Risikoen av å spise mellom måltider hos barn

Er du klar over risikoen av å spise mellom måltider hos barn? Hvis ikke, følg med på det vi skal dele.
Risikoen av å spise mellom måltider hos barn

Siste oppdatering: 10 februar, 2022

Har du noen gang hørt anbefalingen om å spise 5 ganger om dagen? Noen sier at det hjelper bedre å kontrollere sulten din og være sunn. Men når det gjelder barn, hjelper denne vanen dem med å få energi, ettersom barna har mye fysisk energi. I tillegg gir det dem næringsstoffene de trenger for å vokse. Det er imidlertid ikke nødvendig, så vi vil at du skal vite risikoen av å spise mellom måltider for barn.

Det største problemet er typen produkter de pleier å innta, som juice eller melk med kaker, stekte og salte bakverk eller snacks, eller smørbrød med sukkerholdig syltetøy eller bearbeidet kjøtt.

Som du kan se, får de mye energi fra sukker og fettinnhold, i tillegg til god smak. Men har det falt deg inn at ved å gi dem disse snacksene, kan barna knapt spise hovedmåltidene sine eller til og med hoppe over dem?

Derfor kan det på sikt ha en negativ helseeffekt. Mer og mer finner vi ut at barna spiser foran TVen og andre skjermer, uten å innse om de faktisk er sultne eller bare reagerer på stress. Så hvis du vil at barna dine skal vokse opp sunne, fortsett å lese for å oppdage konsekvensene av å spise mellom måltider.

En jente som snakker på en sjokoladekrepe.

Spising mellom måltider og diettkvalitet hos barn

Selv om det er mennesker som forsvarer barn som spiser mellom måltidene, ettersom de tror det holder barna godt næret, er ernæringskvaliteten på kostholdet faktisk lavere. Dette er ikke bare på grunn av produkttypen, men også fordi de fortrenger andre sunnere matvarer, som grønnsaker, frukt og nøtter.

Når du sammenligner dem, selv om kakene eller juicene er beriket, har de fortsatt mye sukker og vil overstige de anbefalte daglige mengdene. I tillegg spiser barna dem regelmessig i stedet for av og til, noe som også forverrer helsen.

Vektøkning, den største risikoen av at barn spiser mellom måltider

Vektøkning er en av de mest studerte konsekvensene fordi overvekt og fedme har vokst blant barn. I tillegg er det forskjeller mellom studiene, ettersom de involverer flere faktorer.

Forskere er imidlertid enige om at risikoen er større jo flere ganger om dagen de spiser. Det er enda en økning i abdominal omkrets, spesielt når man tar hensyn til forholdet mellom kaloriinntak og basal metabolisme.

Samtidig mister du kontrollen over mengden hvis du blir vant til å spise mens du ser på et TV-program eller spiller på et nettbrett. Som en konsekvens endrer det appetittreguleringen, ettersom kroppen stadig mottar mat. Dette får kroppen til å skille ut hormoner for å regulere nivåene av næringsstoffer i blodet og avleiringer.

Tilstedeværelse av hull og tannråte

Kanskje du lurer på hva munnhelse har å gjøre med spising mellom måltider. Forholdet har ikke å gjøre med vanen i seg selv, men med typen mat du spiser. Først vil vi at du skal forstå at tilstedeværelsen til hull eller forringelse av tannemaljen skyldes tilstedeværelsen av syrer. Derfor er inntak av juice daglig, som appelsin eller ananas, hovedårsaken.

Brus er også ansvarlig, men barn drikker det vanligvis mindre mellom måltidene. Så prøv å erstatte dem med vann som den eneste hydreringskilden.

En gutt som drikker en juiceboks.

Konklusjoner angående risikoen av å spise mellom måltidene

Til slutt anbefaler vi at du prøver å begrense antall snacks barna dine spiser på grunn av risikoen av å spise mellom måltider for barn, i tillegg til at det er vanskelig å ha mat hele tiden.

Den beste måten å gjøre dette på er å oppmuntre dem til å spise når de er sultne. Hvordan kan du gjøre det? Spør dem, og ikke bruk mat som en belønning eller en måte å holde dem distrahert på.

Det som imidlertid betyr noe er at vanene de har gjennom dagen er så sunne som mulig, inkludert snacks. På denne måten reduseres risikoen ved å bytte ut kaker, juice, bakverk og melkesjokolade for ferskt skåret frukt, en håndfull nøtter, et stykke ost, hummus med gulrøtter, en bit mørk sjokolade, osv.

Mens de studerer eller trener, vil de kanskje spise de 4-5 måltidene som anbefales. I disse tilfellene øker forbruket av kalori og næringstap, så det kan være en god idé.



  • Julian, C; Santaliestra-Pasías, A M; Miguel-Berges, M L; Moreno, L A (2017) Frequency and quality of mid-afternoon snack among Spanish children. Nutr Hosp, 34(4): 827-33.
  • Kachurak, A;  Bailey, R L; Davey,A; Dabritz, L; Orlet Fisher; J (2019) Daily Snacking Occasions, Snack Size, and Snack Energy Density as Predictors of Diet Quality among US Children Aged 2 to 5 Years. Nutrients, 11(7): 1440.
  • Avery,A; Anderson, C; McCullough, F (2017) Associations between children’s diet quality and watching television during meal or snack consumption: A systematic review. Matern Child Nutr, 13(4). https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/27001436/
  • LeCroy, M N; Truesdale, K P; Matheson, D M;  Karp, S M; Moore, S M; Robinson, T N et al (2019) Snacking characteristics and patterns and their associations with diet quality and BMI in the Childhood Obesity Prevention and Treatment Research Consortium. Public Helath Nutr, 22(17): 3189-99.
  • Al-Dlaigan, Y H; Al-Meedania, L A; Sukumaran Anil, S (2017) The influence of frequently consumed beverages and snacks on dental erosion among preschool children in Saudi Arabia. Nutr J; 16(1): 80.
  • Murakami, K; E Livingstone, M B (2016) Associations between meal and snack frequency and overweight and abdominal obesity in US children and adolescents from National Health and Nutrition Examination Survey (NHANES) 2003-2012. Br J Nut, 115(10): 1819-29
  • Kelishadi, R; Mozafarian, N; Qorbani, M; Esmaeil Motlagh, M;  Safiri, S; Ardalan, G et al (2017) Is snack consumption associated with meal skipping in children and adolescents? The CASPIAN-IV study. Eat Weight Disord, 22(2): 321-28.