Mindful eating for barn: Hvorfor og hvordan du gjør det

Spiser barna dine mens de er distrahert med å spille spill eller sitte foran en skjerm? Det kan være skadelig. Her vil vi fortelle deg hvordan man kan tilegne seg en sunn og bevisst måte å spise på gjennom mindful eating.
Mindful eating for barn: Hvorfor og hvordan du gjør det

Siste oppdatering: 27 januar, 2021

Babyer blir født koblet til sine indre ønsker. De vet nøyaktig når de er sultne og når de er mette. Mens de vokser, gir vi dem ting for å distrahere dem og begynne å koble fra deres indre radar. Dette er grunnen til at mindful eating, også kjent som intuitiv spising, er en praksis som kan hjelpe barn (og voksne) til å gjenopprette sin naturlige evne til å lytte til seg selv og spise bevisst.

Nesten alle foreldre har brukt lek, dans og sang for å få babyen til å spise grønnsakene sine. Og mange av dem har plassert barna sine foran en skjerm når det er tid for å spise. Disse aktivitetene fanger barnas oppmerksomhet, men handlingen med å spise blir imidlertid en automatisk vane, og de glemmer å spise sunt.

Mindful eating ber oss om å fokusere all oppmerksomheten vår på å spise, mens vi gjør det. Dette betyr å spise med de fem sansene våre. Selv om fordelene er mange, kan det være komplisert å endre vaner. Dette er grunnen til at det er viktig å gjøre det fra ung alder.

Mindful Eating for barn: Hvorfor og hvordan du gjør det

Hvorfor trenger du å innlemme mindful eating i vanene til dine barn?

Kanskje du lurer på hvorfor det å innlemme mindful eating i barnas vaner er verdt innsatsen. Rutiner, husarbeid og arbeidsoppgaver tar all din tid, og du kan velge å gjøre det som er mer behagelig for deg. Så hvorfor trenger du å innlemme mindful eating i barnas vaner?

Det første og viktigste er at mindful eating hjelper barn med å få kontakt med sine indre ønsker. Å lære å kjenne igjen når de er sultne og når de er mette, er ikke så enkelt som det kan virke. Selv voksne synes det er ganske vanskelig noen ganger.

Videre er dette ofte en årsak til spiseforstyrrelser som overspising som kan utvikle seg til alvorlige helseproblemer. Ved å benytte mindful eating, vil barna lære å kjenne igjen når de er sultne og hvor mye de skal spise. Dette skjer fordi de vil lytte til kroppens følelser, og dette vil forebytte at de får spiseforstyrrelser.

Dessuten vil mindful eating hjelpe dem å forstå hvor maten kommer fra og hvor verdifull den er. Det vil også hjelpe dem å øke miljøbevisstheten og takknemligheten. Mindful eating er også veldig positivt for å fremme konsentrasjon og avslapning, som forhindrer stress og overdrevne humørsvingninger. Dermed lærer barna å nyte smaken av maten og å spise rolig.

Hvordan kan du sette mindful eating ut i praksis med familien din?

Det er ikke så vanskelig å sette mindful eating ut i praksis. Du må bare endre visse rutiner og være utholdende. Dette er hovedinstruksjonene du bør følge:

  • Når babyen din begynner å spise fast føde, kan du prøve naturlige og respektfulle aktiviteter, som babystyrt mattilvenning. Dette vil hjelpe dem å danne et sunt forhold til mat, ved å selv administrere måten de spiser på. Dessuten begynner de å spise og bli kjent med mat i sitt eget tempo.
  • Unngå distraksjoner når de spiser. Ikke la dem bruke spill, mobil eller TV. Spisetiden er hellig, og de bør fokusere oppmerksomheten på det de spiser.
  • Spis alltid sammen og på samme sted. Dere kan bruke den tiden til å snakke og dele opplevelsene deres gjennom dagen. Men hvis dere begynner å krangle om noe, må du stoppe samtalen og håndtere det senere. Å spise med spenning i miljøet er veldig dårlig for deg.
  • Bruk alle sansene dine. For å gjøre det kan du få maten til å se god ut på tallerkenen. Prøv å kombinere smaker og variere litt. I tillegg kan du inkludere barnet ditt i tilberedningen.
Mindful Eating for barn: Hvorfor og hvordan du gjør det

Spis bevisst, lev bevisst

Når du begynner med mindful eating i familielivet ditt, vil resultatene komme med en gang. Og i tillegg vil du legge merke til at fordelene handler mer enn bare om å spise, fordi barn lærer å være i kontakt med sine indre ønsker. Dermed er de mer bevisste på følelsene sine, og det er lettere for dem å ha kontroll.

Avslutningsvis handler det om en mindre endring som kan forbedre barnas livskvalitet og hjelpe dem med å forhindre fremtidige helseproblemer. Prøv det, og du vil ikke angre.

Det kan interessere deg ...
6 fordeler med å spise middag sammen
Du er mammaLes det hos Du er mamma
6 fordeler med å spise middag sammen

I dag pleier familier å leve et veldig travelt liv. Alle har sine egne aktiviteter og ansvar. Derfor er det ofte en utfordring å spise middag samme...



  • Pierson, S., Goto, K., Giampaoli, J., Hart, S., & Wylie, A. (2019). Impacts of a mindful eating intervention on healthy food-related behaviors and mindful eating practices among elementary school children. Californian Journal of Health Promotion17(2), 41-50. https://journals.calstate.edu/cjhp/article/view/2288
  • Pierson, S., Goto, K., Giampaoli, J., Wylie, A., Seipel, B., & Buffardi, K. (2016). Development of a Mindful-Eating Intervention Program among Third Through Fifth Grade Elementary School Children and Their Parents. Californian Journal of Health Promotion14(3), 70-76. https://journals.calstate.edu/cjhp/article/view/2070/1891