5 fantastiske fordeler med å lære barna å «trekke pusten dypt»

16. desember 2018
Å trekke pusten dyp og puste med magen, gir mange fordeler. Ikke bare for voksne, men for barna dine også.

Oppdag fem fantastiske fordeler med å lære barna dine å «trekke pusten dypt» i denne artikkelen.

Pust bedre for å leve bedre. Dette er utvilsomt en av de beste leksjonene vi kan lære barna våre.

Pusten har fantastiske fordeler som kan hjelpe dem med å håndtere sine følelser. Det kan til og med hjelpe dem med å sove bedre.

Å puste godt er viktig for deres fysiske, psykiske og emosjonelle helse. Det vil uten tvil forandre deres daglige liv.

Vi må innrømme det: Vi lever i et overveldende samfunn hvor dårlig tid, stress og angst styrer våre dager. Det forårsaker ofte en følelse av ubehag som vi ikke kan beskrive.

Under normale forhold puster mennesker i gjennomsnitt rundt 17 til 18 ganger i minuttet. I situasjoner med angst, kan respirasjonen nå opptil 30 pust per minutt.

Pust inn
Pust ut
Gjenta 6 millioner ganger

– Dag Evjenth –

Barn opplever også stress og angst

Når det kommer til barn, er det ikke veldig annerledes. Faktisk, ifølge en studie gjennomført av AEPNYA, den spanske foreningen for barne- og ungdomspsykiatri, er angst og stress de vanligste psykiatriske patologiene i barne-og ungdomsårene.

Hvordan kan det være sånn? Hva slags opplæring gir vi barna våre slik at de ender med å leve med samme angst som voksne gjør?

Dette emnet kan utvilsomt føre til mange artikler. Vi må henvise til kravene til barna våre i den pedagogiske atmosfæren.

Barn i dag har svært lite tid «å bare være barn» – å leke, nyte fritiden og være ute. Barndommen skal være de gylne årene, men mange barn føler seg overveldet av følelsene sine og ytre press.

En måte å løse dette problemet på er å gjøre endringer og gi barna våre effektive håndteringsstrategier. Emosjonell intelligens og å starte med pusteteknikker er to gode måter å redusere stresset på.

I denne artikkelen vil vi forklare fordelene ved å trekke pusten dypt.

1. Å trekke pusten dypt for å slappe av når du er sint

Pust inn dypt for å slappe av når du er sint

Når barna våre lærer å akseptere frustrasjon, er det vanlig at de blir overveldet av følelsene surrer rundt i hodet deres. Når vi minst forventer det, kan disse følelsene bli antent.

Det er til og med studer der vi som foreldre føler oss overveldet og slitne. Vi føler noen ganger hvordan tålmodigheten vår unnslipper oss litt etter litt.

Dette er øyeblikkene når barna våre virker mer rastløse enn noen sinne, mer opprørske og mer trassige.

Når øyeblikk som disse oppstår, er ingenting bedre enn å fortelle dem følgende:

  • Vi skal sitte ned nå et øyeblikk og leke en lek.
  • La oss trekke pusten dypt, la magen vår blåse seg opp som en ballong.
  • La oss nå holde pusten vår i 4 sekunder som om vi skulle ta hodet under vann i et basseng.
  • Slipp luften gjennom munnen din som om du skjøt opp en rakett. La oss slippe ut det dårlige humøret vårt gjennom pusten vår og se det fly bort.

2. Dyp pusting for barn i alderen 4 og oppover for å lære dem å slappe av

Fireårsalderen er den perfekte alderen for å begynne å lære barna avslapningssteknikker. De bør ikke tenke på avslapning som å spille TV-spill eller surfe på internett. For å lære dem dette må vi fungere som rollemodeller.

Som rollemodeller kan vi dedikere 5 minutter hver dag til å utøve dyp pusting som en lek med instruksjonene som vi ga ovenfor.

3. De vil sove bedre

jente mindfullness

Ettersom våre barn blir vant til å trekke pusten dypt og sakte, vil de legge merke til mange fordeler. En av dem er at deres metabolisme vil bli bedre regulert, deres hjerteslag vil være balansert og musklene deres vil slappe av.

Hvis de danner vanen med å trekke pusten dypt før de går og legger seg, vil de kunne sovne lettere.

Det er verdt et forsøk!

«Nå og da må jeg minne meg selv om å fortsette å puste, at hjertet mitt skal fortsette å slå …»

– Emily Brontë –

4. Sterke og friske lunger

Barna er i stadig endring, de vokser og de må også plukke opp sunne vaner som i sin tur vil fremme utviklingen deres.

Selv om det allerede er skoler som integrerer yoga som en avslapningsteknikk, er det ikke noe mer positivt enn at vi som foreldre lærer dem om pusteteknikker som også vil ta vare på lungene deres.

  • Å puste dypt favoriserer lungene og brystets elastisitet. Det reduserer også hjertets arbeidsbelastning, noe som gjør lungene sterkere og mer effektive.
  • Vi må også huske på at å puste langsomt og dypt bidrar til å regulere blodtrykket. Etter litt øvelse har de mer effektive lunger.

5. Puste dypt forbedrer konsentrasjonen

Barn og pusteteknikker

Å puste langsomt og dypt gjør at sinnet blir mer bevisst på seg selv. Presset blir normalisert, og vi er i stand til å bli mer bevisst på kroppene våre også.

Hvis barna våre blir vant til å puste dypt når de blir agiterte, nervøse eller sinte, vil de oppdage at ting kan endres på bare noen sekunder.

Tankene deres blir klarere, og de vil bli lettere, oppfrisket og fokuserte.

Vi er sikre på at du også vil plukke opp denne sunne aktiviteten med barna dine. Start i dag, pust bedre for å leve et bedre liv.