De 5 mest anbefalte fruktene for barn

17 november, 2019
Det er viktig å vite hva de mest anbefalte fruktene for barn er, slik at du kan tilby dem det de trenger. De er alle svært næringsrike og tilgjengelige året rundt.

Er du klar over hva som er de mest anbefalte fruktene for barn? I denne artikkelen vil vi fortelle deg hva de er, slik at du kan tilby dem til barna dine på daglig basis.

For å opprettholde riktig ernæring, må barna våre konsumere alle slags matvarer og næringsstoffer – selvfølgelig så lenge det ikke er noen matintoleranser eller sykdommer som gjør dette til et problem.

I dag ønsker vi å dele informasjon om de mest grunnleggende fruktene som tilbyr vitaminer, fiber og andre komponenter. Prøv videre morsomme oppskrifter med dem, for eksempel fruktspyd eller naturlige iskremer. Nyt dem!

Hvorfor er noen frukter så viktige?

De hjelper til med å forebygge sykdommer

Vitaminer, fiber, antioksidanter, mineraler … Frukt og grønnsaker er en grunnleggende del av et barns sunne kosthold. Foruten andre fordeler, spiller de en nøkkelrolle i å redusere risikoen for å utvikle visse sykdommer.

Disse inkluderer ting som overvekt, hjerte- og karsykdommer, noen former for kreft, høyt kolesterol, diabetes type 2 og andre.

Derfor anbefaler barneleger at foreldre inkluderer frukt i barnas daglige måltider. De kan fungere som dessert, mellommåltid eller for de øyeblikkene hvor barna våre er sultne og vi ikke vil gi dem godteri.

Det er avgjørende at foreldre lærer barna gode spisevaner fra ung alder, slik at barna ikke føler seg “tvunget” til å spise frukt og grønnsaker.

De 5 mest anbefalte fruktene for barn

Introdusere frukt til babyer

De første fruktene som barn kan spise er epler, pærer og bananer. Senere kan foreldre begynne å innlemme andre frukter som plommer, kirsebær (begge uten stein), druer (skrellet, uten frø), kiwi og ananas.

Når babyer er et år gamle, kan de også spise fersken, aprikoser, appelsiner, klementiner, cantaloupe, vannmelon, mango og papaya.

“Hver gang du spiser eller drikker, mater du enten sykdom eller kjemper mot den.”

– Heather Morgan, MS, NLC –

Videre når det gjelder fordelene med frukt, gir de oss også en god mengde vann. Fordi frukt faktisk er omtrent 90% vann, hjelper de til å avverge dehydrering om sommeren.

De tilbyr også en god mengde vitaminer og mineraler, som vi har sagt. Og de gir en interessant dose karbohydrater og vegetabilske fibre.

”Bevis viser at barn spiser mer most frukt eller grønnsaker etter gjentatt eksponering over 8 eller 9 dager. Når det gjelder bitre smaker, er avvisning medfødt og barn vil trenge mer eksponering for disse smakene.”

– Maria Soledad Tapia, barnelege –

En energiboost!

Frukt inneholder også sukker som er lett å assimilere. De gir mye av energien som barn trenger og forbrenner gjennom dagen.

Samtidig hjelper frukt barna dine å holde seg borte fra mer usunn mat som godteri og kaker, fordi de er mettende.

De 5 mest anbefalte fruktene for barn

Hva er de mest anbefalte fruktene for barn?

Selv om barn kan spise all slags frukt når de er over ettårsalder, anbefales noen frukter mer enn andre:

1. Epler

Dette er en utmerket frukt for barn, og ofte en av de første de spiser (i puréform). Epler er veldig komplette fordi de inneholder fiber, kalsium, magnesium, natrium, jern, vitaminer og karbohydrater.

Epler er veldig forfriskende og fuktighetsgivende gitt at deres sammensetning er 85% vann. De er lette å fordøye (spesielt når de skrelles) og inneholder naturlige og sunne sukkerarter.

2. Bananer

Bananer er rike på kalium, folsyre og C-vitamin. De hjelper til med å kontrollere væskeansamling og lar skjelettet absorbere kalsium bedre.

3. Pærer

Egenskapene til denne frukten ligner på epler. Takket være deres søte smak og vannholdige konsistens er de en favoritt blant barn.

Pærer inneholder en god del fiber og vitaminer og bidrar til å redusere mageproblemer. Dessuten er de enkle å kombinere med annen frukt i desserter og pureer.

4. Jordbær

For noen barn kan smaken av jordbær være litt sterk eller sur, så ikke alle barna er øyeblikkelige fans. Når de prøver et deilig og virkelig søtt jordbær, vil de imidlertid helt sikkert like dem. Jordbær er svært næringsrike, ettersom de tilbyr vitaminer, kalium, jern, fosfor og kalsium.

Det er viktig å unngå å gi barna jordbær med sukker. Hvis du trenger å redusere smaken deres, er det bedre å bruke appelsinjuice, for eksempel.

5. Ferskener

Ferskener er en av de mest anbefalte fruktene for barn fordi de hjelper barn som lider av forstoppelse med å gå på do. De hjelper også til å redusere magesmerter.

De inneholder også vitaminer, jern, magnesium, kalium og kalsium. Bare sørg for å fjerne steinen før servering.

Nå som du vet hva de mest anbefalte fruktene for barn er, er det på tide å lære nye måter å tilberede dem på. Alternativene er ubegrensede – fra pureer, juice og smoothier til topping på is, yoghurt eller gelé. Og selvfølgelig skal de alltid være godt vasket og avkjølt om sommeren.

  • Martín, M. F. (2006). Introducción de la alimentación complementaria. Medicina naturista, (10), 190-198
  • Tapia, M.S. (2013). Determinando las preferencias alimentarias en la edad pediátrica: importancia de la inclusión de frutas y hortalizas. Archivos Venezolanos de Puericultura y Pediatría, vol. 76, núm. 2, abril-junio, 2013, pp. 47-48