10 naturlige remedier for solbrenthet

Selv om det finnes flere naturlige remedier for solbrenthet, anbefales ikke alle. I dagens artikkel skal vi snakke om 10 av dem som kan brukes.
10 naturlige remedier for solbrenthet

Siste oppdatering: 20 november, 2021

Selv om det finnes mange naturlige remedier for solbrenthet, er ikke alle passende for dette formålet. På samme måte er det alltid bedre å forhindre solskader enn å behandle komplikasjonene. Finn ut mer i denne artikkelen.

Hva er solbrenthet?

Solbrenthet er skade på huden forårsaket av langvarig og overdreven eksponering for ultrafiolette stråler. Generelt kommer disse strålingene fra solen, men kan også sendes ut fra kunstige kilder, for eksempel solarier.

De viktigste risikofaktorene for solbrenthet er intensitet og eksponeringstid. Men ifølge Skin Cancer Foundation er det andre predisponerende faktorer for å utvikle disse hudlesjonene:

  • Bruk av visse medisiner: Tetracykliner, sulfonamider, ikke-steroide antiinflammatoriske midler, retinoider og tiaziddiuretika øker risikoen for solbrenthet ved mindre eksponeringer.
  • Økt UV-indeks: Solens stråler treffer med større kraft mellom kl. 10.00 og 16.00, i høye områder og nær ekvator.
  • Nedbryting av ozonlaget : Tilstedeværelsen av hull i ozonlaget forhindrer blokkering av inntrengende UV-stråler. Av denne grunn er soleksponering i visse regioner av verden (som Sør-Amerika) mer risikofylt.
  • Lysere hudtype: jo lysere huden er, jo mer delikat og sårbar er den for angrep fra solen.
  • Vanen med soling: denne vanen øker sjansene for å utvikle hudkreft, på grunn av den akselererte aldringen av dette vevet.

Naturlige midler mot solbrenthet

Noen ganger er det veldig vanskelig å unngå solbrenthet, som om sommeren. Av denne grunn er det veldig vanlig at familier tyr til forskjellige hjemmeremedier for å lindre ubehag i huden hos barn.

Selv om det er flere alternativer du kan implementere hjemme, er noen av dem ikke helt tilrådelige.

Deretter vil vi fortelle deg hva de nåværende anbefalingene fra American Academy of Dermatology Association er i denne forbindelse.

1. Is

Is bidrar til å lindre smerte og redusere betennelse fra brannskader. Du bør imidlertid ikke påføre den direkte på huden, men heller pakket inn i en tynn kompress. Iskontakt med skadet hud kan øke forbrenningen eller skade på huden.

2. Aloe vera

En flaske fersk aloe gel fra en aloe vera-stilk.

Den naturlige gelen utvunnet fra denne planten har blitt brukt i århundrer for å lindre ubehag eller hudlidelser, på grunn av dens utmerkede dekongestantegenskaper.

Det finnes til og med kommersielle preparater som gjør at den kan oppbevares i kjøleskapet for å gi større lindring når den påføres.

3. Kaldtvannskompresser

En av de raskeste og mest tilgjengelige måtene å behandle betennelse fra solbrenthet er å avkjøle det berørte området med vann. Dette kan gjøres gjennom kompresser eller direkte, ved å legge kaldt vann på skaden.

4. Havre

Bad i vann med havregryn er sterkt anbefalt praksis for dermatitt eller visse inflammatoriske hudsykdommer.

Ifølge en studie publisert i The Journal of Drugs in Dermatology, har havreekstrakter direkte antioksidant- og anti-inflammatoriske egenskaper.

Etter bading bør du unngå å gni huden med et håndkle, så bare klapp den tørr for ikke å forverre irritasjonen.

5. Melk

Melkekompresser kan lindre ubehag og svie forårsaket av solbrenthet. I sin tur reduserer denne maten temperaturen på huden og frisker den opp.

Proteinene i melk og melkesyre i seg selv antas å gi mange fordeler for skadet hud.

6. Plantain blader, også kjent som kokebanan

Plantain er en av de mest anbefalte plantene for dette formålet, siden den har anti-hemorragiske, antimikrobielle og anti-inflammatoriske egenskaper. I tillegg brukes den ofte for å stimulere sårtilheling.

7. Ringblomstolje

Sammen med aloe vera er ringblomstolje en av de best egnede plantene for å lindre visse hudsykdommer. Blant egenskapene skiller følgende seg ut:

  • Anti-inflammatorisk
  • Antiviralt
  • Antiseptisk
  • Krampestillende
  • Antihemorragisk
  • Helbredende

Den kan påføres i infusjoner, kremer, salver eller oljer.

8. Grønn te

Grønn te og svart te er to av de mest anbefalte infusjonene for behandling av solbrenthet. Dessuten gir det høye tannininnholdet de har disse drinkene anti-inflammatoriske egenskaper.

I tillegg reduserer deres naturlige polyfenoler hevelsen som produseres i huden, lindrer svien og reduserer ubehaget som følger med forbrenningen.

9. Hydrering

Når det er solbrenthet på hudens overflate, blir huden ekstremt dehydrert og må erstatte vanntapet gjennom fuktighetskremer .

Derfor bør du drikke tilstrekkelige mengder vann i løpet av dagen, hver dag, hele året. Dette bidrar til å opprettholde kroppens funksjoner og til å gi huden de nødvendige substratene for å holde dens beskyttende lag i god form.

10. Kamillepreparater

Kamille-te-infusjoner bidrar til å lindre solbrent hud. Du må bruke den kald og med en ren klut fuktet i denne infusjonen.

I tilfelle personen har en historie med pollenallergi, anbefales ikke denne typen behandling, da det kan gi en allergisk reaksjon på huden.

Kamilleblomster og kamillete.

Naturmidler og solbrenthet

Unødvendig å si, det viktigste er alltid å forhindre solskader på huden. Men når det oppstår brannskader, må du handle raskt for å unngå komplikasjoner.

Det er flere alternativer for naturlige remedier for solbrenthet, men ikke alle er trygge og effektive. Av denne grunn, hvis du har noen bekymringer, bør du søke legehjelp.

Det kan interessere deg ...
Risikoen for solstikk hos barn
Du er mamma
Les det hos Du er mamma
Risikoen for solstikk hos barn

Sammen med høye temperaturer, vannlek og ferier, bringer sommeren noen klimatiske tilstander som vi må ta hensyn til. Solstikk hos barn er en av de...



  • Reynertson KA, Garay M, Nebus J, Chon S, Kaur S, Mahmood K, Kizoulis M, Southall MD. Anti-inflammatory activities of colloidal oatmeal (Avena sativa) contribute to the effectiveness of oats in treatment of itch associated with dry, irritated skin. J Drugs Dermatol. 2015 Jan;14(1):43-8. PMID: 25607907.
  • Saric S, Sivamani RK. Polifenoles y quemaduras solares. Int J Mol Sci . 2016; 17 (9): 1521. Publicado el 9 de septiembre de 2016 doi: 10.3390 / ijms17091521
  • Epstein JH. How I Manage Sunburn. Phys Sportsmed. 1985 Jul;13(7):81-5. doi: 10.1080/00913847.1985.11708834. PMID: 27410443.