Er det trygt å spise soya under graviditet?

Det er trygt å spise soya under graviditet så lenge denne maten er inkludert i sammenheng med et variert og balansert kosthold. Lære mer.
Er det trygt å spise soya under graviditet?

Siste oppdatering: 10 september, 2022

Soya er en sterkt anbefalt mat for å fremme kvinners helse. Den inneholder en serie forbindelser kjent som isoflavoner, som kan optimere hormonproduksjonen og redusere symptomene forbundet med overgangsalder. Nå skal vi fortelle deg om det er trygt å spise soya under graviditet eller om det bør begrenses på dette stadiet.

Det første du må huske på er at for tiden er mange produkter laget av soya. Spesielt de med høyt proteininnhold og laget for det veganske publikumet. Dette skyldes konsentrasjonen av næringsstoffer i denne grønnsaken, selv om proteinkvaliteten ikke er så høy som i animalsk mat. Soya mangler til og med flere essensielle aminosyrer.

Soya er en matvare med noen “anti-næringsstoffer”

En av grunnene mot inntak av soya under graviditet har å gjøre med tilstedeværelsen av “anti-næringsstoffer” i maten. Det vil si en rekke elementer som reduserer biotilgjengeligheten til visse essensielle mineraler, som kalsium, jern eller sink. Et underskudd av disse næringsstoffene kan påvirke fosteret negativt, som det fremgår av en studie publisert i Nutrients.

Dessuten dyrkes mange soyaavlinger i stor utstrekning og bruker plantevernsmidler for å redusere risikoen for skadedyr. Disse stoffene er svært fettløselige (de fester seg til fett) og kan nå fosteret gjennom morkaken. Derfor, når opprinnelsen til soyabønner er ukjent, er det best å unngå dem, men når den kommer fra organiske plantasjer, vil den være fri for disse giftstoffene.

Suppe med mungbønner.
Soya er en mat rik på næringsstoffer, men den bør ikke inntas i overkant på noe stadium av livet fordi det kan føre til andre mangler.

Så, er det trygt å innta soya under graviditet?

Til tross for det ovennevnte, er det ingen solide bevis som indikerer at soyainntak kan være skadelig for helsen til gravide kvinner og fosteret. Dette er så lenge det er inkludert i kostholdet på en rimelig måte, uten å endre variasjonen eller balansen på energinivået.

Noen gamle forsøk kan bli funnet som tyder på muligheten for å utvikle reproduktive problemer fra et ekstremt høyt inntak av soya i kosten, men bevisene deres er ikke veldig solide.

Det skal bemerkes at det var og er mange myter om soya gjennom historien. For eksempel at det kan føre til en reduksjon i produksjonen av testosteron hos menn, men denne hypotesen har ikke blitt bevist definitivt.

Og hva med bearbeidede soyaprodukter?

Med bearbeidede soyaprodukter må man være forsiktig, siden mange av dem er av dårlig kvalitet og inneholder tilsetningsstoffer, enkle sukkerarter og transfett. Det er ikke det at de vil ha en direkte skadelig effekt på fosteret eller på kvinners helse, men jo mindre de er i kostholdet, jo bedre.

På sikt kan de ha en negativ innvirkning på stoffskiftets funksjon og på betennelsesmarkører i kroppen, noe som gir økt risiko for sykdom. Derfor bør denne typen mat reduseres i kostholdet til gravide kvinner så vel som i befolkningen generelt.

En diett bør alltid være basert på ferske og næringsrike matvarer. Ellers kan underskudd og ineffektivitet i kroppens funksjon skje i løpet av årene.

Soya i forskjellige former, inkludert melk, saus, tørre bønner og tofu.
Fersk soya tilsvarer ikke produkter avledet fra den. Generelt inneholder bearbeidede soyabaserte produkter tilsetningsstoffer og transfett som bør unngås.

Soya kan inntas under graviditet

Som vi har sagt, er det mulig å innta soya under graviditet, selv om det er best å ikke misbruke denne maten. Nøkkelen til et godt kosthold er variasjon og energibalanse, så å inkludere produkter som konsentrerer en stor mengde anti-næringsstoffer kan ha motsatt effekt. Under graviditet er det å unngå underskudd nøkkelen til å opprettholde god helse for moren og den fremtidige babyen.

Til slutt, husk at hvis du er i tvil om maten som kan inkluderes eller ikke i kostholdet til gravide kvinner, er det beste alternativet alltid å gå til en spesialist. Fagpersonen vil være i stand til å løse opp i alle dine tvil og vil i tillegg være i stand til å etablere en optimal matplan for å oppnå en kroppssammensetning hos moren og en sunn utvikling av fosteret.

Det kan interessere deg ...
hCG-nivåer under graviditet: Hvordan tolke dem?
Du er mamma
Les det hos Du er mamma
hCG-nivåer under graviditet: Hvordan tolke dem?

hCG-nivåer under graviditet tillater påvisning av mulige endringer, enten det er relatert til graviditeten eller til fosteret i utvikling.



  • Means RT. Iron Deficiency and Iron Deficiency Anemia: Implications and Impact in Pregnancy, Fetal Development, and Early Childhood Parameters. Nutrients. 2020;12(2):447. Published 2020 Feb 11. doi:10.3390/nu12020447
  • Cederroth CR, Zimmermann C, Nef S. Soy, phytoestrogens and their impact on reproductive health. Mol Cell Endocrinol. 2012;355(2):192-200. doi:10.1016/j.mce.2011.05.049