Barn med høyt kolesterol

1. januar 2020
Et av de største problemene nå for tiden når det gjelder å mate barn. er å opprettholde sunne kolesterolnivåer. Hvordan kan du gjøre dette? Finn ut mer i denne artikkelen.

Du kan bekjempe høyt kolesterol hos barn med sunne livsstilsvaner. Et godt kosthold og trening er den beste oppskriften for å motvirke denne tilstanden.

Høyt kolesterol er også kjent som hyperkolesterolemi eller hyperlipidemi. Det er en lidelse som kan forverres av genetikk, men det er grunnleggende på grunn av dårlig kosthold.

Risikoen for hjerte- og karsykdommer øker. I Spania, for eksempel, påvirker høyt kolesterol i gjennomsnitt 2 av 10 barn. Det har sluttet å bare være et problem som bare rammer voksne, og rammer også yngre mennesker.

Kolesterol er fettet (lipid) som kroppen trenger for å produsere hormoner og cellemembraner. Det lages i leveren og fraktes med blod.

Det er tre typer kolesterol:

  • Lipoprotein med høy tetthet (HDL). Dette er også kjent som det gode kolesterolet.
  • Det dårlige kolesterolet er lipoprotein med lav tetthet (LDL).
  • Totalt kolesterol er kombinasjonen av begge.

Prosessen

HDL samler kolesterol fra vev og fører det til leveren. Når kroppen din får mer fett enn den trenger, er det en økning i LDL.

Når det er et overskudd av LDL, er kroppen din utsatt for større risiko. Hvorfor det? Det er mer sannsynlig at du lider av sykdommer, spesielt hjerte- og hjerneslag.

  • Ideelle nivåer bør være under 110 mg/dl.
  • HDL må være større enn 45 mg/dl.
  • Total kolesterol bør være mindre enn 170 mg/dl.
  • Triglyserider bør være mindre enn 90 for barn fra 10 år og eldre.
Uønsket mat øker dårlig kolesterol

Risikofaktorer

Kosthold, overvekt og genetikk er tre faktorer som påvirker og øker hyperkolesterolemi. Vanligvis er hovedårsaken dårlig ernæring.

Fet mat med lav ernæringsverdi bidrar til økningen i høyt kolesterol hos barn. Også rødt kjøtt og karbohydrater er avgjørende faktorer. Inntak av for mange hamburgere, brus og søtsaker er følgelig også skadelig for barn.

Spis pølser, innmat, eggeplommer, kjøttpålegg, spekemat, myke og friske oster på egen risiko. Dette er fordi de har et overskudd av mettet fett.

På den andre siden har du frukt, grønnsaker, belgfrukter, nøtter og korn som ris som mangler dårlig kolesterol. Faktisk kan du spise dem flere ganger om dagen. Fisk er et av de sunneste alternativene.

Genetikk

De fleste barn med høyt kolesterol har en eller begge foreldre med samme tilstand. Selv om du har andre arvelige sykdommer, som diabetes eller overvekt, må du teste blodet ditt.

Fedme

Å være overvektig er en av årsakene til økt kolesterol hos barn. På samme måte er det en dårlig vane å ha en stillesittende livsstil som også øker barns risiko.

Andre sykdommer

Hvis du har nyre- eller leversykdom, hypertensjon, hypotyreose, Kawasaki sykdom eller diabetes, er det enda viktigere for deg å ta vare på livsstilvanene dine og oppsøke lege. På den annen side må du også rutinemessig bli testet for å sjekke tilstandene dine.

I alderen 9 til 11 år (og deretter mellom 17 og 21) glemmer mange mennesker høyt kolesterol hos barn. Hvis barnet ditt har risikofaktorer, bør det være det første du tenker på.

Det påvirker hjertet og hjernen mest

Et overskudd av LDL i blodet bygger seg opp i veggene i arteriene som når hjertet og hjernen. Plakket som dannes herder og tetter blodkarene. Det øker risikoen for blodpropp som kan forårsake hjerteinfarkt eller hjerneslag.

Når arteriene stivner, som kalles arteriosklerose, reduseres blodstrømmen til tarmen og nyrene. Derfor er det viktig å ta hensyn til høyt kolesterol i barndommen.

Opphopning av kolesterol i blodet kan forårsake hjerteinfarkt eller hjerneslag.

Viktigheten av et sunt kosthold

Et sunt kosthold, fritt for mettet fett, er viktig for å forhindre og motvirke høyt kolesterol hos barn.

Enumettede og flerumettede fettsyrer i fisk, olivenolje og frø er en viktig del av dette kostholdet. Også grønnsaker, belgfrukter, korn og frukt spiller en stor rolle.

Vi anbefaler å bruke dressinger, sauser og desserter med lite fett. Dette er like viktig som inntak av lettmelk, magert kjøtt og fisk. Unngå overdreven sukkerholdig og bearbeidet drikke, samt rødt kjøtt.

Trening mot høyt kolesterol hos barn

Det er viktig å unngå en stillesittende livsstil for enhver pris. Turgåing, svømming, sykling eller lett løping øker det gode kolesterolet og reduserer det dårlige. Det senker også triglyseridnivået.

En time aktivitet per dag anbefales for barn over 5 år. Videospill eller TV skal ikke være den eneste ekstra «aktiviteten» barn gjør hver dag. De trenger å tilbringe tid i frisk luft. De må løpe, leke og glede seg over fritidsaktiviteter.

Riktig behandling

Du kan gi barna medisiner mot denne tilstanden når de er 10 år gamle og har snakket med legen sin. Hvis et sunt kosthold i 6 måneder ikke fungerer, må du ta grep.

Når det dårlige kolesterolet (LDL) er over 190 mg/dl, må du oppsøke barnelegen. De må evaluere barnet ditt for å se om han eller hun trenger å justere medisinen sin. Det viktigste er å være oppmerksom og ta vare på barnas helse.