Er det trygt å faste under amming?

Det er tvil om sikkerheten ved å faste under amming, spesielt for mors helse. Vi forteller deg mer her.
Er det trygt å faste under amming?
Saúl Sánchez Arias

Skrevet og verifisert av ernæringsfysiologen Saúl Sánchez Arias.

Siste oppdatering: 28 november, 2022

Intermitterende faste er en av kostholdsprotokollene som er mest populære i dag. Visse fordeler har blitt bevist når det gjelder vekttap. Det bidrar også til å forbedre metabolsk helse, redusere risikoen for å utvikle sykdommer. Faste under amming kan imidlertid ikke være tilrådelig.

I postpartumperioden er mange kvinner bekymret for å gjenvinne figuren de hadde før graviditeten. Av denne grunn ser de etter kostholdsprotokoller eller strategier som lar dem redusere sitt daglige kaloriinntak. Dette er imidlertid en feil, som vi vil se nedenfor.

Fordelene med å faste

En kvinne som ammer sin nyfødte.

I løpet av de siste årene har det kommet frem et stort antall vitenskapelige artikler som snakker om fordelene med fasteprotokollen. Denne mekanismen består i å unngå kaloriinntak i minst 16 timer, noe som har en positiv innvirkning på kroppssammensetningen. Dette viser forskning publisert i tidsskriftet Canadian Family Physician .

Det er også mulig å effektivt kontrollere blodsukkernivået hos diabetikere ved hjelp av intermitterende faste. Protokollen forbedrer metabolsk effektivitet, noe som fører til en større kapasitet til å oksidere fett og en økning i insulinfølsomhet.

Dette er imidlertid ikke en mekanisme som kan implementeres hos alle, selv om den i de fleste situasjoner har svært få tilknyttede risikoer. Implementeringen blir diskutert i tilfeller hos ungdom, under graviditet og under amming.

Fasting under amming

Faste under amming er som sådan ikke negativt. Problemet oppstår fordi denne protokollen har en tendens til å gi et energiunderskudd i løpet av dagen. På dette tidspunktet økes fortsatt kaloribehovet til moren. Derfor er det ikke det mest hensiktsmessige å skape ubalanse til fordel for underskudd.

Sannheten er at det egentlig ikke finnes noen vitenskapelige studier som undersøker de spesifikke effektene av intermitterende faste på metabolismen til den ammende moren. Det er sant at det kan være nyttig i behandling av sykdommer som svangerskapsdiabetes, men det er mangel på bevis i denne forbindelse.

Det har imidlertid vist seg at det er viktig å sikre et visst kalorioverskudd på dette tidspunktet. Faktisk kan et næringsunderskudd øke risikoen for å utvikle postpartum depresjon, ifølge en studie publisert i Maternal and Child Health Journal .

Religiøs faste under amming

I kulturer der faste er foreskrevet, finnes det litteratur som anbefaler at moren unnskyldes fra å faste. Faktisk er gravide eller ammende mødre fritatt fra forpliktelsen til å faste under Ramadan-måneden.  Dette er spesielt tilfelle hvis de under ulike omstendigheter frykter for sin egen eller babyens helse.

Noen tilnærminger går til og med videre ved å si at de bør fritatt fra det under alle omstendigheter. Studier indikerer at dehydreringen hos den ammende moren er større; og under svært varme forhold endres sammensetningen av melken, og mikronæringsstoffene reduseres.

Hvis faste velges, bør mor drikke rikelig med væske og spise et næringsrikt måltid mellom middag og daggry. På denne måten vil tap på dagtid unngås.

Å forbedre vaner er bedre enn å faste under amming

I fravær av studier som beviser sikkerheten ved å faste under amming for mors helse, er det bedre å velge andre typer strategier. Det er mulig å gå ned i vekt og forbedre kroppssammensetningen i denne perioden uten å ty til restriktive protokoller.

Det er best å fokusere oppmerksomheten på kvaliteten på kostholdet, velge inntak av ferske matvarer og redusere inntaket av industriell ultrabearbeidet mat. Det er viktig å sikre tilstedeværelsen i kostholdet av matvarer med høy næringstetthet for å sikre at morsmelken ikke mangler vitaminer.

En mor som smiler ned til sin ammende datter.

På den annen side kan den fysiske arbeidsbelastningen økes ved hjelp av trening, selv om man følger prinsippet om progressive belastninger. I løpet av postpartumperioden er kvinnens kropp fortsatt følsom, så innsats bør gjøres med en viss mengde tilbakeholdenhet. Ellers kan det oppstå skader.

Det finnes bedre alternativer til faste under amming

Det er ikke bevist at fasting under amming er negativt, men eller ikke at det har noen helsemessige fordeler. Det er sannsynlig at hvis et variert kosthold med et lite kalorioverskudd foreslås i sammenheng med periodisk faste, kan positive endringer i mors helse oppnås.

Å foreslå en restriktiv protokoll innebærer imidlertid en risiko for å forårsake energimangel, noe som ikke vil være tilrådelig i denne sammenhengen. Av denne grunn, og i mangel av vitenskapelige bevis for det motsatte, er det best å følge en mer klassisk kostholdstilnærming, med 3 eller 5 måltider per dag.

Dette sikrer det lille energioverskuddet som er nødvendig for at morsmelk skal få høy næringstetthet. Dette tilfredsstiller babyens krav og unngår katabolisme i mors kropp, som kan være negativt på mellomlang sikt.

Det kan interessere deg ...
Slanking etter fødselen: Når bør jeg starte?
Du er mamma
Les det hos Du er mamma
Slanking etter fødselen: Når bør jeg starte?

Å tenke på slanking etter fødselen gir rom for mange spørsmål, som når du bør starte. I denne artikkelen, vil vi diskutere nettopp dette.



  • Australian Breastfeeding Association. Religious fasting and breastfeeding. Mayo 2022.
  • Centers for Disease Control and Prevention. Breastfeeding. Maternal diet. U. S. Department of Health and Human Services. Mayo 2022.
  • Opie RS, Uldrich AC, Ball K. Maternal Postpartum Diet and Postpartum Depression: A Systematic Review. Matern Child Health J. 2020 Aug; 24 (8): 966-978. doi: 10.1007/s10995-020-02949-9. PMID: 32367245. https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32367245/
  • Rakicioglu N, Samur G, et al. The effect of Ramadan on maternal nutrition and compostion of breast milk. Pediatrics International. Junio 2006. 48 (3): 278-83.
  • Welton S, Minty R, O’Driscoll T, Willms H, Poirier D, Madden S, Kelly L. Intermittent fasting and weight loss: Systematic review. Can Fam Physician. 2020 Feb; 66 (2): 117-125.

Innholdet på Du er mamma er utelukkende skrevet for lærings- og informasjonsformål. Det kan ikke under noen omstendigheter erstatte diagnostisering, råd eller behandling fra en fagperson. Ved tvil er det best å konsultere en spesialist.