Viktigheten av å ha en leggerutine

25. august 2019
Noen ganger synes barn at leggetid er et lite fristende øyeblikk. Å opprette en rutine som dere kan dele hver kveld kan være en god løsning på problemet.

Leggetiden kan ofte føles mer som en kamp eller en maktkamp, ​​snarere enn det hyggelige øyeblikket vi ønsker å dele med barna våre. Å gjenta en leggerutine med dem hver kveld før de legger seg vil gjøre denne prosessen enklere.

Før du vet ordet av det, vil leggetiden være et fredelig og rolig øyeblikk som du og dine små kan glede dere over.

Jeg vil ikke legge meg

Det er veldig vanlig at barn ikke liker å måtte legge seg, av flere årsaker. Som et resultat motsetter de seg øyeblikket og utsetter det så mye som mulig. Dette fører ofte til at foreldre mister tålmodigheten, så vel som ressursene våre for å få dem til å gjør det vi ber dem om.

Frykt er for mange barn hovedgrunnen til at de motsetter seg det å legge seg. Om natten blir barn liggende alene, i mørket, og kan føle seg redde og forestille seg en rekke farer.

I andre tilfeller har barn et overskudd av energi som forhindrer at ting flyter tilstrekkelig. Barn er aktive, energiske og utforskende av natur. De liker å bevege seg rundt, gjøre oppdagelser og være opptatt. Dette kan gjøre det vanskelig for dem å slappe av og roe ned.

leggerutiner

Det er også mulig at barna bare vil tilbringe tid sammen med foreldrene. Mange barn tilbringer mesteparten av dagen uten å se en eller begge foreldrene sine på grunn av den lange arbeidsdagen deres. Det er forståelig at barn kvier seg for å være borte fra dem når det er tid for å legge seg.

Hensyn å ta på forhånd

Det er noen grunnleggende retningslinjer som foreldre kan følge for å hjelpe sine små med å utvikle gode søvnvaner.

  • For det første bør foreldre avgjøre hvilket tidspunkt barna skal legge seg. For å gjøre det, er det viktig å huske på hvor mange timer barna skal sove, i henhold til deres alder.
  • Forsøk å gjøre tidsperioden før sengetiden så avslappet og fredelig som mulig. Samtidig er det best å slå av alle skjermene minst to timer før man legger seg.
  • Gjør ditt beste for å forhindre at barna dine relater det å legge seg til noe negativt. Send aldri barna i seng som en straff for dårlig oppførsel.
  • Gi barna et forvarsel. Rundt 15 minutter på forhånd, la barna vite at det nesten er på tide å legge seg. På den måten kan de fullføre det de gjør, og endringen vil ikke være like brå.

Lag en leggerutine

Å ha en serie aktiviteter som man gjentar på samme måte hver kveld, kan bidra til å gi barna en følelse av kontinuitet og stabilitet. Samtidig hjelper det dem å ta inn sekvensen som en vane mer naturlig.

De essensielle nøklene som en hvilken som helst leggerutine skal inneholde er følgende:

  1. Oppretthold det samme tidspunktet for å legge seg og stå opp hver dag.
  2. Ta med forpliktelsene barna dine skal utføre som en del av rutinen. For eksempel å vaske hendene, pusse tennene eller forberede ryggsekken til neste dag.
  3. Gjennomfør rolige aktiviteter som vil hjelpe barnet ditt å slappe av.
  4. Inkluder fysisk kontakt og følg de små til sengs.

På samme tid må du sørge for at stedet der barna dine sover, bidrar til hvile. Svak belysning, behagelig temperatur, rolig musikk og en behagelig lukt gir en flott kombinasjon.

Foreslåtte aktiviteter for leggerutinen

Nedenfor gir vi en liste over aktiviteter som du kan inkludere som en del av barnas leggerutine. I tillegg til de obligatoriske oppgavene som er nevnt over, foreslår vi fredelige aktiviteter som du kan gjøre med barna dine hver kveld.

Viktigheten av å ha en leggerutine

  • Les historier. Alle vet at barn elsker å høre historier. Det får fantasien deres til å sveve, men det er ikke alt. Det får dem til å føle seg verdifulle og viktige, gitt at det er en tid hvor de har din fulle oppmerksomhet. Dette gjelder enten du leser for barna dine, eller barna leser for deg.
  • Oppmuntre til positiv tenking. Dette bidrar til å bekjempe all mulig frykt, og hjelper også de små med å utvikle et optimistisk tankesett. Vi foreslår at du dedikerer de siste øyeblikkene før barnet ditt sovner til å gå over de gode tingene som skjedde den dagen. Dere kan også bruke dette øyeblikket til å forestille dere fine ting sammen.
  • Hjelp barna med å redusere aktivitetsnivået. Hvis barna dine har vanskelig for å roe seg ned før sengetid, kan enkle avslapningsteknikker være veldig nyttige. For eksempel kan du stryke dem på ryggen eller leke med håret deres mens du synger for dem. Du kan også be dem om å lukke øynene og forestille seg at de går ned en trapp. Med stemmen din, led dem ned hvert imaginære trinn. Nederst i trappen finner de et rom fullt av myke og deilige puter der de kan sove fredelig.