Hva er ammeagitasjon?

13. juli 2018

Ammeagitasjon er et av problemene som kan oppstå mens man ammer.

Det er når mor opplever smerter under ammingen, og til og med kan nekte å amme babyen helt.

Ammeagitasjon betyr at moren har en stor skyldfølelse for sitt behov for å slutte å amme barnet.

Det regnes som en av de mest negative situasjonene som en mor kan lide under, siden det er en irrasjonell følelse.

Dette skjer fordi moren føler en overveldende trang til å straks slutte å amme.

I andre tilfeller oppstår det fordi amming blir en ubehagelig handling, vanligvis når man man praktiserer tandemamming.

Men med riktig støtte og engasjement kan denne utfordringen overvinnes.

Hvorfor oppstår ammeagitasjon?

Selv om det er mange teorier, har det ikke blitt bevist hva som utløser en aversjon mot amming.

Det som er sikkert er at uønskede tanker og følelser hovedsakelig oppstår når babyen klamrer seg til mors bryst på en engstelig måte.

Vanligvis forsvinner disse følelsene når barnet slutter å amme.

8 tips for å bekjempe ammeagitasjon

Å praktisere de følgende tipsene vil hjelpe deg med å bekjempe ammeagitasjon.

1. Se etter distraksjoner

De fleste mødre som har opplevd denne situasjonen før sier at å være distrahert er det viktigste å overvinne denne humpen i veien.

Denne situasjonen kan ikke overvinne deg. Derfor bør du prøve å tenke på andre ting.

Du må holde hodet ditt opptatt og klart for å fjerne noe av uroen og irritasjonen.

2. Prøv å få rikelig med hvile.

Du bør få så mye søvn og hvile som mulig i denne perioden. Tretthet kan forverre ens aversjon mot amming.

I disse øyeblikkene må du være oppmerksom på helsen din og ta vare på deg selv. Benytt sjansen til å hvile når barnet tillater det.

ammeagitasjon
3. Unngå stressende situasjoner

Du må unngå enhver type situasjon som får deg til å stresse. Det er et komplisert øyeblikk for deg der du fremfor alt må forbli rolig.

Å kontrollere av stresset som oppstår som en følge av denne situasjonen vil forbedre din følelsesmessige tilstand.

Å bli bedre organisert, for eksempel planlegging for uken fremover, vil hjelpe deg med å unngå enhver situasjon som kan komme ut av kontroll.

4. Spis og drikk riktig

Ikke hopp over måltider, uansett hvor travelt du har det med babyen din. Det er også like viktig for deg å være godt hydrert. Drikk mye vann og kalde drikker.

5. Ikke praktiser tandemamming

Hvis du praktiserer tandemamming, anbefaler vi at du ikke ammer de to små på samme tid.

Din angst kan øke hvis du ammer samtidig.

6. Vurder å slutte

På en måte kan ammeagitasjon være en helt normal respons på smerten som det å amme babyen din kan forårsake.

Forandrene hormoner kan forberede kroppen din til å gi tegn på at det er på tide å avvenne barnet ditt.

Hvis du tror at riktig tid er kommet, kan du konsultere en spesialist om hvordan du gjør det gradvis.

7. Normaliser situasjonen

Du må normalisere situasjonen og oversette denne innledende skylden til et positivt perspektiv. Du er verken den første eller den siste mamma som lider av denne følelsen.

Selvfølgelig er du ikke en dårlig mor fordi du vil bli ferdig med amming.

Hva er ammeagitasjon?
8. Del din erfaring

Først og fremst er det på tid for deg å dele din erfaring med partneren din og ikke beholde denne skyldfølelsen inni deg.

Det er veldig viktig for deg å eksternalisere dine følelser til dine nære venner og familie, slik at de kan forstå hvordan du føler deg og dermed gir deg sitt synspunkt.

Det er også nyttig for deg å snakke med andre mødre slik at du vet om de har lidd denne situasjonen og kan tilby løsninger som kan hjelpe deg.

Som alltid, å ha en samtale med helsepersonell vil være svært nyttig.

Prøv å møte denne situasjonen som en utfordring som du kan overvinne.

Å opprettholde en positiv holdning, være distrahert og ha støtte fra familien din, gjør det mulig for deg å møte denne situasjonen.

FRA NETTET