Mindfulness og meditasjon: Aktiviteter for hele familien

10 oktober, 2020
Her er noen mindfulness- og meditasjonsaktiviteter som er utmerket for familien.

Kan mindfulness og meditasjon med familien bringe mer zen inn i ditt daglige liv? Mindfulness og meditasjon er kjent for å redusere angst, øke empati og fremme lykke og velvære hos mennesker i alle aldre og kulturer.

Å meditere med barn kan virke som stressende utsikter. Imidlertid kan denne enkle og eldgamle praksisen ta mange former og kan være en flott aktivitet for barn. Start med disse morsomme og enkle øvelsene for å introdusere barn til indre fred. Samtidig vil du hjelpe hele familien til å føle at de mest stressende situasjonene kan kontrolleres innenfra.

Puste med familien: mindfulness og meditasjon

Pust er en av de biologiske refleksene vi tar for gitt. Selvfølgelig gjør vi det riktig, ikke sant? Å lære å ta dype, rensende innåndinger er en enkel, øyeblikkelig måte å gi oss noen øyeblikk med stille konsentrasjon.

La barnet ditt hvile hendene på magen, med lukkede øyne. Oppmuntre dem til å trekke pusten dypt gjennom nesen og telle opp til fem. Få dem til å holde nesen i to sekunder og telle deretter bakover når de puster ut hver eneste bit luft. Be dem om å legge merke til hvordan brystet stiger og faller når det fyller lungene med luft og deretter slipper den ut.

Hvis du tror at denne aktiviteten vil være litt for stille for den lille, kan de hviske dyrelyder når de puster ut, for eksempel summingen til en bie eller rautingen til en ku. Denne stille mindfulness- og meditasjonsaktiviteten er perfekt for venterom og andre engstelige øyeblikk.

En mamma med datteren sin

Lytte nøye

Full oppmerksomhet handler om å tune inn på her og nå og akseptere den uten vedheng eller fordommer. Barn er stadig på farta, fysisk og mentalt, frem og tilbake mellom det som skjedde på slutten av den siste aktiviteten og hva den neste aktiviteten blir. De utvikler fremdeles sin evne til å sentrere tankene og sette pris på her og nå.

Utfordre barna dine med en lek og be dem sitte i skredderstilling med lukkede øyne. Be dem om å lytte nøye når du plinger på en bjelle, klokkespill eller en musikalsk akkord, og løfte hånden når de ikke lenger kan høre noen lyder.

Tålmodighet og lytting er viktige ferdigheter for hvert livsfase. Med denne aktiviteten vil barna lære å lytte og være tålmodige, noe som er grunnleggende for både deres personlige og profesjonelle liv i fremtiden.

Meditasjon og mindfulness før man legger seg

Ting er ofte litt kaotiske ved leggetid, og dette vanskeliggjør meditasjon om kvelden. Det er imidlertid også ideelt hvis du kan innlemme det i rutinen deres. Veiledet meditasjon, som utføres liggende mens kroppen er avslappet, er en god iée for hele familien. Målet er å roe sinnet ved hjelp av avslappende lydinstruksjoner.

For eksempel kan du be barnet ditt om å forestille seg at de er et tre og å visualisere dets røtter og greiner, blader eller blomster, åkeren eller skogen der det vokser, og hvordan det ble til der. Be dem om å føle solens varme og hvordan jorden føles under det.

Snakk sakte og legg til lange, overdrevne innåndinger midt i pausene – det er rett og slett den mest avslappende godnatthistorien som finnes! Du kan søke på YouTube etter “kveldsmeditasjon for barn” for å finne en avslappende video eller ideer til din egen veiledende meditasjonsrutine før barna sovner.

En familie som mediterer

Meditasjon i bevegelse

Barn elsker å bevege seg. Stillhetsfaktoren kan være en utfordring når du prøver å meditere med barn. Yoga, som er som meditasjon i bevegelse, hjelper til med å utvikle fysisk og mental styrke og fleksibilitet ved å lære tålmodighet, konsentrasjon, pust og utholdenhet.

Gjør det til en familieaktivitet ved å se etter yogaundervisning for barn med et sunt forbilde mens dere samtidig nyter kvalitetstid med familien.

Meditasjon er ikke bare for munker på fjelltopper. Det er en morsom og tilgjengelig aktivitet som alle kan gjøre hvor som helst. Å introdusere barn for dette avslappende konseptet i løpet av de første årene, kan gi livslange fordeler og en dominoeffekt.

Så hva er det viktigste å huske når du prøver å lære barna dine om mindfulness? Gi slipp. Jo flere forventninger du har til meditasjon og til alle aspekter av livet, jo lettere blir dagene dine. Meditasjon og mindfulness kan lære dem hvordan de kan nyte livet og utfordringene det gir.