Det emosjonelle arbeidet til en mor

Mødre tar vare på familiene sine med kropp, sinn og sjel. Men hva skjer når de slutter å ta vare på seg selv for å ta vare på andre?
Det emosjonelle arbeidet til en mor

Siste oppdatering: 15 mai, 2022

Det emosjonelle arbeidet til en mor involverer ikke bare å håndtere følelsene knyttet til morsrollen, men også hennes følelser som kone, som arbeidende kvinne, og som husmor, blant andre. Mange ganger blir dette arbeidet en kamp i en oppoverbakke, og tar ofte baksetet for ens egne følelser som kvinne.

Alle mødre streber etter en sunn følelsesmessig dynamikk i hjemmet, innenfor våre muligheter og begrensninger. Vi har gjøremålslister, ønsket om å gjøre mer enn vi oppnår, og behovet for å være de beste mødrene for barna våre.

Selv om hver av disse aspektene er viktige, må vi ikke slutte å lytte til oss selv. For hvis vi jobber med hvem vi er og hva vi føler, vil vi kunne gi det beste av oss selv til våre barn og familie.

Hva er det emosjonelle arbeidet til en mor

Det emosjonelle arbeidet til en mor inkluderer de små tingene som gjøres på daglig basis for familiens velferd. For det meste er alle kvinner den emosjonelle støtten til familiene sine, og selv om dette arbeidet er krevende, er det veldig verdifullt.

Når vi legger oss, kommer hundrevis av tanker, ventende gjøremål, følelser og bekymringer opp i hodet vårt, men i det øyeblikket må vi skyve dem til side og la dem gå for å få den hvilen vi så desperat trenger.

Selv med ventende oppgaver, med følelser av skyld og anger, er vi de samme fantastiske mødrene og kvinnene som alltid.

En småbarnsjente ser på moren sin som gråter.
Mødre er mennesker som føler, opplever blandede følelser og prøver å overvinne daglige vanskeligheter på best mulig måte. Ikke undertrykk det som skjer med deg.

Hva skjer med følelsene våre når vi blir mødre?

Normalt undertrykker mange mødre våre negative følelser og nekter å kjenne på dem. Enten fordi de for samfunnet er “upassende”, eller fordi vi tror vi må sette et perfekt eksempel for barna våre.

I begge tilfeller må vi tillate oss selv å oppleve dem og slippe dem ut. Ellers vil de komme ut på et tidspunkt og på en annen måte. Generelt på en ubeleilig måte.

Hvordan kan disse undertrykte følelsene komme ut?

Undertrykte følelser finner en måte å slippe løs på, og de gjør det på forskjellige måter: Som tårer, en følelse av tretthet og konstant utmattelse, fysisk smerte, og til og med i form av sykdommer.

Derfor er det viktig å vite hvordan vi skal håndtere hver av følelsene vi føler, slik at de ikke ender opp med å skade oss.

Rollen som en mor, en jobb fra soloppgang til solnedgang

Mødre er vanligvis bærebjelken i hjemmene våre. Vi er husmødre, lærere, sykepleiere, meklere, psykologer, arbeidere, koner, kokker og mye mer.

Noen ganger forsvinner rollen vår som kvinner underveis og vi beveger oss bort fra den vakre essensen som kjennetegner oss. Litt etter litt slutter vi å ta vare på oss selv (til og med å elske oss selv) for å fokusere fullt ut på vår rolle som mor.

Det viktige er å forstå at det første og viktigste i livene våre er oss selv. Og dette kalles ikke egoisme, men selvforståelse og selvkjærlighet.

Vi må tenke på oss selv og jobbe mer til fordel for vårt velvære for å gi det beste til familien vår. Hvis vi gjør feil, er det greit, det er livets leksjoner. Og det andre antar eller tenker trenger ikke å holde oss våkne om natten.

Det er ingen perfekte mødre, og heller ikke hjem der vi aldri hører et skrik på grunn av et raserianfall. Det er øyeblikk med sinne, tretthet, og “jeg orker ikke mer”. Vi bør imidlertid ikke la dem bli våre vanlige måter å reagere på.

Hva kan vi gjøre med disse følelsene?

Uansett hvor mye ekstern hjelp vi søker for å løse denne malstrømmen av vedvarende følelser og tanker, er det vi som må jobbe med dem innenfra.

Hvis vi ikke tar vare på oss selv inne og ute, vil ingen andre gjøre det. Og hvis vi utsetter denne oppgaven, vil kroppene våre gi oss beskjed.

Derfor er det ingen magiske oppskrifter som kan hjelpe oss hvis vi ikke gjør en daglig innsats for å jobbe med følelsene våre. Dette er en indre endring, da vi må erkjenne hva som sårer oss og akseptere det uten anger eller skyld.

Deretter må vi utarbeide en plan for å oppnå en endring i tankesettet vårt. For dette kan vi ty til dyp pusting, praktisere yoga, implementere avslapning eller meditasjon, trening eller hva som helst som hjelper oss med å leve et sunnere liv.

Å bruke en time i uken på å dedikere det til oss selv er ikke en synd eller en egoistisk handling, fordi vi fortjener det og fordi vi skylder det til våre kropper, sinn og sjeler. Det er grunnleggende at vi slutter å komme med unnskyldninger og begynner å ta vare på oss selv.

Fem kvinner som går med armene rundt hverandres midje.
Husk alltid at hvis vi ikke tar vare på oss selv og elsker oss selv, hvem skal gjøre det?

Om det emosjonelle arbeidet til en mor

Det emosjonelle arbeidet til en mor begynner i henne selv, ved å akseptere følelsene som dukker opp, utdype dem og la dem gå.

Husk at alle mødre er mennesker og at vi ikke har superkrefter til å oppfylle alt. Vi går gjennom følelsesmessige opp- og nedturer, vi lever og føler oss som alle andre.

Det viktigste i livet vårt er tid, og dette kan ikke kjøpes eller selges. Å leve i nuet uten å bekymre oss for morgendagen vil tillate oss å nyte mer av det vi har og det vi har oppnådd.

“Lev for i dag, lær av følelsene dine og nyt livet som den unike og spesielle kvinnen du er.”

-Anonym-

Det kan interessere deg ...
Lykkelige foreldre, lykkelige barn: Den grunnleggende regelen for morskap
Du er mamma
Les det hos Du er mamma
Lykkelige foreldre, lykkelige barn: Den grunnleggende regelen for morskap

Vi bruker en del tid på å bekymre oss og føle oss skyldige for ikke å gjøre vårt beste. Men hva om det barna våre virkelig trenger er lykkelige for...



  • de Schejtman, C. R., Lapidus, A., Vardy, I., Leonardelli, E., Silver, R., Umansky, E., … & Zucchi, A. (2005). ESTUDIO DE LA EXPRESIVIDAD EMOCIONAL Y LA REGULACIÓN AFECTIVA EN DÍADAS MADRE-BEBÉ DURANTE EL PRIMER AÑO DE VIDA Y SU RELACIÓN CON LA AUTOESTIMA MATERNA. Anuario de investigaciones, 12, 327-336.
  • Vilar, N. T. (2006). Reflexiones acerca del desarrollo emocional de la madre, a partir de la obra de Winnicott. Persona, (9), 203-215.