Interessante fakta om belgfrukter som du sannsynligvis ikke visste

01 juli, 2020
Visste du at erter ikke regnes som grønnsaker? Oppdag dette og andre interessante fakta om belgfrukter i denne artikkelen!

Belgfrukt er en vegetabilsk matvare med lav miljøbelastning og lave økonomiske kostnader. I tillegg anbefaler eksperter inntak av disse alle livsfaser og minst tre ganger i uken, på grunn av deres høye næringsverdi. Av denne grunn ønsker vi å avsløre fem interessante fakta om belgfrukter for å oppmuntre deg til å inkludere dem i kostholdet ditt.

Interessante fakta om belgfrukter som du sannsynligvis ikke visste

1. De har en internasjonal dag

Siden 2016 valgte FNs organisasjon for ernæring og landbruk (FAO) 10. februar for å feire Verdens dag for belgfrukter. Målet er å fremme forbruket blant verdensbefolkningen, siden folk knapt dekker anbefalingene og nedgangen har vært betydelig siden 1980-tallet.

Den har også til hensikt å øke bevisstheten om de mange næringsstoffene de inneholder, for eksempel protein, fiber, karbohydrater, magnesium, kalium og kalsium. I tillegg er de en miljøvennlig proteinkilde. Videre brukes de over hele verden og kan tilberedes på tusen forskjellige måter.

Interessante fakta om belgfrukter som du sannsynligvis ikke visste

2. De inneholder proteiner med høy biologisk verdi

Dette betyr at denne matvaren gir kroppen viktige næringsstoffer. I dette tilfellet snakker vi om aminosyrene som utgjør proteinkjeder. Selv om det er sant at belgfrukter ikke inneholder metionin og cystein, finnes det unntak, som kikerter og soya. I stedet må resten av belgfrukten kombineres, sammen eller hver for seg, med blant annet korn som ris og hirse.

Dette innebærer at forbruket av belgfrukter sammen med kjøtt, fisk eller egg i samme måltid er uberettiget. Faktisk oppgir eksperter at mennesker generelt er preget av et for høyt proteininntak. Derfor er det vanskelig for deg å få et proteinunderskudd.

3. Erter er belgfrukter til tross for at de er grønne

Ja, dette er sant. Selv om erter inneholder de næringsstoffene grønnsaker inneholder, og til tross for hva frosne pakker oppgir, er de belgfrukter. Det som er forskjellen mellom en matvaregruppe og en annen, er hvordan de finnes i naturen.

I denne forbindelse er på den ene siden belgfrukter tørkede frø som er lagret i belger. På den annen side er grønnsaker den spiselige delen av grønne planter, som blader og stilker. Det er imidlertid en god idé å tilby barna en deilig skål med erter til lunsj eller middag, men ikke på stedet for grønnsaker.

4. Peanøtter er også belgfrukter, interessante fakta om belgfrukter

Dette er det pussige faktumet som kanskje vil overraske deg mest, siden de fleste aldri har tenkt over det. Som erter er peanøtter frø og finnes i en lukket belg. Og ja, det er noe mer pussig!

Når du kjøper en pakke med tørket frukt og nøtter i supermarkedet, inneholder praktisk talt ingen av dem nøtter. Normalt inneholder de frø og ristet mais med mindre de inneholder rosiner. Således er den porsjonen som konsumeres som snacks minimal.

Belgfrukt er bra for tarmfloraen til tross for ubehaget de noen ganger forårsaker

5. Belgfrukt er bra for tarmfloraen til tross for ubehaget de noen ganger forårsaker

Til slutt er er belgfrukter rike på svært fermenterbare fibre. Med andre ord fôrer de tarmbakteriene og fremmer assimilering av næringsstoffer og immunforsvarets funksjon. De kan også bidra til å redusere risikoen for forstoppelse, overvekt og tykktarmskreft, blant andre patologier.

På grunn av dette kan vi si at det er en god idé å inkludere dem i det daglige kostholdet ditt. Imidlertid inneholder de galaktaner, som er ansvarlige for tarmgass ​​og oppblåsthet, som noen ganger forårsaker ubehag. Det som skjer er at når det oppstår en endring i tarmfloraen eller i tarmveggen, blir de fermentert og får de nevnte symptomene til å oppstå.

Derfor anbefaler vi at du velger skrellede belgfrukter (for eksempel røde linser) hvis dette ofte skjer med deg. Bløtlegg dem deretter i minst 24 timer og knus dem deretter. Du kan til og med tilsette spisskummen eller anis i kokevannet.

Som du har sett, er det en god idé å inkludere belgfrukter i ditt sunne kosthold, til tross for at verdien deres er undervurdert. Hvis du ikke liker dem, kan du prøve forskjellige oppskrifter, som salater, pålegg, gryteretter, wok og supper, blant andre.

  • Naciones Unidas. Día Mundial de las Legumbres. Naciones. [Consultado el 3 de marzo de 2020] Disponible en: https://www.un.org/es/observances/world-pulses-day
  • FEN (Fundación Española de Nutrición) y AECOSAN (Agencia Española de Consumo, Seguridad Alimentaria y Nutrición). Informe sobre legumbres, nutrición y salud.
  • Lucía Martínez Argüelles. Vegetarianos con ciencia. España, 1ªEd 2016. Ed. Arcopress.
  • Boletín Oficial del Estado. Decreto 2484/1967, de 21 de septiembre, por el que se aprueba el texto del Código Alimentario Español.
  • Cañellas, X; Sanchís, J; Aguado, X y Redondo, L. (2017). Alimentación prebiótica: para una microbiota intestinal sana. 1ªed. España: plataforma actual.