Kan barn og unge ha et vegansk kosthold?

Vegansk kosthold for barn og ungdom er et emne som fortjener god planlegging og streng kontroll på hvert trinn i veksten. Ernæringsmangel er mulig hvis det tas lett på. Her gir vi deg alt du trenger å vite om det.
Kan barn og unge ha et vegansk kosthold?

Siste oppdatering: 17 februar, 2024

Å gi barna våre mat er en oppgave med stort ansvar. Så å velge det kostholdet som er best for dem er en beslutning som krever mye omtanke. Er vi for eksempel sikre på at det er bra for helsen til barn og unge å følge et vegansk kosthold? Vel, for voksne har det vist seg å være gunstig for helsen. Men for yngre barn er det noen viktige næringsstoffer å vurdere som påvirker deres velvære.

I denne artikkelen vil vi gi deg alt du trenger å vite om vegansk kosthold for barn og ungdom. Fordelene eller farene for deres vekst, de langsiktige konsekvensene og tips for riktig ernæring. Etter å ha lest den, vil du definitivt ta den beste avgjørelsen!

Er vegansk det samme som vegetarisk?

Generelt er vegetarisk kosthold preget av utelukkelse av kjøtt og kjøttprodukter, som kylling, svinekjøtt, fisk og vilt. Men noen typer, for eksempel ovo-vegetarianere, lakto-vegetarianere eller lakto-ovo-vegetarianere, inkluderer egg, meieriprodukter eller begge deler, alt ettersom.

Selv om denne gruppen av vegetariske dietter er mer fleksibel med animalsk mat, er de som følger et vegansk kosthold mye strengere og går et skritt videre. De eliminerer fullstendig forbruket av all animalsk mat, inkludert egg, meieriprodukter og honning.

Kan barn og unge ha et vegansk kosthold?

Flere internasjonale organisasjoner støtter vegansk kosthold i pediatri. For eksempel uttaler American Academy of Nutrition and Dietetics og Spanish Association of Dietitians and Nutritionists at et godt planlagt vegansk kosthold er passende og sunt for alle stadier av livet. En annen ekspertgruppe anbefaler det imidlertid ikke, med mindre det er gjort under strengt tilsyn.

Fordeler og ulemper med vegansk kosthold hos barn og ungdom

En av avgjørelsene som får noen til å følge et vegansk kosthold som livsstil er helsefordelene det gir. Det har imidlertid også visse ulemper. Vi vil fortelle deg om dem nedenfor.

En kvinne som spiser en salat.
Det veganske kostholdet skal garantere en daglig proteinkvote som gir god vekst og utvikling for ungdom og barn.

Fordeler:

  • Sunne endringer: Vegansk kosthold er ledsaget av eliminering av matvaner som anses som skadelige. For eksempel reduseres forbruket av ultrabearbeidet mat, hurtigmat, søppelmat og sukkerholdige drikker. I tillegg inkorporerer unge mennesker regelmessige fysiske aktiviteter mens tobakk, alkohol og narkotika elimineres.
  • Det gir næringsstoffer som ikke alltid er tilstede i det altetende kostholdet: Det veganske kostholdet inkluderer en økt mengde grønnsaker. Dette gir blant annet fiber, fytokjemikalier, karotenoider, flavonoider, vitamin C, folsyre, kalium og vitamin E.
  • Bidrar til å opprettholde en passe vekt: Fordi de er rike på fiber og lite kalorier, bidrar veganske kosthold til å forhindre overvekt og fedme. Dette uttrykker en gruppe forskere i Journal of Geriatric Cardiology.
  • Det bidrar til å regulere BMI: I det spesielle tilfellet for barn og ungdom viser en studie publisert i tidsskriftet The American Journal of Clinical Nutrition at unge vegetarianere har en normal kroppsmasseindeks for deres alder. Det vil si at de har mindre overvekt og fedme enn andre som praktiserer altetende dietter.
  • Tillater normal vekst: Ifølge en publikasjon i tidsskriftet Nutrients ble normal vekst opprettholdt tidlig i spedbarnsalderen ved å sikre optimalt inntak av energi og makronæringsstoffer fra kosten.
  • Fremmer kardiovaskulær helse: Monica Dinus team fant i en omfattende analyse at et vegetarisk kosthold også er assosiert med en betydelig reduksjon i risikoen for kreft.

Ulemper:

Kritiske næringsstoffer i veganisme

Argentine Society of Pediatrics gjør noen betraktninger om viktige næringsstoffer å passe på hos barn og ungdom som følger et vegansk kosthold:

  • Vitamin B12: Dette regnes som et kritisk næringsstoff i det veganske kostholdet, siden dets brukbare kilde er matvarer av animalsk opprinnelse. Når et barn slutter å konsumere B12, kan det oppstå nevrologiske og blodsykdommer, som megaloblastisk anemi.
  • Mineraler: De anses som nøkkelproblem hos veganere. For eksempel er den viktigste absorberbare kalsiumkilden meieriprodukter, som er fraværende i dette kostholdet.
  • Jern: Det er ikke det at grønnsaker ikke gir det, men det absorberes ikke helt, da det er fanget i naturlige plantemolekyler kalt anti-ernæringsfaktorer.
  • Fett: Omega-3 er også viktige næringsstoffer hos veganere. Disse fettsyrene, som DHA og EPA, er anti-inflammatoriske og er involvert i et barns nevrologiske og visuelle utvikling under vekst.

Tips for å sikre riktig ernæring

Et godt balansert vegansk kosthold består av 4 matvaregrupper, som skissert av International Vegan Organization.

  1. Belgvekster, nøtter og frø (4 porsjoner eller mer)
  2. Korn (4 til 6 porsjoner per dag)
  3. Grønnsaker (4 porsjoner eller mer)
  4. Frukt (2 porsjoner eller mer)

Foreldre som implementerer et vegansk kosthold hos barn og ungdom bør sørge for at hvert måltid består av de 4 gruppene og i de angitte porsjonene. Et panel av eksperter fra Scientific Society for Vegetarian Nutrition presenterer sine anbefalinger i tidsskriftet Nutrients:

  • Vegetabilske proteiner bør økes med 10 til 15 % hos spedbarn.
  • Hos førskolebarn, mellom 20 og 30 %.
  • Hos skolebarn og ungdom, mellom 15 og 20 %.
En ung jente som spiser en bolle frokostblanding med plantebasert melk.
De best fordøyelige proteinene er soya og dens derivater. Men andre belgfrukter, korn, nøtter og frø inneholder dem også i god proporsjon.

Hva gjør vi med de kritiske næringsstoffene?

Det første er å søke råd fra en profesjonell ernæringsfysiolog og barnelege. Hvis mulig bør de være eksperter på vegansk kosthold. Magasinet Andes Pediatrics, i 2021, foreslår følgende:

  • Bruk vitamin B12-tilskudd.
  • Utnytt kalsium av vegetabilsk opprinnelse bedre. Velg de matvarene som gir mest kalsium og som er lave i oksalater. For eksempel brokkoli, grønnkål, mandelmelk, tofu, tempeh, soyabønner, valnøtter og mandler.
  • Bruk kalsiumtilskudd.
  • Forbedre jernabsorpsjonen. Dette oppnås ved å kombinere belgfrukter, hele korn, nøtter og grønne bladgrønnsaker med mat rik på vitamin C.
  • Balanser omega-3/omega-6-forholdet ved å redusere inntaket av frøoljer og øke inntaket av raps, linfrø og extra virgin olivenolje.

Til slutt, hva er kunnskapen som skal implementeres hos veganske barn og unge?

Vegansk kosthold kan brukes som en spisestil hos barn og ungdom. Det er imidlertid en grunnleggende oppgave for foreldre å gjøre det ansvarlig og med god planlegging av helsepersonell. Derfor må de overvåke og kontrollere hvert trinn i kostholdet grundig. Vær også spesielt oppmerksom på kritiske næringsstoffer, kosttilskudd og passende doser som er angitt i hvert vekststadium.

Nøkkelen til et vegansk kosthold vil alltid ligge i balansen, variasjonen og tilstrekkeligheten av næringsstoffer som tillater riktig vekst og utvikling av barna våre.


Alle siterte kilder ble grundig gjennomgått av teamet vårt for å sikre deres kvalitet, pålitelighet, aktualitet og validitet. Bibliografien i denne artikkelen ble betraktet som pålitelig og av akademisk eller vitenskapelig nøyaktighet.



Denne teksten tilbys kun til informasjonsformål og erstatter ikke konsultasjon med en profesjonell. Ved tvil, konsulter din spesialist.