Slik kan du hjelpe barnet ditt med å våkne i godt humør

· 10. januar 2019
Er barnet ditt morgengrettent? Det kan være vanskelig å få barna til å våkne i godt humør.

Noen barn synes det er vanskelig å starte dagen. Å få dem til å våkne om morgenen og følge en morgenrutine kan være en kaotisk utfordring. Det kan være enda vanskeligere å få dem til å våkne i godt humør.

Så hva kan du gjøre hvis barnet ditt ikke er en morgenperson? For å hjelpe den lille med å stå opp med riktig fot, må du revurdere hans eller hennes morgenrutine.

Dessuten må du kanskje justere hvor mye søvn barnet ditt får.

Lurer du hver dag på hvordan du får barnet ditt til å våkne i godt humør? Da er det på tide å se på rutinene deres.

Det er også bra å sørge for at barnet ditt får nok søvn for sin alder. Et barn som ikke får nok søvn kan lide. Og selvfølgelig, når et barn er slitent, påvirker dette hele familien.

På samme måte må du lære å gjenkjenne de vanskelighetene barnet ditt kan oppleve ved sengetid. Å løse disse problemene er gunstig for hele familien.

Husk at søvnmengden et barn trenger kan variere fra barn til barn.

American Academy of Sleep Medicine anbefaler at barn i alderen 6 til 12 år sover mellom 9 og 12 timer per natt. Samtidig anbefaler akademiet at tenåringer sover mellom 8 og 10 timer om natten.

Ikke nok søvn kan føre til irritabilitet, konsentrasjonsproblemer og hodepine  Dessuten kan det til og med føre til hypertensjon, fedme og depresjon.

Forslag til å hjelpe barnet ditt til å våkne i godt humør

Å få nok hvile er nøkkelen

Hvordan hjelpe barnet ditt å våkne i godt humør?

Forsøk å legge barnet ditt til sengs til samme tid hver kveld. Selvfølgelig er det normalt at barn går til sengs senere enn vanlig i helgene.

Du bør imidlertid ikke la det bli for sent. Å opprettholde en konsekvent sengetidrutine vil hjelpe den lille med å få hvilen han eller hun trenger. Og dette vil igjen hjelpe barnet ditt med å våkne i godt humør, lykkeligere og mer oppfrisket.

Søt ømhet

Som mødre vet vi alle hvordan vi skal være forsiktige med barna våre. Du vet sikkert hvordan du vekker den lille på en søt og øm måte. Snakk med dem forsiktig og gi dem et smil når de åpner øynene sine.

Ikke stress dem, men gi dem tid til å komme seg ut av sengen – 10 minutter eller så for å våkne. I mellomtiden kan du la dem være alene med litt musikk mens du forbereder frokosten, eller bli med barnet ditt og hjelper dem med å sette seg opp.

Begynn å bli klar kvelden før

Legg barnets klær frem for neste dag, så vel som dine egne. Å gjøre dette kvelden før, vil spare deg tid på morgenen.

Du kan også forberede barnets ryggsekk og frokost så mye som mulig.

Alt dette vil tillate deg å holde et mer avslappet tempo om morgenen uten å miste tålmodigheten.

«Barn i skolealder (6 til 12 år) sover mellom 9 og 12 timer per natt … Tenåringer sover mellom 8 og 10 timer om natten. Ikke nok søvn kan føre til irritabilitet, konsentrasjonsproblemer og hodepine. Dessuten kan det til og med føre til hypertensjon, fedme og depresjon.»

Ha en sunn matbit for hånden

Så mye som mulig, prøv å ha sunne matbiter for hånden i skap og kjøleskap. For eksempel kan du oppbevare hakket eller skivet frukt, brød til risting, ost, naturlig fruktjuice og kaldt vann.

Å ha disse tingene klare, kan komme til nytte for en rask frokost hvis dere får dårlig tid.

Ikke mas på barnet ditt

Hvis barnet ditt har vanskeligheter med å komme seg ut av sengen om morgenen, ikke stress eller mas på dem med setninger som «Det er sent, skynd deg …» Blir dette til en hverdagsrutine, vil de ikke våkne i godt humør.

Snarere, prøv å vekke barnet ditt på en rolig måte og hjelp dem med å utføre sin morgenrutine fredelig og uten stress.

Lær å identifisere om barnet ditt har søvnproblemer

Hvordan hjelpe barnet ditt å våkne i godt humør?

Ifølge søvninstituttets artikkel er det tegn som antyder at barnet ditt kan ha problemer med å sovne. Disse inkluderer:

  • Du bruker mye tid på å prøve å hjelpe den lille med å sovne.
  • Barnet ditt våkner opp flere ganger gjennom hele natten.
  • Mangel på søvn påvirker barnets adferd og humør.
  • Du og din partner kan ikke sove på grunn av barnets søvnvansker.

Artikkelen forklarer også at de vanligste søvnproblemene i barndommen kan korrigeres når de blir identifisert og behandles.

Det står også at sunn fornuft og støtte fra barnets lege generelt kan bidra til å løse problemet. Ved noen anledninger kan det også være nyttig å snakke med andre foreldre til barn i samme alder med de samme problemene.

Foruten å behandle barnet ditt med mildhet og praktisere mye tålmodighet, trenger barnet ditt også å hvile. Barnets grettenhet kan være et resultat av at de ikke får nok søvn.

Studier har vist at barn som sover nok fungerer bedre. De er også mindre tilbøyelige til atferdsproblemer og irritabilitet.