Hvorfor mødre må få nok søvn

04 november, 2018
Tenker du at det ikke er så viktig å sove som å henge opp klesvasken? Eller kanskje tømme oppvaskmaskinen før du legger deg?

Å få nok søvn: Er det luksus eller en nødvendighet? Fordi mødre har drøssevis av gjøremål i hverdagen, kan søvn oppfattes som en luksus som ikke er alle forunt. Noen kan til og med begynne å se på søvn som dårlig utnyttelse av deres dyrebare tid.

Hva synes du? Tror du at mer søvn vil gjøre deg til en bedre mor? I denne artikkelen kan du lese om alle fordelene med mer søvn og få noen tips til hvordan du kan oppnå dette.

Fordelene med å få nok søvn

Nyere studier viser at helsen vår påvirkes i stor grad med hvor mye søvn vi får. Til tross for våre tettpakkede timeplaner og travle liv som mødre må vi prioritere å få nok søvn og hvile.

God søvn tillater kroppene våre å forbrenne frie radikaler og dermed bremse kroppens aldringsprosess. Dessuten kan det bidra til å redusere risikoen for kreft.

Dersom vi ikke får nok søvn, vil produksjonen av leukocytter og kortisol reduseres. Dette gjør oss mer utsatt for infeksjonssykdommer og til og med hjerte- og karsykdommer.

Søvnmangel kan kanskje også ha en sammenheng med overvekt. Når vi sover utskiller kroppen et hormon som gir beskjed til hjernen om at vi har spist nok. Slik kan man unngå unødvendig, overdreven spising.

Vi bør heller ikke glemme hvor deilig og tilfredsstillende det er å våkne opp uthvilt etter en god natts søvn. Dette er ikke bare bra for helsen vår, det vil antagelig også være fordelaktig for venner og familie. Det er jo en velkjent sak at uthvilte mennesker har en tendens til å være litt mindre gretne og litt mer omgjengelige.

4 gode fordeler med å få nok søvn

  • Kan motvirke overvekt
  • Bidrar til å bekjempe infeksjonssykdommer
  • Reduserer risiko for sykdommer som diabetes
  • Har en god effekt på helsen og humøret

“O, søvn, som lukker sorgens blikk ved kveld; la meg en stund befries fra meg selv.”

– Shakespeare –

fordeler med å få nok søvn

Hvorfor spesielt mødre trenger mer søvn

Når du får ditt første barn, vil søvnmengden og søvnmønsteret bli snudd på hodet. Livet som småbarnsmor fører til søvnmangel for svært mange mødre.

Det er ingen nyhet at mødre jobber hardt både i og utenfor hjemmet. Dette tærer på energien og kan være en psykisk og mental utfordring.

Mødre må stå opp flere ganger om natten for å amme eller bare for å se til at alt er bra med babyen. Det blir dessverre ganske få timer med uforstyrret søvn i løpet av en natt.

“Hvis folk visste hva som skjer når vi sover, ville de tenkt seg godt om før de påstod at vi kaster bort tiden når vi sover.”

– Deborah Suchecki –

Hvordan du kan få mer og bedre søvn

  1. Stump røyken. Røyking går ut over søvnkvaliteten, fordi mange røykere opplever abstinenssymptomer om natten.
  2. Unngå gjøremål som krever mye mental aktivitet før sengetid. Hvis vi holder på med noe mentalt krevende før vi legger oss, vil vi ha større problemer med å sovne.
  3. Sov i mørket, uten forstyrrende støy og med riktig romtemperatur. Det er bevist at riktig temperatur og lys fremmer god, dyp søvn. Soverommet skal gjerne være litt kaldere på natten enn på dagtid.
  4. Unngå oppkvikkende ting som kaffe, te eller alkohol før du legger deg. Alkohol vil faktisk ikke forbedre søvnen slik mange kanskje tror. I stedet bidrar det til søvnløshet.
  5. Ikke se for mye på mobil, nettbrett og lignende på kveldstid. De gir fra seg et lys som er ekstra energirikt, og da blir det vanskeligere å sovne.

Som vi allerede har nevnt, må vi prioritere å få nok søvn. Vi må huske å ta vare på oss selv. Selv om vi er mødre, er ikke dette umulig!