5 måter å gjøre grønnsaker mer attraktive for barn på

04 mars, 2020
Å få barn til å spise grønnsaker kan være en veldig vanskelig utfordring. Derfor ønsker vi i dag å tilby deg noen kreative ideer for å gjøre grønnsaker mer attraktive for barna dine.

Å ha noen få triks for å gjøre grønnsaker mer attraktive for barn kan være nyttig for enhver forelder. Grønnsaker er en viktig del av barns helse og vekst fordi de er rike på vitaminer, mineraler og fiber.

Det er viktig å huske på at å få barna til å akseptere grønnsaker i stor grad vil avhenge av hvordan de er tilberedt. Du må sette fantasien i arbeid for å skape morsomme og fargerike kreasjoner. Disse vil oppmuntre og invitere barna dine til å glede seg over å spise grønnsaker.

Hvis den lille er motvillig til å spise, ikke vær bekymret. Det er måter å overvinne dette problemet på. Du trenger ikke å være påtvingende, men samle heller all tålmodigheten du kan. Over tid vil barnet ditt utvikle en smak for grønnsaker.

For å hjelpe deg i prosessen, gir vi deg fem måter å gjøre grønnsaker mer attraktive for barn på. Du vil se at det er mye enklere enn du tror.

5 måter å gjøre grønnsaker mer attraktive for barn

1. Bland grønnsaker i fruktsmoothier

En god måte å hjelpe barna våre med å få den næringen de trenger, er å legge til grønne grønnsaker i fruktsmoothier.

Du kan for eksempel velge noen få spinat- eller grønnkålblader eller litt hakket squash. Bland den med en moden banan og litt mandel- eller kokosmelk, barnet vil ikke engang merke at de er der.

Du kan også prøve å tilberede en smoothie med blåbær, rødbeter, banan og appelsinjuice. Gulrøtter, agurker og brokkoli er også enkle å skjule når du blander dem med frukt som druer, pærer, røde bær eller ananasjuice.

5 måter å gjøre grønnsaker mer attraktive for barna dine

2. Grønnsakskaker

Det kan høres vanskelig ut å tro, men en fin måte å lage grønnsaker som appellerer til barna dine, er å inkludere dem når du lager søte kaker.

Øk næringsverdien på kakene dine mens du tilfører farge også. I tillegg girgrønnsaker kakene dine en lettere og jevnere tekstur når de er bakt.

Sjokoladekake med squash, gulrotkake, rødbetemuffins … Dette er bare noen få av de mange alternativene du kan velge mellom. For best resultat, rasp grønnsaker før du legger dem til røren.

Smaken deres vil være helt umerkelig, men deres tilstedeværelse vil gi kakene dine en jevn og svampete finish. Og selvfølgelig vil de være fullpakket med næringsstoffer.

3. Server gratinerte grønnsaker

Foruten smoothier og kaker, kan du også prøve å tilberede gratinerte grønnsaker med béchamelsaus eller kremfløte. Legg ost på toppen for ekstra appell. Du kan kombinere barnas favorittsmaker med grønnsaker, slik at de er mindre tilbakeholdne med å prøve dem.

For eksempel får auberginer og tomater en annen smak når de tilberedes au gratin. Legg fisk eller kjøttdeig (eller kalkundeig) i au gratin-oppskriftene dine for å lage et enda mer komplett måltid.

4. Transformer rå grønnsaker til smørbrød eller grillspyd

Rå grønnsaker er vanligvis ikke en stor hit hos barna. Likevel skal foreldre aldri gi opp.

Du kan kutte opp rå grønnsaker (som gulrøtter, squash, blomkål, brokkoli, etc.) og sette dem på et grillspyd. Du og barna dine kan deretter dyppe de spiddede grønnsakene i dip som hummus, rømmedip eller tzatziki.

Tilbyr grillspyd som forretter før hovedmåltider. Denne strategien drar nytte av barnas sult ved måltidet. På den måten vil det være mer sannsynlig at de prøver nye ting.

5 måter å gjøre grønnsaker mer attraktive for barna dine

5. Pureer og glatte teksturer

Generelt foretrekker barn glattere teksturer. Disse lar grønnsaker gå upåaktet hen og distrahere den lilles oppmerksomhet.

Varm puré er flott om vinteren. Du kan servere dem kalde i løpet av de varme sommermånedene. Avhengig av deres konsistens, kan barna dine spise dem med en skje eller drikke dem med et sugerør. Du kan også smøre dem på en brødskive eller bruke dem til å lage en sandwich med ost og kjøttpålegg.

Barn er ofte mer villige til å prøve en ny mat når det er en del av en slags kombinasjon. Hvis barna dine liker pasta, ris eller pizza , kan du prøve å legge til grønnsaker i disse rettene.

Fremfor alt annet, ikke glem å gjøre matpresentasjonene leken. Bruk for eksempel forskjellige ingredienser for å lage et ansikt. Bruk sorte oliven for øynene, ketchup for å tegne en nese, og en ostebit som munnen.

Det er en million forskjellige måter å gjøre grønnsaker mer attraktive og morsomme for barn. Det er best å prøve flere ideer for å se hvilke som fungerer. Når du gjør det, vil du ta vare på din families helse og skape positive spisevaner.

  • Abrahams S., Haylett WL., Johnson G., Carr JA., et al., Antioxidant effects of curcumin in models of neurodegeneration, aging, oxidative and nitrosative stress: a review. Neuroscience, 2019. 406: 1-21.
  • Vannucci L., Fossi C., Quattrini S., Guasti L., et al., Calcium intake in bone health: a focus on calcium rich mineral waters. Nutrients, 2018.