Viktige kosttilskudd for gravide

25. oktober 2019
Det er viktig at gravide kvinner får i seg næringen de trenger, da dette ikke bare vil gagne dem selv, men også barnet i magen. I dagens artikkel kan du lese om de viktigste kosttilskuddene for gravide kvinner. 

I dagens artikkel vil vi gi deg en oversikt over kosttilskudd for gravide.  Ønsker du å bli gravid? Eller vil du forsikre deg om at du får i deg alle nødvendige næringsstoffer under graviditeten? Da er dette artikkelen for deg.

Når du er gravid, er riktig kost og ernæring meget viktig. Fra øyeblikket du blir gravid, vil kroppen din gå gjennom en rekke fysiologiske endringer. Hver og en av disse endringene inntreffer for at babyen skal få alt den trenger for å kunne bli et sunt og friskt barn.

Under et svangerskap vil kvinnekroppens behov for energi og ikke minst behovet for sporstoffer være ekstra stort.

Det er viktig å understreke hvor vesentlig det er å tilpasse kostholdet sitt for å kunne dekke det nye næringsbehovet som oppstår under et svangerskap. Med dette mener vi ikke bare det generelle behovet for ernæring blant gravide, men også enkeltbehovet for alle gravide kvinner.

Får man i seg for mye eller for lite av visse næringsstoffer, kan dette bidra til å øke risikoen for svangerskapsforgiftning, medfødte misdannelser, abort og andre konsekvenser.

Kosttilskudd for gravide

Ettersom noen kvinners kosthold ikke alltid dekker alle næringsbehov, velger mange å ty til kosttilskudd. Dette bør selvfølgelig kun gjøres under tilsyn av profesjonelle.

Her gir vi deg en oversikt over viktige kosttilskudd for gravide:

Folsyre og vitamin B9

Et underskudd på disse næringsstoffene under fosterstadiet kan blant annet føre til nevralrørsdefekter, medfødte hjerteproblemer og abort.

Folsyre bidrar til å forhindre misdannelser hos fosteret. Hvis du planlegger å bli gravid, bør du begynne å ta folsyretilskudd en måned før eventuell unnfangelse. Deretter bør du fortsette med dette frem til slutten av første trimester.

Anbefalt dose under et normalt svangerskap er 0,4 milligram om dagen. Denne mengden kan økes opptil 5 mg om dagen for risikopasienter.

Vi bør være klar over at folsyre ikke lagres i kroppen vår. Dette betyr at man må få i seg folsyre daglig dersom man skal få god effekt.

Uansett om du tar folsyretilskudd eller ikke, så bør alle gravide kvinner spise mat som inneholder mye folsyre. Eksempler på dette er:

  • Grønne bladgrønnsaker (spinat, bladbete)
  • Bønner
  • Brokkoli
  • Sitrusfrukter
  • Nøtter

Det er også viktig å være klar over at varmebehandlet mat kan inneholde mye mindre folsyre enn rå mat. Derfor anbefaler vi å spise rå grønnsaker.

Jod

Jod er et meget viktig sporstoff for syntesen av skjoldbruskkjertelhormoner. Disse hormonene er nødvendige for at babyens hjerne og mentale evner skal utvikle seg skikkelig. Dessuten er jod viktig for utviklingen av bein, lunger og hjertet til fosteret og den nyfødte.

Jodmangel er hovedårsaken til hjerneskade hos fostre og ammende barn. Mangel på jod er også hovedårsaken til forsinket psykomotorisk utvikling hos små barn.

Under et svangerskap trenger gravide kvinner 20% mer jod enn normalt. Derfor anbefaler eksperter at gravide kvinner bør ta 200 mg. per dag i tillegg til å jevnlig bruke salt med tilsatt jod.

Jern

Jern er en av byggestenene i hemoglobin og er derfor en viktig del av oksygentransporten og andre funksjoner.

Under et svangerskap oppstår det hematologiske endringer i kroppen som gjør at gravide kvinner får et større behov for jern. Jernmangel kan føre til en vanlig tilstand blant gravide: jernmangelanemi.

Denne jernmangelen er relatert til prematur fødsel, redusert fysisk og nevrologisk utvikling hos nyfødte, infeksjonssykdommer og økt perinatal dødelighet.

Kvinner bør derfor ta jerntilskudd i løpet av andre og tredje trimester. Dette vil bidra til å forhindre forekomsten av jernmangel.

Når det er sagt, så er det kun leger som kan avgjøre om en kvinne trenger jern eller ikke, og hvor mye hun trenger. Det å få i seg for mye jern innebærer også en viss risiko. 

Kalsium

Kalsium er også et viktig kosttilskudd for gravide. Dette er et av grunnstoffene vi har mest av i kroppen. Kalsiummangel er knyttet til prematur fødsel, utilstrekkelig beinmineralisering og svangerskapsforgiftning.

Selv om kvinner har et økt behov for kalsium under graviditeten, vil også kroppen deres absorbere 40% mer kalsium under svangerskapet. Derfor er kalsiumtilskudd kun anbefalt for gravide kvinner med utilstrekkelig kalsiumopptak.

Multivitaminer

Når det gjelder bruken av multivitaminer, har eksperter gått bort fra å anbefale dette under et svangerskap. Det foreligger ingen bevis som tilsier at multivitaminer gir større fordeler enn andre tilskudd.

Dessuten kan enkelte næringsstoffer ha en innvirkning på hverandre som igjen kan påvirke opptaket av dem i kroppen.

Andre kosttilskudd for gravide

Det er viktig å påpeke at det finnes sporstoffer, som vitamin A, D, C og E osv., som man også får et større behov for når man er gravid. Men legene anbefaler vanligvis ikke at gravide kvinner tar disse vitaminene i form av kosttilskudd. De feste kvinner har ikke noe problem med å få i seg tilstrekkelige mengder av disse gjennom et sunt kosthold.

Til slutt er det viktig å være klar over at et for høyt inntak av visse vitaminer (som A og D) kan ha en giftig effekt. Dette gjelder både mor og baby. Gravide kvinner bør derfor aldri ta tilskudd uten å rådføre seg med en spesialist på forhånd.

  • Zhou SJ, Gibson RA, Crowther CA, Baghurst P, Makrides M. (2006). Effect of iron supplementation during pregnancy on the intelligence quotient and behavior of children at 4 y of age: long-term follow-up of a randomized controlled trial.Am J Clin Nutr 2006 ;83(5):1112-7
  • Martínez García RM. (2016). Supplements in pregnancy: the latest recommendations. Nutr Hosp. 2016 Jul 12;33(Suppl 4):336. doi: 10.20960/nh.336. Review. Spanish. PubMed PMID: 27571855
  • López MJ, Sánchez JI, Sánchez MC, Calderay M. (2010). Suplementos en embarazadas: controversias, evidencias y recomendaciones. Inf Ter Sist Nac Salud 2010; 34: 117-128.