Tilbake til sunne matvaner etter ferien

Etter juleferien må vi tilbake til våre faste matrutiner. Denne artikkelen vil gi deg tips for å hjelpe deg tilbake til sunne matvaner.
Tilbake til sunne matvaner etter ferien
Silvia Zaragoza

Skrevet og verifisert av ernæringsfysiologen Silvia Zaragoza.

Siste oppdatering: 22 desember, 2022

Når høytiden er over, må vi gradvis gå tilbake til sunne matvaner. Selv om vi prøver å spise mindre før og etter ferien, er det vanskelig å gå tilbake, etter så mange godbiter og store måltider. Likevel vil vi gi deg noen tips for å gjøre det.

Først av alt, glem godteri som ble igjen og spis det heller neste år. Hvis du har for mange, husk å kjøpe mindre neste gang. Dessuten er det ingen grunn til å kjøpe inn så mye godt at det hadde holdt til slutten av livet ditt.

Tilbake til sunne matvaner etter ferien

Drikk vann og infusjoner

Hadde du noen fordøyelsesproblemer i ferien? Det er sannsynligvis på grunn av de mange skålene dere har utbringet og glassene med vin du ikke kunne takke nei til.

Nå er det på tide å erstatte alle disse drikkene med vann, den viktigste drikken for at kroppen skal fungere ordentlig. Dette er grunnen til at det er nødvendig å drikke mellom 2 og 2.5 liter vann om dagen. Husk i tillegg at frukt og grønnsaker inneholder store mengder vann. Så hvis de er en del av kostholdet ditt, kan det hende du dekker vannbehovet ditt.

Tilbake til sunne matvaner etter ferien

Et annet godt valg er varme infusjoner. Du kan bruke aromatiske urter og krydder, som kanel, mynte, sitron eller appelsinskall.

Lag supper eller puréer

De vil hjelpe deg med å forbedre fordøyelsen og er ideelle mot forkjølelser. Kjøp noen grønnsaker og kok dem. Du kan også inkludere et stykke kylling for å øke smaken.

Når alt er klart, mal grønnsakene og tilsett poteter (hvis den er for flytende). Deretter kan du tilsette olivenolje, frø og knuste egg, og du får en puré klar til å nytes. Suppen vil hjelpe deg med å hydrere og eliminere væsker.

Legg til grønnsaker til alle måltidene dine: nøkkelen til å komme tilbake til sunne matvaner

Siden de er nøkkelen til et sunt måltid, bør grønnsaker være hovedingrediensen din, og du bør spise minst 200 gram av dem. Videre er de lave på kalorier og inneholder mye vann, fiber, vitaminer og antioksidanter. Derfor er det viktig at du kombinerer 2 eller 3 forskjellige farger.

I tillegg kan du kombinere grønnsaker med alle slags tilberedninger, som belgfrukter, kjøtt eller fisk. Du kan krydre dem med urter og krydder eller blande dem med nøtter. Du kan tilberede dem slik du foretrekker: i ovnen, rå, i en lapskaus eller som puré. Vi anbefaler å kutte dem i staver eller en rund form, og deretter brune dem i ovnen i 20 minutter.

Spis frukt

Uansett hvor gammel du er, bør du alltid spise frukt. Det skal være hele frukten og minst 2 mellomstore stykker om dagen. Faktisk er det mer behagelig å tygge enn å drikke juice. Dessuten vil fiberen i frukt få kroppen til å absorbere det naturlige sukkeret sakte.

Tilbake til sunne matvaner etter ferien

Å kutte frukt i terninger eller skiver, og tilsette kanel er en veldig god idé. Du kan også grille dem for å øke smaken og saftigheten.

Tilsett proteiner til alle måltidene dine

Det handler ikke om kvantitet, det handler om kvalitet. Det er bedre å velge belgfrukter, fisk, egg og magert kjøtt, som kylling eller kanin. Dette er de mest tilfredsstillende næringsstoffene, så du bør spre dem ut i løpet av dagen. Dessuten er de gode for musklene dine. Derfor, hvis du utøver noen sport, er de virkelig nødvendige.

Du bør ikke alltid grille dem. Du kan tilberede dem i ovnen, i en lapskaus, osv. Og husk å bruke ekstra virgin olivenolje.

Avslutningsvis bør du spise sunn mat gjennom dagen og huske alle tipsene vi nettopp ga deg. Det viktige er å ha sunne matvaner, i henhold til dine behov, livsstil, sosialt liv, familie og jobb.

Det kan interessere deg ...
5 matvarer du bør unngå for å ta vare på barnas tenner
Du er mamma
Les det hos Du er mamma
5 matvarer du bør unngå for å ta vare på barnas tenner

Å unngå disse 5 matvarene hjelper deg med å ta vare på barnas tenner. Finn ut her hva du bør fjerne fra kostholdet.



  • Agencia de Salud Pública de Cataluña. (2019) Pequeños cambios para comer mejor. Barcelona: editado por la Agencia de Salud Pública de Cataluña.
  • Aitor Sánchez. (2018) Mi dieta ya no cojea. España: 1ªed. Paidós.
  • Carlos Casabona. (2016) Tú eliges lo que comes. España: 1ª ed. Paidós.

Innholdet på Du er mamma er utelukkende skrevet for lærings- og informasjonsformål. Det kan ikke under noen omstendigheter erstatte diagnostisering, råd eller behandling fra en fagperson. Ved tvil er det best å konsultere en spesialist.