Hvor mye sukker er passende for barn?

09 august, 2020
Å gi en god daglig mengde sukkerrik mat vil holde barna fulle av energi og i godt humør gjennom dagen. Imidlertid kan overdrevent sukkerinntak føre til helsemessige komplikasjoner, både på kort og lang sikt.

Flere spørsmål kan oppstå blant foreldre når det gjelder mat til de små. Det vanligste er hvor mye sukker som er passende for barn. Vi tar opp denne bekymringen i den følgende artikkelen.

Hvis det blir introdusert naturlig i barnas daglige kosthold, hjelper sukker dem med å opprettholde tilstrekkelige energinivåer gjennom dagen. Imidlertid er det nødvendig å understreke at overdrevent sukkerinntak kan være skadelig for helsen.

Det naturlige sukkeret som finnes i frukt er ikke likt det vi finner i brus. Det siste kalles tilsatt sukker. Barn vet ikke hvordan de skal kontrollere impulsene sin til å spise, og det er derfor foreldrenes plikt å overvåke barnas kosthold.

Sukker i barnas daglige måltider

Glukose er et enkelt karbohydrat og finnes generelt i sukrosen vi konsumerer daglig. Når den er inntatt, forblir den i blodomløpet og flytter seg til leveren for å produsere energi.

I mellomtiden lagres overskuddet og konverteres til fett. Av denne grunn er det ekstremt viktig å overvåke hvor mye sukker som er passende for barn og hvor mye de inntar. Den anbefalte daglige mengden for små barn er bare 19 gram.

Å utvikle gode spisevaner fra ung alder vil venne dem til å opprettholde et kosthold balansert på næringsstoffer og kalorier til voksen alder. Likeledes er en sunn meny akkurat det de trenger, slik at kroppen deres vokser og utvikler seg på en sunn måte.

Av denne grunn er det best å spise naturlige sukkerarter som kommer fra frukt eller grønnsaker. Behandlet mat, søtsaker og brus bør unngås så mye som mulig.

Hvor mye sukker er passende for barn?

Å vite hvor mye sukker som er passende for barn

Noen ganger vil du glede barna dine med en bolle eller noe liknende når dere er i butikken. Generelt sett vet ikke foreldre hvor mye sukker som er passende for barn, så de lar barna innta disse produktene uten kontroll.

Disse matvarene kommer vanligvis med mettet fett og har et overskudd av sukker. Selv om barna elsker dem, er de skadende for en god helse.

Den daglige anbefalte mengden sukker til barn er lett å oppnå med smoothier eller grønnsakspureer. Et godt alternativ er å kombinere frukt og veksle på dem i løpet av uken. Dette gjør at barna kan bli vant til forskjellige smaker og til å utvikle en bredere smakssans.

Det er ikke mulig å fullstendig unngå å gi de små matvarer som inneholder tilsatt sukker. Disse gir energien barna trenger for å utføre visse aktiviteter.

De fleste mennesker har mat hjemme som inneholder et høyt nivå av sukker og som er veldig tiltalende for barn. Disse kan innarbeides i deres daglige kosthold så lenge porsjonene er kontrollert.

Eksempler på disse matvarene inkluderer yoghurt, kjeks (spise maksimalt 3 om dagen), brus eller sjokolademelk.

“Det er veldig viktig å overvåke sukkerinntaket til barna dine. Den anbefalte daglige mengden for små barn er 19 gram.”

Konsekvenser av høyt sukkerinntak hos barn

Overskudd av sukker i kroppen har negative helsemessige konsekvenser for små barn. Derfor er det viktig å vite hvor mye sukker som er passende for barn.

Å venne dem fra ung alder til å spise mat med lite sukker og salt vil hjelpe dem å verdsette de naturlige smakene i maten. Hvis barn spiser for mye sukker, vil kaloriinntaket være høyere enn det de bruker hver dag som energi.

Hvis de spiser sukker om kvelden, vil de sannsynligvis få problemer med å sovne. Som et resultat våkner de dagen etter og føler seg motløse og vil fortsette å sove.

Alt dette avbryter normal utfoldelse av deres daglige utvikling. I tillegg fører det til at de lagrer fett og begynner å gå opp i vekt.

Hvor mye sukker er passende for barn?

På den annen side begynner bukspyttkjertelen å produsere mer insulin enn nødvendig for å absorbere mengden sukker i blodet. Alt dette kan skape komplikasjoner som hypoglykemi eller diabetes hos barn.

Det er også en risiko for at barna vil lide av hjerte- og karsykdommer, høyt blodtrykk og overvekt. Sannsynligheten for å utvikle disse problemene øker på grunn av overdrevent sukkerinntak.

På samme måte er det mer sannsynlig at overvektige barn er insulinresistente, en forløper for diabetes type 2. Hvis barn går for mye opp i vekt, vil de også oppleve en økning i antall celler som er ment å lagre mer fett, og dette kan ikke reduseres i fremtiden.

Avslutningsvis er det viktigste å opprettholde et balansert kosthold rikt på vitaminer, mineraler, proteiner og naturlig sukker. På denne måten vil barns vekst bli styrket uten å skade helsen deres.

  • Macdonald IA., A review of recent evidence relating to sugars, insulin resistance and diabates. Eur J Nutr, 2016. 55(2): 17-23.
  • Freeman CR., Zehra A., Ramírez V., Wiers CE., Volkow ND., Wang GJ., Impact of sugar on the body, brain and behavior. Front Biosci, 2018. 23: 2255-2266.