En barns mangel på matlyst etter ett års alder

Din ett år gamle baby vil sannsynligvis ikke spise noen av de matene de pleide å elske. Ikke bekymre deg! Denne mangelen på matlyst er helt normal.
En barns mangel på matlyst etter ett års alder

Siste oppdatering: 26 august, 2021

En babys spisevaner endrer seg mye etter den første bursdagen. Selv om foreldre tilbyr den vanlige maten, kan barnet nå avvise dem og ikke vise interesse for å spise dem. Denne mangelen på appetitt har å gjøre med aldersrelaterte fysiske og psykiske endringer. Mange omtaler det som en appetittnedgang.

Fra det første leveåret og fremover vokser et barns kropp med en lavere hastighet enn før. Dette skjer som en konsekvens av to uavhengige prosesser: På den ene siden “bremser” metabolismen deres med hensyn til rytmen i de første månedene av livet. Og på den annen side øker nivået på fysisk aktivitet så vel som energiforbruk.

Så bør du være bekymret hvis babyen din spiser mindre enn før etter ett år? Sannsynligvis ikke. Her er noen nyttige tips for å hjelpe deg gjennom dette bestemte stadiet.

Kjennetegn på babyens fysiologiske mangel på matlyst

Et lite barn som dekker munnen mens moren prøver å mate ham.

Manglende matlyst må forventes i denne alderen. Ifølge undersøkelser viser omtrent 30% av barna i alderen 1 til 4 år en slags nektelse for å spise. Imidlertid har bare 1% av disse en sykdom ( Lambrischini Ferri, 2007).

Faktisk definerer den colombianske legen Ernesto Plata Rueda at delvis mangel på matlyst er helt normalt hos et sunt barn, som opprettholder en vektprogresjon og et aktivitetsnivå som er tilstrekkelig for alderen.

Det er vanlig at førskolebarn viser en eller annen vanskelighet under fôring. Selv om dette ikke er et helseproblem, er det en bekymring for foreldre og en kilde til familietvister ved måltider.

Et av de mest fremtredende aspektene ved fysiologisk manglende evne er neofobi. Dette betyr “frykt for det nye” og beskriver tendensen til å unngå nye matvarer. Denne tilstanden forekommer svært sjelden i barndommen, topper mellom 2 og 5 år og synker i voksen alder.

Selv om det er litt tungvint for foreldre, antas det å være noe mer enn en overlevelsesatferd hos mennesker.

Det er fordi neofobi har en beskyttende funksjon. Mens mennesker trenger å spise et variert kosthold, utgjør forbruk av ukjente matvarer en risiko for sykdom og toksisitet (Rozin, 1976).

Derfor, for å definere matavslag som fysiologisk, må vi observere alle betingelsene nedenfor:

  • Et sunt barn som ikke har vist tegn eller symptomer på fordøyelsessykdommer.
  • Barnet opprettholder en god progresjon når det gjelder vekt og høyde, i henhold til referansene for alder og kjønn.
  • Barnet opprettholder et aktivitetsnivå og humør som passer for alderen.

Hva kan du gjøre i møte med barnets mangel på matlyst?

Først og fremst bør du være oppmerksom på at dette er en forbigående ting du kan forvente i denne alderen. Akkurat som du vil ha opplevd kolikk hos spedbarn eller amming, vil du forstå at uansett hvor vanskelig det er å takle det, så kommer det en dag til slutte å bekymre deg.

Her er noen nyttige tips for når situasjonen blir komplisert.

Ro og tålmodighet

Forholdet mellom foreldre og barn er med på å forme spiseatferd. Av denne grunn, jo mer anspent situasjonen blir, desto verre blir utfallet. Og dette gjelder ikke bare mengden, men også kvaliteten på maten barnet til slutt får.

“… de beste fôringsstrategiene består i å oppmuntre til inntak av sunn mat uten å tvinge inntaket, begrense de som er mindre sunne og sikre et hyggelig sosialt miljø.” (Falciglia, 2018).

For at et barn skal innlemme en ny mat i kostholdet sitt, må du tilby den minst 5 til 10 ganger over tid. Det er mulig å endre matpreferanser hvis vi tilbyr maten på forskjellige tidspunkt (Birch, 1982).

Tilby en rekke matvarer

En blomst laget av frukt og en pannekake.

Alle mennesker har preferanser for visse matvarer, og det er ikke en dårlig ting i det hele tatt. Det er også sant at vi har en tendens til å kopiere matvanene til våre foreldre eller søsken, ettersom vi observerer denne oppførselen i mange år.

I tillegg til sosial kontekst og imitert atferd, er det genetiske faktorer involvert i matpreferanser.

I en studie utført av ernæringsfysiolog Graciela Falciglia, observerte hun at diettene til barn med større neofobi var mer restriktive enn hos barn uten neofobi. På sin side hadde disse restriktive diettene signifikant vitaminmangel og et høyt nivå av mettet fett.

Av denne grunn, når det er mulig, er det viktig å tilby mat av alle typer. En nyttig måte å oppnå dette på er å sikre at det er mange farger og teksturer på barnets tallerken. På denne måten gir du et godt utvalg av næringsstoffer.

Gjør det morsomt å spise!

For å ha det bra må konteksten være passende. Det er viktig å sikre en rolig og avslappet atmosfære, uten forstyrrelser (for eksempel fjernsyn eller mobiltelefoner), der alle som spiser kan nyte opplevelsen.

Det er viktig å unngå argumenter ved måltider eller bebreidelser for barnet for å spise lite eller for å spise for sakte eller selektivt. Vi må lære å respektere deres timing, deres smak og deres ønske om å fullføre raskt for å komme tilbake til leken.

Du må også være praktisk og ikke forlenge aktiviteten for mye. Hvis barnet ditt spiste måltidet sitt ivrig, selv om det bare var litt, til det viste tegn til å være mett, bør måltidet i det øyeblikket betraktes som slutt. Kanskje de blir ved bordet litt lenger på morgenen.

Det er bedre uten triks

Hvis målet er å få barnet til å adoptere sunne matvaner, bør du ikke fokusere på å få dem til å spise alt du har i tankene i dag. Kanskje de vil gjøre dette over tid… men det må være i deres eget tempo.

Det er viktig å snakke med barnelege eller ernæringsfysiolog om hvilke næringsstoffer som er nødvendige for hver fase av livet og hvilke matvarer du kan finne dem i. Noen ganger trenger ikke barnet ditt å drikke et glass melk som en kilde til kalsium, ettersom noen grønnsaker, som brokkoli, kan gi alt av kalsium barnet ditt trenger.

Å blande forskjellige ingredienser i en suppe eller saus vil sikkert gi en rekke næringsstoffer, men du lærer definitivt ikke sunne matvaner.

Ikke tving det

Det er ikke nødvendig å tvinge barnet ditt til å spise, og du skal heller ikke true eller bestikke det. Det er viktig å gi maten og de nødvendige forholdene for at barnet skal ha positive vaner. Tvert imot kan enhver handling under press ha negative konsekvenser i fremtiden.

Om babyens fysiologiske mangel på matlyst

Nå som du har lært at denne oppførselen er forventet hos barn fra 1 til 5 år, vil du kunne slappe av litt mer ved fôring. Husk å konsultere barnelegen din om sunne spiseforhold, for ikke å overse visse aspekter knyttet til barns ernæring.

Det kan interessere deg ...
Hvordan planlegge en sunn familie-meny
Du er mammaLes det hos Du er mamma
Hvordan planlegge en sunn familie-meny

Lei av barnas forakt for måltidene du tilbereder? Oppdag stegene til hvordan du planlegger en sunn familie-meny i denne artikkelen.