Barna har mareritt, hva kan du som forelder gjøre?

14. juli 2019
Mange foreldre spør seg selv hva de burde gjøre hvis barna har mareritt. Sannheten er at mareritt er noe som er vanlig i løpet av barndommen og det pleier å gå over.

Hvordan kan foreldre hjelpe barna til å finne roen når barna har mareritt og til og med er redd for å legge seg?

Å legge seg er noe de fleste voksne ser frem til. Det er allikevel ikke alltid tilfelle når det gjelder barn. Noen ganger vil ikke barna legge seg, fordi de ønsker å fortsette å leke, mens andre ganger er det fordi de er redde for å få mareritt.

Nedenfor kan lese om hva som er de mest vanlige tingene å ha mareritt om blant barn. Vi kommer også med noen anbefalinger for å roe barna ned etter å ha hatt en vond drøm.

Hva gjør at barn får mareritt?

Mareritt er ganske vanlige. Det er faktisk sånn at nesten alle barn opplever det en eller annen gang. De begynner å oppstå når barnet er rundt to år gammelt og fortsetter igjennom barneårene.

Når de når de blir større, forsvinner vanligvis marerittene, utenom i noen få tilfeller – spesielt for kvinner.

Det er ganske vanlig at barn opplever mareritt.

Det finnes ingen beviste vitenskapelige grunner for hvorfor mareritt forekommer. Det er mange ting som kan forårsake dem.

Mareritt blir ofte framprovosert av hendelser som har funnet sted i løpet av dagen, for eksempel:

  • Barnet sovnet sent på kvelden mens det så på TV, eller så en film som var skremmende.
  • Godnatthistorier som handlet om monster eller andre skumle ting kan også føre til dårlige drømmer.
  • Andre ting kan være stressende situasjoner barnet opplever, som krangling, et familiemedlem som dør, bytte av skole osv.
  • Når barn ikke er vant til å sove alene kan de få mareritt oftere. Dette er på grunn av den frykten de føler.
  • Det er viktig å forstå at mareritt ikke betyr at et barn har opplevd noe traumatisk. Igjen, det er normalt for barn å ha mareritt i løpet av småbarnstiden. Så det er ikke nødvendig å kontakte lege eller andre spesialister.

Hvordan kan vi unngå at barna har mareritt?

Det er umulig å unngå mareritt helt. Men det er allikevel ting vi kan gjøre for å gi barna våre en fredeligere nattesøvn og redusere hvor ofte de får mareritt.

For å hjelpe barna til å få den hvilen de har behov for, kan du prøve de følgende forslagene:

  • Ha en leggerutine og en morgenrutine, hold deg deretter til disse rutinene.
  • Barnets rom bør være så avslappende som mulig, fritt for ting som kan skremme dem.
  • Spis middag tidlig og sørg for at maten er lett. Ikke tillat spill og aktiviteter før leggetid, det vil gjøre dem oppgiret. Hjelp dem heller til å slappe av. Du kan for eksempel gi dem et bad før de legger seg, lese en hyggelig historie eller bare kose.
  • Gi barn noe varmt å drikke før de legger seg, for å hjelpe dem å finne roen.

Unngå ting som kan gjøre dem opprørt, som å se på TV om kvelden eller å lese skumle historier. Sørg samtidig for at hjemmet er så avslappende som mulig.

Hva bør jeg gjøre når barna har mareritt?

Siden det er umulig å forhindre mareritt helt, er alt du kan gjøre å være forberedt. Dermed, når barnet våkner opp opprørt av en dårlig drøm, kan du hjelpe.

Hva bør jeg gjøre når barna har mareritt?

Det første du kan gjøre er å sørge for at de føler seg trygge. Det vil være mye enklere med din tilstedeværelse, noe som gir barn en trygghetsfølelse. Uttrykk ord som beroliger: «Alt er okay, ingenting kommer til å skje, jeg er her.»

Fortell barna at det de så i drømmen ikke var ekte. Vis dem kjærlighet og trøst, så de føler at du forstår dem.

En annen ting som kan hjelpe dem å redusere bekymringen, er å følge med dem i fantasien. Hvis de forteller deg at de er redd for monstre, spray med en sprayflaske og si at det er monsterspray, for å holde dem borte. På den måten kan de små slappe av og vite at de er trygge.

Ikke slå av lyset. Hvis det er mulig kan du plasser et nattlys eller en lommelykt i nærheten av senga.

Hvis de har vanskeligheter med å sovne, sett på litt beroligende musikk. På morgenen kan du invitere barna til å fortelle om drømmene sine og lytte godt etter.

Til konklusjon, hvis barna har mareritt er det ingen grunn til å bekymre seg, dette er normalt. Det du kan gjøre er å sørge for en god leggerutine og unngå anspente omgivelser.

Når barna har mareritt er det beste du kan gjøre å være forberedt og vise kjærlighet og trøst.

  • Morales, E. M., & Narváez, P. M. (2004). Tratamientos psicológicos de las pesadillas: Una revisión. International Journal of Psychology and Psychological Therapy. https://doi.org/10.1016/j.jconrel.2012.06.039 [doi]
  • Covertini, G., Krupitzky, S., Tripodi, M. R., & Carusso, L. (2003). Trastornos del sueño en niños sanos. Arch.Argent.Pediatr.
  • Aldana, A., Samudio Domínguez, G. C., Irala, E., & Rodas, N. (2006). Trastornos del sueño: prevalencia en población pediátrica en edad preescolar y escolar de área urbana. Pediatría (Asunción): Organo Oficial de La Sociedad Paraguaya de Pediatría.