Koeppen-teknikken for å hjelpe barn å slappe av

28 oktober, 2020
Å lære barn å slappe av hjelper dem med å redusere angsten og forbedre konsentrasjonen. Koeppen-teknikken er en enkel og morsom metode for å nå dette målet.

Barn kan lide av angst eller stress i hverdagen, akkurat som voksne. De opplever også vanskelige situasjoner som kan føre til angst, rastløshet og sinne. Avslapping er en ekstremt nyttig og gunstig praksis for barn av mange årsaker. I dag skal vi snakke om en av de enkleste metodene for å hjelpe barn å slappe av: Koeppen-teknikken.

Den er basert på det eksisterende forholdet mellom fysisk og psykisk stress. Hvis du slapper av i kroppen din, kan du også redusere angsten. Denne teknikken bruker noen få enkle visualiseringsøvelser der du veileder barn i spenning og avslapping av forskjellige muskelgrupper. Du må gjenta hver øvelse to til fire ganger.

Innledende øvelser med Koeppen-teknikken

1. Sitronen, en øvelse for å slappe av i hendene og armene

“Tenk deg at du har en sitron i venstre hånd. Du må presse den hardt for å få ut all saften. Klem den hardt. Legg merke til hvordan hånden og armen spennes når du klemmer. Nå, løsne grepet og slipp sitronen. Kjenn hvordan hånden og armen din slapper av. Merket du forskjellen?”

Koeppen-teknikken for å hjelpe barn å slappe av

2. Koeppen-teknikken: Den late katten for å slappe av i armer og skuldre

“Tenk deg at du er en veldig lat katt som vil strekke seg. Strekk armene foran deg. Løft dem over hodet og ryggen. Føler du skuldrene strekke seg? Nå kan du slippe dem på sidene og føle hvordan skuldrene og armene slapper av.”

3. Skilpadden, for å slappe av i skuldre og nakke

“Nå er du en skilpadde som lykkelig sitter på en stein. Plutselig føler du deg i fare. Du må gjemme deg! Trekk hodet inn i skallet og ta skuldrene til ørene. Når faren er over kan du komme ut. Ta hodet ut og kjenn at skuldrene og nakken slapper av.”

4. Et bit tyggegummi for å slappe av i kjeven

“Du har en veldig stor tyggegummi i munnen. Du vil tygge den, men du må bruke alle muskler i kjeven for å gjøre det. Bit hardt og tygg den. Nå kan du slutte å tygge. Kjenn hvordan musklene dine slapper av.”

Flere øvelser av Koeppen-teknikken

5. Fluen, for å slappe av i ansiktet, nesen og pannen

“Du har en veldig irriterende flue på nesen. Du vil knipse den bort, men du kan ikke bruke hendene. Prøv å rynke på nesen så mye du kan. Merker du hvordan kinnene og leppene strammes? Nå som du skremte den bort, kan du slappe helt av i ansiktet.”

6. Koeppen-teknikken: Elefanten, for å slappe av i magen

“Du ligger fredelig på gresset. Plutselig ser du en elefant løpe mot deg. Den gir deg ikke tid til å flykte, og den eneste løsningen er å stramme magen så hard som en stein. Elefanten har gått i en annen retning, noe som betyr at du kan slappe av.”

7. Gjerdet, for å slappe av i magen og ryggen

Mens du går gjennom skogen, ser du et vakkert sted du vil gå til, men du må gå gjennom et veldig smalt gjerde. For å oppnå dette må du trekke inn magen så mye du kan mot ryggen. Når du klarer å krysse gjerdet, kan du gå tilbake til normal stilling og slappe av i magen.”

En mor som sitter i sofaen med sine to barn

8. Koeppen-teknikken: Leire, for å slappe av i føttene og bena

“Du går gjennom en jungel når du ser et gjørmehull og bestemmer at du vil sette føttene i det. For å gjøre dette må du dytte gjørmen så hardt du kan med bena. Nå, kom deg ut og slapp av med bena og føttene.”

Nytten av Koeppen-teknikken

Med disse øvelsene kan barna oppdage og samhandle med sine egne kropper. De vil også gjøre seg kjent med spenningsfølelsene og identifisere dem når de manifesterer seg i hverdagen. I tillegg vil de lære at de kan redusere angst eller nervøsitet ved å slappe av i musklene.

Dette er ikke en isolert øvelse, men snarere en kontinuerlig praksis. Barn må gjøre det regelmessig, minst en gang om dagen. På denne måten vil de kunne slappe av om dagen og forbedre oppmerksomheten, konsentrasjonen og søvnkvaliteten sin. Likeledes vil denne teknikken forbedre deres følelsesmessige intelligens, da det vil gjøre det lettere for dem å forstå og håndtere følelsene sine.

  • González, A., & Amigo, I. (2000). Efectos inmediatos del entrenamiento en relajación muscular progresiva sobre índices cardiovasculares. Psicothema12(1), 26-32.
  • Varona Simón, L. (2018). Programa de intervención pragmática en niños con Disfemia.