8 typer barselomsorg som alle mødre trenger

13. juni 2018

Etter fødselen trenger en kvinnes kropp rundt seks uker for å gjenopprette seg fra endringene den gjennomgikk under graviditeten. I løpet av denne tiden er det viktig å få all den hvile og barselomsorg du trenger.

Uansett hva folk sier, er barseltiden en tid for endring og omstilling som kan vare i uker eller måneder.

Ved den sjette uken etter fødselen oppstår flere fysiske og følelsesmessige forandringer i en mors kropp. Disse kan få oss til føle oss utmattede og litt forbitrede.

Kroppen din arbeider for å gradvis reversere endringene som skjedde under graviditeten og gå tilbake til sin tidligere form.

Det er viktig å kjenne grunnlaget for barselomsorg, slik at du kan komme deg hjemme, i ditt eget tempo og i tråd med kroppens behov og begrensninger.

De viktigste typene barselomsorg

grunnleggende om barselomsorg
Hygiene for post partum-blødning

Blant de tingene du vil oppleve etter fødselen er post partum-blødning. Dette er et utslipp som består av vev og blod fra livmoren. Kroppen din skal begynne å utvise det kort tid etter at du kommer hjem.

Dette er en naturlig og sunn prosess, så hygiene bør være din eneste bekymring. Eksperter anbefaler å vaske det intime området tre til fem ganger om dagen, med vann og en nøytral såpe. Etterpå tørk av med et mykt, rent håndkle.

Amming og livmorsammentrekninger

Etter at du har fått babyen din, kan du oppleve akutte kramper i magen. Disse er sammentrekninger, og de oppstår når livmoren din krymper tilbake til sin normale størrelse.

Disse krampene kan ofte sammenfalle med ammingen, ettersom at når du ammer babyen din, frigjør du hormoner som fører til at livmoren trekker seg sammen.

Krampene kan være smertefulle, spesielt hvis dette ikke er din første baby. Krampene har en tendens til å være mer intense hos kvinner som har født før.

For å helbrede blodårene dine, bør du begynne å amme så snart som mulig. Å stimulere brystkjertlene hjelper disse sammentrekningene å gjøre jobben sin.

Hvil og sov for å gjenvinne energi


Å få nok hvile er en viktig del av barselomsorg, men de første nettene med babyen din vil være utmattende. Du vil fortsatt bli vant til å amme og lære barnets søvnmønstre.

Den beste veien rundt dette er å følge babyens ledelse og sove når de gjør det. Å få så mye hvile som mulig i de første dagene etter fødselen, vil hjelpe deg til å føle deg bedre .

Det er helt naturlig hvis det eneste du vil gjøre er å spise, sove og ta vare på babyen din. Tross alt er dette en tid for hvile, komme seg og omsorg.

«Du har vært i magen min i ni måneder, men du vil være i hjertet mitt for resten av livet.»

– Anonym –

Hold beina hevet for å redusere hevelse

Etter fødselen vil du oppleve hevelse i bena og føttene, noe som kan vare en liten stund. For å redusere hevelse, er det best å holde føttene opp så mye som mulig, spesielt når du ligger ned.

Forsiktig gange for å redusere forstoppelse

Prøv å gå på toalettet så snart du føler behovet. Hvis du ikke gjør det, kan avføringen din akkumuleres og bli hard.

For å unngå forstoppelse og gjøre det lettere å gå på do, anbefaler leger at man tar sakte, rolige spaserturer. Dette vil stimulere tarmbevegelsene og bidra til å få kroppen tilbake til det normale.

Av samme grunn bør du også sørge for å drikke rikelig med vann og spise frisk frukt og grønnsaker, som er rike på fiber.

Ta vare på sting eller en episiotomi

Sting brukes i tilfelle man revner eller en episiotomi, som er et snitt i perineum for å unngå at man revner under fødselen.

Spør hvordan du best tar vare på stingene dine før du forlater sykehuset, slik at du kan følge instruksjonene hjemme.

Under alle omstendigheter er det enkelt og smertefritt å ta vare på stingene, og kan bidra til å forhindre ubehag og infeksjon.

Ta en dusj hver dag med lunkent vann og en nøytral såpe. Dette vil bidra til å holde arret rent og tørt. Trykk området tørt forsiktig, bruk et mykt håndkle.

Et annet tips er å legge seg ned i ti minutter hver time, slik at blodet ikke samler seg opp i området.

Hva skal du gjøre når melken kommer

barselomsorganbefalinger for kvinner

Melken din kommer normalt den tredje eller fjerde dagen etter fødselen. Du kan føle en liten feber, og brystene dine vil være så fulle at du vil føle at de er i ferd med å sprekke. De blir varme, hovne og smertefulle.

For å lindre denne følelsen, prøv å legge en kjølig, fuktig klut på brystene dine når de gjør vondt. Selvfølgelig er det beste middelet å sikre (så mye som mulig) at babyen din mates riktig. Du kan også få ut noe av melken ved hjelp av en brystpumpe.

Dine følelser etter fødselen

Barselomsorg går imidlertid utover fysiske aspekter. Å få en baby gir opphav til sterke følelser, og kan ofte generere blandede følelser: lykke blandet med frykt og tvil og til og med tristhet.

Du kan føle deg mer følsom eller gråte plutselig. Til tider kan du føle deg ensom, eller lide av dårlig selvfølelse.

Alle disse følelsene er normale og forståelige. Men hvis de blir til noe mer intenst, som angst, skrekk, tristhet, søvnløshet eller sløvhet, bør du be om hjelp.

Snakk med legen din, fordi disse følelsene er tegn på fødselsdepresjon.

FRA NETTET