Kvaliteten på akademisk ytelse: de 6 viktigste faktorene

Kvaliteten på akademiske prestasjoner er ikke bare et spørsmål om intelligens, men avhenger også av andre faktorer. Lær mer her.
Kvaliteten på akademisk ytelse: de 6 viktigste faktorene

Siste oppdatering: 20 mars, 2022

Kvaliteten på akademiske prestasjoner påvirkes av ulike fysiske og psykologiske faktorer som må tas i betraktning for å oppnå større akademisk suksess. Dette kan bidra til å forbedre læringsevner for bedre prestasjoner.

Når det gjelder studier, vil de ulike faktorene som er involvert i faglige prestasjoner få studenten til å integrere innholdet som skal læres i større eller mindre grad.

Kvaliteten på akademiske prestasjoner og mental hygiene

Før du begynner med de forskjellige fysiske og psykologiske faktorene som påvirker kvaliteten på akademiske prestasjoner, la oss se hva vi mener når vi snakker om mental hygiene. Det kan defineres som sett med forhold, både mentale, fysiske og psykologiske, som vil favorisere intellektuelle oppgaver.

Mange ganger kan det å oppnå suksess eller fiasko i det som gjøres være en konsekvens av sinnstilstanden. Selvtillit og tilstrekkelig motivasjon er nødvendig for å tilegne seg kunnskap effektivt. Dette påvirkes hovedsakelig av følgende aspekter:

En ungdomsjente overveldet fordi hun ikke har en god kvalitet i akademiske prestasjoner.
  • Fysiologiske forhold, avslapningsnivå, muskelspenninger, tretthet, aktiveringsgrad og generell funksjon av kroppen.
  • Tankene man har om seg selv, avhengig av om de er positive eller negative, vil påvirke når det gjelder å oppnå suksess. En person som tror på seg selv vil alltid søke suksess til de oppnår det.

Derfor er det svært viktig å ha en positiv holdning til ens kognitive evner og dermed få større tillit til ens evner og ferdigheter.

Fysiske faktorer som påvirker kvaliteten på akademiske prestasjoner

Fysiske faktorer er avgjørende når man utfører enhver intellektuell oppgave. Kroppslig velvære og fysisk helse spiller en viktig rolle for kvaliteten på ytelsen. La oss ta en titt på noen av disse faktorene:

Kosthold

Det er viktig å spise et sunt og balansert kosthold. Det bør inneholde grønnsaker, frukt, fisk, egg, osv. Måltider trenger ikke å være rikelig, spesielt de om natten. Balansen mellom fysisk aktivitet og et sunt kosthold må alltid være fokusert på.

Fysisk trening

Å drive med fysisk trening ofte vil ha en positiv innvirkning, men det må gjøres konstant, ikke i viktige øyeblikk, og på en ekstrem måte. Dette bidrar til å senke stressnivået, som forårsaker irritasjon, mottakelighet, våkenhet osv.

Timer med søvn

Elevene skal sove mellom 7 og 9 timer i døgnet. Det er viktig å hvile for å komme seg etter den fysiske og mentale innsatsen som er gjort i løpet av dagen. Husk også at kvaliteten på søvnen er viktigere enn kvantiteten. Når du våkner, må du ha følelsen av å være uthvilt. For å gjøre dette kan følgende anbefalinger følges:

  • Eliminer inntaket av energigivende drikker, spesielt før du legger deg.
  • Spis tidlig og velg lett fordøyelig mat.
  • Prøv å sette et fast tidspunkt for å sove og unngå skjermer de siste 2 timene før sengetid.
  • Driv med fysisk trening eller sport.
  • Unngå å ta med personlige problemer til senga.
  • Ikke bruk beroligende midler regelmessig.
  • Øv på avslapning 30 minutter før du legger deg.
  • Hvis du ikke får sove, er det bedre å stå opp og gjøre noe annet for å gjøre deg selv trøtt enn å ligge i sengen og vri seg.

Psykologiske faktorer som påvirker kvaliteten på akademiske prestasjoner

En tenåringsjente som studerer.

Vi har allerede sett på de fysiske faktorene som påvirker kvaliteten på akademiske prestasjoner, men vi må ikke glemme de psykologiske, da disse også spiller en viktig rolle i akademiske prestasjoner. Bekymring, motivasjon, selvtillit, angst og generelt sett hele vår følelsesmessige tilstand spiller en rolle.

Entusiasme og selvtillit

Du må stole på deg selv og dine egne evner, bli kvitt komplekser og være trygg og entusiastisk i det du gjør.

Nivå av selvtillit

Selvtillit indikerer graden av tillit man har til seg selv for å oppnå gode resultater på ethvert felt (i dette tilfellet bedre akademiske prestasjoner). For å gjøre dette, må du være klar over dine egne styrker og begrensninger. Du må ha en positiv holdning og være overbevist om at du med tid og krefter vil oppnå det du har satt deg fore å gjøre, og du vil være i stand til å oppnå suksess.

Nysgjerrighet og interesse for å lære, og være mottakelig

Hvis studenten er disponert og interessert i å lære og tilegne seg ny kunnskap, vil deres faglige prestasjoner være mye høyere. Nysgjerrighet og interesse vil få deg til å konsultere professorer og bøker og vil gi deg en kulturell berikelse som vil hjelpe deg med å ha en høy akademisk ytelse.

Kort sagt, som vi har sett, er ikke kvaliteten på akademiske prestasjoner en eksklusiv konsekvens av studentens intellektuelle kapasitet. Snarere er det mange faktorer som påvirker ytelsen deres. Disse faktorene kan være med på å forklare hvorfor noen elever gjør det dårligere.

Av denne grunn, når en student viser problemer i ytelsen, er det viktig å undersøke for å se hvilke faktorer som kommer i veien for å finne en løsning og gi nødvendige tiltak eller verktøy for å forbedre dette.

Det kan interessere deg ...
Alternativ pedagogikk til tradisjonell utdanning
Du er mamma
Les det hos Du er mamma
Alternativ pedagogikk til tradisjonell utdanning

Alternativ pedagogikk er en del av utdanningen, og det er veldig viktig å ta hensyn til dem. Vi vil dele de mest populære.