De 3 næringsstoffene som må være til stede i kostholdet til barn

Det er en rekke næringsstoffer som er spesielt viktige i kostholdet til barn, på grunn av deres engasjement i utviklingen. Les mer i dette innlegget.
De 3 næringsstoffene som må være til stede i kostholdet til barn

Siste oppdatering: 29 oktober, 2021

Å sikre et godt næringsinntak er nøkkelen til å oppnå optimal utvikling i barndommen. Med dette målet må du vurdere et variert kosthold, som inkluderer næringsstoffene som må være tilstede i kostholdet til barn.

Det er viktig å huske på at et ernæringsmessig underskudd ender opp med å produsere kroniske og komplekse sykdommer på mellomlang og lang sikt. Mange mennesker er ikke klar over det og spiser repeterende, monotone og lavkvalitetsdietter, som ikke oppfyller de grunnleggende kravene.

Hvilke næringsstoffer må være til stede i kostholdet til barn?

Deretter skal vi vise deg noen viktige næringsstoffer for barn. Hvis disse av en eller annen grunn ikke inntas gjennom kosten, kan det være nødvendig å ty til kosttilskudd. Ta notater!

Vitamin D

Meieriprodukter, inkludert oster, melk og yoghurt.

Vitamin D er et av næringsstoffene som er i stand til å regulere kroppens betennelsestilstander. Derfor reduseres risikoen for å utvikle kroniske sykdommer ved å holde dette elementet i passende mengder betydelig, ifølge bevis fra en studie publisert i Reviews in Endocrine & Metabolic Disorders.

For å sikre fortsatt tilførsel av næringsstoffet, er ingenting bedre enn eksponering for sollys hver dag. Gjennom stråling stimulerer solen den endogene syntesen av dette vitaminet i huden og denne kilden er mye mer anvendelig enn den som kommer fra kosten.

Likevel er det viktig at du garanterer regelmessig inntak av fet fisk, egg og meieriprodukter, som inneholder mye av dette næringsstoffet.

Ved underskudd kan det være nødvendig å ty til tilskudd for å unngå større problemer.

Du kan være interessert: Rakitt: Vitamin D-mangel hos barn

Vitamin C

Barns immunsystem er ikke alltid på sitt optimale modenhetsnivå, og dette kan gjøre dem mer utsatt for angrep av ulike mikrober. Av denne grunn er det viktig at du øker inntaket av vitamin C i kosten for å styrke kroppens forsvar.

Ifølge forskning publisert i tidsskriftet Frontiers in Immunology, reduserer et tilstrekkelig inntak av vitamin C risikoen for infeksjonssykdommer betydelig. Det reduserer også alvorlighetsgraden av symptomene og varigheten av infeksjoner.

Vitamin A

Vitamin A er et næringsstoff som er involvert i syntesen av kollagen, et av de mest tallrike proteinene i kroppen. Dette er en del av nesten alt av kroppens vev, så det er viktig å sikre optimal produksjon for å sikre muskelvekst.

På den annen side er dette næringsstoffet en avgjørende faktor for sårheling. Det bør tas i betraktning at barn lider av hyppige fall og slag, og stimulering av den endogene syntesen av kollagen bidrar til rask utvinning fra skader.

I tillegg reduserer tilstrekkelig inntak av vitamin A risikoen for degenerative synsproblemer på mellomlang sikt. I dagens omgivelser, fulle av skjermer med blått lys, er det viktig å sikre at synet vårt fungerer optimalt.

Friske grønnsaker, frukt, egg og belgfrukter.

Sikre bidrag av næringsstoffer i kostholdet til barn

Som du har sett, er det en rekke næringsstoffer som må være tilstede i barns kosthold. Å opprettholde tilstrekkelige nivåer i kroppen favoriserer optimal vekst og utvikling for de små. De er imidlertid ikke de eneste viktige.

Det er avgjørende at vi innlemmer de små med behovet for å etablere gode livsvaner, foruten bare et sunt kosthold. Dette betyr at de må trene fysisk trening ofte og få en god natts søvn også.

Det kan interessere deg ...
Hvordan forebygge kostholdsproblemer hos barn
Du er mamma
Les det hos Du er mamma
Hvordan forebygge kostholdsproblemer hos barn

Foreldre er ofte bekymret over at de ikke vet hvordan de kan forebygge kostholdsproblemer hos barn. Lær mer i denne artikkelen!



  • Holick M. F. (2017). The vitamin D deficiency pandemic: Approaches for diagnosis, treatment and prevention. Reviews in endocrine & metabolic disorders18(2), 153–165. https://doi.org/10.1007/s11154-017-9424-1
  • Cerullo, G., Negro, M., Parimbelli, M., Pecoraro, M., Perna, S., Liguori, G., Rondanelli, M., Cena, H., & D’Antona, G. (2020). The Long History of Vitamin C: From Prevention of the Common Cold to Potential Aid in the Treatment of COVID-19. Frontiers in immunology11, 574029. https://doi.org/10.3389/fimmu.2020.574029