadelig for svangerskapet. Hvis du er bekymret for din vekt, ta kontakt med en profesjonell.

Under graviditeten er det naturlig å gå opp litt vekt. Den anbefalte vektøkningen er mellom 10-15 kilo. Dette er en variabel som du kan kontrollere med legen din som en del av en rutineundersøkelse som du vil gjennomføre i denne spesielle perioden.

Trening er viktig. Rør på deg!

Trening vil hjelpe deg med å tøye og og styrke musklene. Det vil også lindre den psykiske byrden en graviditet kan gi. I henhold til anbefalingene fra medlemmer av Spanish Society of Pediatrics bør du ta hensyn til de kravene kroppen din gjør.

Ikke overdriv det, spesielt ikke hvis du ikke trente mye før du blir gravid. Det er lurt å unngå strenge treningsplaner hvis du ikke er vant til høy fysisk aktivitet.

Yoga anbefales for å holde seg i form. Uansett hvilken type trening du bestemmer deg for å gjøre, bør du snakke med en kvalifisert fysisk trener om tilstanden din. Unngå potensielt farlig sport som dykking, vannski og kontaktsporter.

Sunn mat

Det du spiser er hva din baby spiser. Under graviditeten kommer babyens eneste ernæringskilde fra deg. Du har kanskje hørt den vanlige setningen «du må spise for to.» Dette uttrykket er ikke spesielt sant i henhold til SEGO. Etter fødselen kan du finne det vanskelig å miste overflødig vekt oppnådd under graviditeten.

Mange kvinner ender med å fortsette de sunne matvanene de fulgte under graviditeten for resten av livet.

Hvis du forbedrer kosten litt etter litt, og legger til deg sunne vaner frivillig og bevisst, kan du gi den lille av deg den beste av deg.

Hvis du tar hensyn til følgende enkle næringsråd fra SEGO, vil du og din baby oppleve fordelene.

 Kalsium

Kalsium

Det er viktig å ha et kalsiumrikt kosthold fordi babyens skjelett begynner å dannes mellom fjerde og sjette uke av graviditeten. Melk er en god kilde til kalsium.

Brokkoli, hermetiserte sardiner, soyaprodukter, sesamfrø og meieriprodukter er også sunne kilder for kalsium.

Det er viktig å ta hensyn til kvaliteten og mengden av melkeinntaket ditt, siden visse meieriprodukter også har høyt fettinnhold.

Proteiner

Sammen med kalsium er proteiner et annet viktig element i et sunt kosthold. Det er av stor betydning for babyens vekst.

Prøv å konsumere tre porsjoner protein per dag. Fersk fisk, kokt egg, stekt kjøtt, pasteurisert ost og soya er alle gode kilder til protein.

Vitaminer og kosttilskudd

Prøv å spise minst fem porsjoner frukt og grønnsaker per dag. De vil gi deg vitaminer, mineraler og fiber.

I tillegg kan det å supplere et sunt kosthold med vitaminer også gi deg ro i sinnet ved å vite at både du og babyen din får de nødvendige næringsstoffene.

Det er viktig å sørge for at vitaminene du tar anbefales for gravide. Noen produkter er ikke egnet i dette stadiet.

Helsepersonell anbefaler at du tar 400 mikrogram folsyre daglig i løpet av de første 12 ukene av svangerskapet. Folsyre bidrar til en sunn utvikling av babyens ryggmarg.

Karbohydrater

Det er viktig å innta fire eller fem porsjoner karbohydrater om dagen. Ris, pasta, poteter og fullkornsbrød er noen få sunne eksempler.

Karbohydrater gir deg energi. Å spise fullkornsbrød, pasta og brun ris er enda mer fordelaktig fordi de også inneholder fiber. Fiber hjelper med å lindre forstoppelse, et vanlig ubehag under graviditeten.