Impulsfobi: Frykten for å skade barna dine

Impulsfobi oppstår fra frykten for å miste kontrollen over oppførselen din og skade barna dine. Profesjonell hjelp er ideelt.
Impulsfobi: Frykten for å skade barna dine

Siste oppdatering: 30 september, 2022

Vi vet at fra du blir mor, blir barnet ditt det viktigste for deg. Du elsker dem og ser etter deres velvære for enhver pris, men noen ganger kan du bli plaget av skremmende tanker og du kan ikke forstå hvor de kommer fra. Disse kan inkludere muligheten for å skade barnet ditt. Hvis dette har skjedd deg, har du sannsynligvis følt deg redd og ekstremt skyldig, men vær trygg, dette skjer med mange mødre og er kjent som impulsfobi.

Faktisk er det anslått at rundt 40 % av mødre med fødselsdepresjon har slike tanker. Og selv om du ikke gjør det, kan det hende du har opplevd dem også. Realiteten er at du ikke trenger å frykte, siden det ikke er noen reell risiko for å skade den lille med impulsfobi. Det handler om tilstrekkelig håndtering av ditt mentale innhold. Her er hvorfor.

Hva er impulsfobi?

Impulsfobi oppstår fra en tanke om å skade oss selv eller noen andre. Når det gjelder morskap, dreier det seg vanligvis om å skade sine egne barn. Det er imidlertid viktig å forklare at det egentlig ikke er noe spesielt med disse tankene; det er påvirkningen på kvinnen som har dem som virkelig er relevant.

En mor med et tomt blikk i ansiktet som holder en nyfødt.
Impulsfobi kan oppstå som følge av fødselsdepresjon, angst eller andre lidelser. Noen ganger er profesjonell hjelp nødvendig.

Påtrengende tanker

La oss huske på at en person vanligvis har rundt 60 000 tanker om dagen. Vårt sinn er et uopphørlig komme og gå av tanker, de fleste som vi ikke kontrollerer. Disse automatiske tankene er ikke bevisste og kan handle om alle slags ting. Noen kan være ekte og andre ikke, og noen kan være på linje med hvem vi er og andre kan være det totalt motsatte.

For å lage en likhet kan vi si at sinnet er som en radio der musikk hele tiden spilles og vi er lytterne. Det vil si at vi ikke bestemmer hva som skal sendes og vi liker ikke alltid alle sangene.

Så, normalt, når folk har påtrengende og ubehagelige tanker (for eksempel om å skade noen), gir de dem rett og slett ingen betydning og går videre til noe annet. De forstår at denne automatiske tanken ikke tilhører dem.

Problemet oppstår når denne tanken forårsaker så mye påvirkning og ubehag at vi ikke kan ta oppmerksomheten bort fra den, og den begynner å betinge livet vårt.

Frykt for å skade barna dine

I morslivet, og spesielt i fødselsperioden, er påtrengende tanker svært vanlige og er ofte knyttet til å skade barn. For eksempel, når en mor skjærer brødet til barnets matbit, kan hun tenke følgende: “Hva om jeg stikker kniven i barnet mitt nå?” Eller mens en kvinne holder barnet sitt i armene i stua, kan hun tenke: “Hva om jeg kaster ham ut av vinduet?” eller “Hva om jeg kveler ham med en pute?”

Unngåelsesmekanismer bør ikke brukes

Selvfølgelig, når slike tanker dukker opp, er de skremmende. Imidlertid har de ingenting å gjøre med kvinnens virkelige ønsker eller intensjoner. Problemet er at noen ganger skremmer de henne så mye at hun ender opp med å tro at de er sanne. Med andre ord lurer hun på om hun virkelig ville være i stand til å skade barnet sitt på en eller annen måte.

Som et resultat lider moren ikke bare enorm angst, frykt og skyldfølelse, men visse unngåelsesmekanismer settes ofte i gang. Hun prøver for eksempel å bruke så lite tid som mulig med barnet eller prøver å aldri være alene med barnet fordi hun opplever seg selv som en fare. Dette begrenser hennes liv og utøvelsen av morskapet i stor grad, men frykten blir større.

En mor ser bort mens en annen kvinne bryr seg om datteren sin.
Ofte unngår mor å være alene med barnet av frykt for å skade dem. Imidlertid er det mest tilrådelige å gjøre å møte frykten og ikke betinge morsrollen.

Hva skal man gjøre i denne situasjonen?

Hvis du har hatt slike tanker, er det viktigste du må vite at de er veldig normale. Vi har alle avvikende ideer som ikke har noe å gjøre med hvem vi er eller vår vilje. Det som skjer ved impulsfobi er at den tanken blir til tvangstanker, vi har gitt dem en troverdighet som dem ikke har, og den vokser mer og mer etter hvert som vi gir dem oppmerksomheten vår.

Det virkelige problemet er kvinnens tolkning av den tanken. “Vil jeg virkelig gjøre det?”, “Kommer jeg virkelig til å gjøre det?”. Og realiteten er, nei.

Selve det faktum at den ideen virker grusom for deg, forårsaker deg så mye smerte og så mye frykt taler om hvor i strid den er med din sanne vilje. Du vet at du aldri ville gjort det, men kanskje du er redd for å miste kontrollen over oppførselen din. I denne forbindelse, husk at ingen tanke er en realitet, og bare fordi du tror noe betyr ikke at du vil gjøre det. I denne forbindelse kan du ta hensyn til følgende tips:

  • Ikke gi troverdighet til ideen. Du må forstå at denne tanken egentlig ikke tilhører deg. Da må du la den gå, slutte å mate den, og ikke gi den troverdighet.
  • Ikke begynn å unngå ting. Dette tiltaket øker bare problemet. Når du nekter å holde babyen din eller ta vare på den alene, går du inn i en syklus som bare gir styrke til den tanken som var irrelevant til å begynne med.
  • Møt frykten. På den måten kan du se at du virkelig har kontroll over oppførselen din.

Søk profesjonell hjelp for å behandle impulsfobi

Impulsfobi kan dukke opp isolert, men også som en del av noen tilstander som postpartum depresjon, tvangslidelser eller generalisert angst. Derfor kan det hende du må søke profesjonell hjelp for å håndtere denne situasjonen.

Det er forskjellige alvorlighetsgrader. I noen tilfeller kan bare det å forstå at tanken ikke er din og være sikker på at du ikke unngår barnet ditt, snu impulsfobien, men det er også mulig, og legitimt, at du kan trenge støtte og veiledning under denne prosessen. Så slutt å klandre deg selv eller føl deg som en dårlig mor, prøv å forstå hva som skjer, og be om hjelp hvis du trenger det.

Det kan interessere deg ...
6 nøkler til å unngå fødselsdepresjon
Du er mamma
Les det hos Du er mamma
6 nøkler til å unngå fødselsdepresjon

I denne artikkelen gir vi deg noen nøkler for å unngå fødselsdepresjon. Det er ganske enkelt å bruke disse rådene, og vi håper at de vil være til h...



  • Abramowitz, J. S., Schwartz, S. A., & Moore, K. M. (2003). Obsessional thoughts in postpartum females and their partners: content, severity, and relationship with depression. Journal of Clinical Psychology in Medical Settings10(3), 157-164.
  • Fairbrother, N., & Woody, S. R. (2008). New mothers’ thoughts of harm related to the newborn. Archives of women’s mental health11(3), 221-229.