Hvordan behandle flatulens under graviditet

19 september, 2020
Gravide kvinner kan oppleve flere typer ubehag på grunn av endringene som graviditeten medfører. En av disse problemene er flatulens, som er forårsaket av gassoppbygging som presser på livmoren. Hvordan kan du forebygge og behandle det?

Flatulens under graviditet er et problem som de fleste kvinner lider av. Det skjer på grunn av de mange endringene som gravide kvinners kropper går gjennom.

Mors kropp utskiller et hormon som bremser fordøyelsessystemet i 9 måneder. Som et resultat elimineres ikke gassene like raskt og bygger seg opp i overkant. Oppbyggingen blir ubehagelig på grunn av trykket fra livmoren på tarmen.

Ubehaget som flatulens direkte forårsaker påvirker kvinners livsstil. Dette fordi det tvinger dem til å endre vaner eller daglige rutiner for å prøve å løse dette problemet. For alt dette vil det å spise et sunt kosthold under graviditeten være en stor hjelp.

Sunne vaner for å behandle flatulens under graviditet

For å bekjempe dette problemet er det viktig for gravide å ha et riktig kosthold. Et kosthold som inneholder fiber, i tillegg til nok vann, vil berolige ubehaget. Kroppen din vil ha stor fordel av det.

På den ene siden hjelper fiber til med å bekjempe forstoppelse fordi det øker stoffskiftet. I tillegg regulerer det fordøyelsessystemets funksjon. Dette er grunnen til at vi anbefaler å konsumere frukt, grønnsaker, korn og belgfrukter.

De med grønne blader er flotte fordi de inneholder en betydelig mengde uløselig fiber. Denne fiberen bidrar til å øke avføringsvolumet og hjelper mat å bevege seg gjennom tarmen. Blant disse grønnsakene er bladbete, selleri, spinat, ruccola og mer.

På den annen side er det viktig å holde seg hydrert for å forbedre fordøyelsen og unngå overflødig gass. Vi anbefaler å drikke 2 liter vann per dag. I tillegg anbefaler vi ikke å drikke væsker som inneholder kullsyre.

En gravid kvinne som spiser frukt fra en skål.

Triks og hjemmeremedier mot flatulens under graviditet

Når det gjelder å drikke væsker, er det ideelt å drikke direkte uten å bruke sugerør. De kan faktisk føre til at du drikker i luft sammen med væsken. Dette kan gi mer flatulens.

Et hjemmelaget og naturlig middel for å lindre flatulens under graviditet er løvetannte. Dette er et flott alternativ for å redusere gass hvis du drikker den regelmessig.

Et annet viktig faktum er måten du spiser på. Å spise flere små måltider om dagen langsomt, vil gi tarmen din mer tid til å fordøye maten. Som et resultat vil den fordøye den bedre og grundigere.

Det er viktig å unngå overflødig fet og krydret mat. Disse hindrer fordøyelsessystemets funksjon ved å overbelaste det.

Bortsett fra å følge et balansert kosthold, er trening også viktig for god fordøyelse. Å holde seg aktiv mens man er gravid er bra, men bare legen din kan fortelle deg hva slags aktivitet som passer for deg.

Til slutt anbefaler vi å gå minst 30 minutter daglig. Det eneste unntaket fra dette er høyrisikograviditeter. For de anbefaler leger total eller delvis hvile. Leger forbyr fysisk aktivitet som kan true babyens eller mors helse.

“Mors kropp utskiller et hormon som bremser fordøyelsessystemet i 9 måneder. Som et resultat elimineres ikke gassene like raskt og bygger seg opp i overkant.”

Hvordan håndtere gass i hverdagen

For å opprettholde familieutflukter eller å tilbringe tid med venner, kan disse forslagene være nyttige.

  • Velg restauranter med en rekke matvarer å velge mellom.
  • Velg retter fra menyen som inneholder magert kjøtt eller grønnsaker.
  • Foretrekk måltider som inneholder lite olje eller tilberedes på grillen.
  • Velg steder hvor det finnes flere salater å legge til måltidet. Prioriter å spise bladgrønne grønnsaker.
  • Unngå å konsumere brus.
  • Kontroller porsjonsstørrelsene dine for å unngå overspising.
  • Ikke bruk dressinger, smør eller varme sauser.
Hvordan behandle flatulens under graviditet

Andre tips for å lindre ubehag med flatulens under graviditet

I tillegg til alle de foregående punktene, har vi her flere forslag for å bekjempe flatulens under graviditet.

  • Bruk løse og behagelige klær. Unngå å bruke klær som er for stramme og forårsake ubehag i magen. Disse kan føre til at livmoren trykkes mot tarmen.
  • Tren yoga regelmessig for å lindre smerter. Dette er fordi du strekker deg i forskjellige posisjoner for å hjelpe deg med å slappe av.

Husk til slutt at hvis flatulensen under graviditet er langvarig og symptomene blir verre, bør du dra til legen. Deretter vil legen gi deg riktig behandling.