Hvordan unngå post-ferie-syndrom hos barn

6. november 2019
Å gå tilbake til skolen etter ferien kan være en vanskelig forandring for noen barn. I denne artikkelen vil vi dele noen retningslinjer du kan følge for å unngå post-ferie-syndrom. Les videre!

Slutten av ferien betyr at folk må gjenoppta sine daglige rutiner. Etter å ha hatt tid uten skole, faste timeplaner eller ansvar, kan det hende barn har vanskeligheter med å tilpasse seg denne endringen. Selv om post-ferie-syndrom påvirker en liten prosentandel av barn, kan det kreve litt oppmerksomhet.

Tilpasning til endring

Å returnere hjem etter ferien kan være vanskelig for alle familiemedlemmer. Tidsskjemaer, mat og aktiviteter endres. I løpet av sommeren har folk mer fleksible planer og livsstil. Derfor er det vanskelig for noen barn å gjenoppta skolerutinene.

Gitt dette behovet for å tilpasse seg nye rutiner, kan noen fysiske og emosjonelle symptomer som utgjør det såkalte «post-ferie-syndrom» manifestere seg. Selv om det er mer vanlig hos voksne, lider noen barn også av det.

Post-ferie-syndrom hos barn

Post-ferie-syndrom hos barn manifesterer seg med fysiske symptomer som tretthet, dårlig matlyst, ubehag i magen med oppkast eller diaré, og søvnforstyrrelser eller søvnløshet. Det gir også følelsesmessige symptomer som irritabilitet, gråt, tristhet eller angstepisoder.

På grunn av alt dette kan barnet manifestere atferdsendringer som å ikke ville gå på skolen eller manglende konsentrasjon i timene. Effektene av post-ferie-syndrom varer vanligvis noen dager og forsvinner gradvis når barn tilpasser seg skolens rutiner igjen.

Barn som begynner på skolen igjen

Hvis symptomene vedvarer i mer enn to eller tre uker, anbefaler vi å konsultere en spesialist for å finne ut hva som skjer. Det vil være nødvendig å utelukke en tilpasningsforstyrrelse som kan være forårsaket av mer alvorlige situasjoner som mobbing eller sosiale eller akademiske vansker.

Nøkler til å unngå post-ferie-syndrom hos barn

Selv om post-ferie-syndrom er vanlig og forsvinner i løpet av få dager etter skolestart, kan du følge noen retningslinjer for å motivere barn til å begynne på skolen igjen med optimistisk grunnlag. Du bør absolutt gripe inn hvis barnet ditt er veldig ungt, eller hvis du vet at de har vanskeligheter med å takle endringer.

Gradvis endring

For å gjøre overgangen enklere, anbefales det å bruke litt tid på å gradvis rearrangere planene deres. Vi anbefaler ikke å komme tilbake fra ferie rett før skolestart. Det er å foretrekke å endre rutinene deres gradvis en uke i forveien. Slik kan du hjelpe barna med å tilpasse seg skoletidene.

Begynn å lage måltider og be barna dine ta et bad til faste tider. Og fremfor alt, begynn å regulere søvntidene deres. Å få dem til å gå i seng ti minutter tidligere hver dag vil bidra til å gjøre ting lettere for dem når skolen starter.

Det er også lurt å gå gjennom tingene de lærte i løpet av det siste skoleåret i sommerferien. Hvis barna dine har noen lekser, er det å foretrekke at de gjør litt av dem hver dag, i stedet for å fullføre alt på begynnelsen av ferien.

Hvis ikke, kan du tildele dem noen øvelser eller kjøpe noen hefter. På denne måten vil de ikke miste rytmen og unngå usikkerhet når det gjelder å begynne på skolen igjen.

Hvordan unngå post-ferie-syndrom hos barn

En positiv holdning

Holdningen som voksne inntar om slutten av ferien er virkelig viktig. Hvis du overfører negativitet og stress til barna dine, vil de føle det på samme måte. Dermed er det å foretrekke å formidle gleden ved å komme hjem til sin egen seng og leker.

Du må fremheve de gode tingene ved å begynne på skolen igjen, for eksempel å gjenforene dem med vennene sine for å dele sommereventyrene sine med hverandre eller ta opp igjen den fritidsaktiviteten de elsker.

Å kjøpe og forberede skoleartikler sammen kan også bidra til å hjelpe dem tilbake i rutinen. Dermed kan det å kjøpe en skolesekk, pennal og notatbøker sammen med barna dine også hjelpe dem å bli begeistret for ideen om å begynne på skolen igjen.

Gjør deg tilgjengelig

Hvis barna fortsatt virker motvillige eller nekter å begynne på skolen igjen, kan du prøve å snakke med dem. Lytt til deres grunner uten å dømme dem eller bagatellisere følelsene deres.

Forsøk å finne ut om de føler seg engstelige for vanskeligheten med et nytt skoleår. Det kan også være fordi en skolekamerat eller lærer gir dem problemer. Gi i så fall barnet ditt hjelp.

  • Caballero, M. J. C., & Ochoa, G. M. (2001). Autoestima y percepción del clima escolar en niños con problemas de integración social en el aula. Revista de psicología general y aplicada: Revista de la Federación Española de Asociaciones de Psicología54(2), 297-311.
  • Convertini, G., Krupitzky, S., Tripodi, M. R., & Carusso, L. (2003). Trastornos del sueño en niños sanos. Arch argent pediatr101(2), 99-105.