Hvordan lære babyen å sove gjennom natten

· 28. juni 2018

Mødre har nesten alltid poser under øynene. Sånn er det bare. Men de første dagene av den nyfødtes liv, vil disse posene være enda større. Pappa har dem også. Det vi ønsker aller mest er at babyen skal sove i åtte timer, sånn at vi også kan få litt hvile.

Sannheten er at vi må være tålmodige. Spesielt gjennom de første tre månedene.

Hva kan vi håpe på?

Ikke gi opp. Det vil bli bedre etter en tid. Vi vil her forklare hva som skjer med babyens søvnmønster, og hvordan vi kan lære babyen til å sove lenger.

Hva kan vi gjøre for å hjelpe babyen til å sove gjennom natten? Når du leser dette spørsmålet forventer du kanskje å finne en magisk, feilfri formel. Men, som du allerede vet, finnes det ikke noe sånt når det gjelder mennesker.

Likevel er det noen få teknikker du kan praktisere. Prøv dem ut, og se hvem som passer best for deg. Nøkkelen for å lære babyen å sove gjennom natten er å etablere en rutine.

Babyer vet allerede hvordan de skal sove. De har bare en annen søvnrutine enn voksne. Som forklart i boken «Dormir sin Lagrimas» (Sov uten gråt) av Rosa Jove, har forskning vist at fosteret, i tredje trimester av graviditeten, har perioder med bevegelser, etterfulgt av faser med inaktivitet. Disse ligner veldig på søvnmønsteret til nyfødte.

Etter fødselen vil babyen gradvis sove mindre og mindre, og få et mer stabilt mønster. De vil ha en lang nattesøvn, og korte blunder etter spising.

Rutiner og signaler

Et av de beste rådene er å hjelpe babyen med å opprettholde dette mønsteret med en daglig rutine. På denne måten kan vi gjøre disse blundene enklere, og sikre at sengetiden er omtrent på samme tid hver dag. Dette er tider der du kan tillate deg litt hvile.

«Søvn er en progressiv prosess, som tilpasses behovet til hvert enkelt individ. En nyfødt sover ikke på samme måten som et barn. På samme måte som et barns søvn er forskjellig fra en voksens, som igjen sover annerledes enn en eldre person. Vi har forskjellige behov i forskjellige aldre.»

– Rosa Jove, Sov uten tårer (‘Dormir sin Lagrimas’) –

Det mest fornuftige gjennom de tre første månedene av livet, er å følge signalene babyen gir deg. Hvis de, for eksempel, sovner mens du ammer dem, eller mens du holder dem i armene, legg dem ned et sted hvor de kan sove. Enten i en seng, vogn eller kurv.

Eksperter forklarer at i tidlig barndom kan babyen din gå fra å være trøtt til å være våken og klar i løpet av et øyeblikk. Så hvis de er våkne, benytt denne våkne tilstanden til å leke med dem. På denne måten vil du hjelpe dem med å skille mellom det å være våken og det å sove, og dermed bidra til å lære babyen å sove om natten.

Det er også sunt å hjelpe babyen med å lære forskjell på dag og natt. Dette kan du gjøre gjennom samspill. Gjennom dagen kan du, for eksempel, leke med babyen, snakke med den eller spille musikk for den. Om natten kan du forsøke å snakke med lav stemme, og unngå lys. Dette vil hjelpe.

Fordelene med rutiner

Jove forteller at babyens søvn, fra fire til seks måneders alder, kun har to faser, mens den fra den alderen og oppover kan ha fem faser, akkurat som voksne. Dette forklarer det raske skiftet mellom søvn og våken tilstand.

Det faktum at søvnen deres kun har to faser betyr at de våkner ofte. Så fort disse to fasene er over, våkner de for å spise, styrke båndene med foreldrene og unngå farer. Som ekspertene forklarer; de vet tross alt ikke at det ikke finnes noen farer, og de trenger den tryggheten av å vite at foreldrene er i nærheten.

Richard Ferber, forfatteren av boken «Solve your child’s sleep problems», fremhever det faktum at fra babyer er tre måneder gamle, vil de allerede ha utviklet et ganske forutsigbart døgnmønster, og det er da viktig å gi dem stabilitet.

Fra dette stadiet bør du gjøre enn innsats med å etablere en daglig rutine, og holde deg til den så mye du kan. Forfatteren sier at du, ved å gjøre dette, kan oppleve at barnet ditt vil utvikle et godt søvnmønster.

Som Ferber forklarer, hvis barnets måltider, leketider, badetider og tider for annen aktivitet stadig endres, vil det være større sannsynlighet for at søvnmønsteret blir uregelmessig.

Jove poengterer at ingen har noen gang bevist at rutiner er skadelige (selvfølgelig bortsett fra om de blir tvangsmessige og ufleksible, som kan gi grobunn for enkelte lidelser).

Husk likevel at rutinene bør være fleksible, men forutsigbare. Ikke være besatt av tidsskjemaer. Det spiller ingen rolle om tidsplanen er en halvtime forsinket, eller om du en gang i blant dropper deler av den daglige rutinen.

Jove og andre forfattere belyser også viktigheten av å amme for å hjelpe babyen å sove. Dette på grunn av sammensetningen i brystmelken, så vel som den avslappende kontakten mellom mor og baby, og den beroligende effekten sugingen har.

Ammingen har ikke kun fordeler for babyen, men også for moren. Hormoner som utløses under amming hjelper henne til å lettere falle i søvn, forteller forfatteren av «Sov uten gråt», som også er forkjemper for samsoving.