Hvorfor det viktig å ikke holde avføring tilbake

27. oktober 2019
Å gå på do er den naturlige måten kroppen vår eliminerer avføring - avfallet som kroppen produserer.

Det er viktig å ikke holde avføring tilbake når vi må på do. En utsettelse av denne helt normale prosessen kan gi alvorlige komplikasjoner i fordøyelsessystemet.

Disse komplikasjonene kan vare både på kort og lang sikt. Å lære mer om dette problemet vil hjelpe deg med å unngå og utvikle dårlige vaner og handle umiddelbart når kroppen din trenger det.

Å utsette toalettbesøk, spesielt når du vil unngå offentlige toaletter eller bruke badet hjemme hos noen andre, kan skade kroppen din. For å bekjempe denne dårlige vanen må du bli informert om viktigheten sånn at du holder deg frisk

Konsekvensene av å utsette besøk på toalettet

Selv om det virker helt ufarlig å holde igjen avføring, er det faktisk en risiko for kroppen din. Når du har kvittet deg med fekalt materiale, forbereder fordøyelseskanalen en ny fordøyelse. Av den grunn er det veldig viktig at du respekterer prosessen.

Nedenfor ser du flere konsekvenser av å ikke respektere fordøyelsesprosessen ved å holde tilbake avføring:

Manglende evne til å absorbere næringsstoffer

Organet som er ansvarlig for å absorbere næringsstoffer for å gi næring til kroppen din, er tynntarmen. Å holde seg eller utsette avføring kan føre til at tarmen din bremser opp. Dette gjør det veldig vanskelig for kroppen din å absorbere næringsstoffene som den trenger for å fungere korrekt.

Viktigheten av ikke å holde tilbake: Smerter i tarmen

Hvis du holder deg når du må gå på do, får det kroppen din til å absorbere vannet fra det gjenværende avfallet. Som et resultat blir avføringen tørr og grov, noe som gjør det veldig smertefullt å få ut. Dette kan også føre til ytterligere komplikasjoner som hemoroider eller analfissurer, noe som gjør det enda mer ubehagelig.

Vondt i magen

En annen konsekvens som følger ved å holde tilbake fekalt materiale er akkumulering av gasser i tarmen. Når menneskelig avfall brytes ned, frigjør det store mengder damper som kan svekke tarmfloraen – sunne tarmbakterier. Som et resultat blir kroppen din mer sårbar for angrep av skadelige bakterier.

Viktigheten av ikke å holde tilbake: Forstoppelse

Behovet for å gå på do er en kompleks prosess som involverer nervetråder og derfor hjernen. Gjennom en serie signaler varsler den anale sfinkteren hjernen om at det er på tide å kvitte seg med avføring.

Gutt på do.

Hvis du utsetter å gå på do ofte, går denne impulsen tapt over tid. Som et resultat blir tykktarmen tung, lat og for svak til å fordrive avføring. Med andre ord, du lider av forstoppelse.

Samtidig fører forstoppelse til andre problemer som hemoroider, vondt i magen, irritabel tykktarm, osv. Fedme, væskeansamling og andre problemer kan også utvikle seg. Noen konsekvenser kan være mer alvorlige og ha stor innvirkning på livskvaliteten din.

Divertikulitt

En komplikasjon ved å holde seg i en lengre periode fremkaller divertikulitt. Denne tilstanden består av dannelse av små poser på innsiden av tarmveggen, som blir infisert og svulmer. De vises som et resultat av herding av avføring sammen med belastningen som er involvert i å lage avføring.

Sepsis

En annen konsekvens av å holde seg over tid er sepsis, eller blodforgiftning. Denne ekstremt farlige tilstanden er et resultat av fekalt materiale som forblir i endetarmen i lang tid. Bakteriene kan sive inn i blodomløpet, og konsekvensene kan være dødelige.

Hvorfor er det viktig å gå på do hver dag, og ikke holde tilbake?

Avføring er en uunnværlig rengjøringsmekanisme som er nødvendig for god helse. Og det hele begynner med sunn mat.

Av den grunn må kostholdet ditt inkludere mat som er rik på fiber. Ideelt sett bør kroppen din tømmes ofte og rikelig. Eksperter er enige om at du bør ha minimum to toalettbesøk om dagen. Denne handlingen er en refleksjon av kroppens fordøyelseshelse. Avføring skal være myk og fri for intens lukt. Dette er spesielt viktig under graviditet.

Fiber for sunn tarmhelse.

Anbefalinger for sunn avføring

For å øke den sunne funksjonen i kroppen din, er det viktig at du implementerer følgende anbefalinger:

  • Inkluder rikelig med fiberrik mat i kostholdet ditt. For eksempel frukt, grønnsaker og fullkornsprodukter.
  • Tren regelmessig, da dette favoriserer nervesystemet, og hjelper deg med å regulere avføringen.
  • Unngå stress.
  • Drikk minst 2 liter vann om dagen for å holde kroppen din riktig hydrert.

Hvis du merker at forslagene ovenfor ikke hjelper deg med å gå på do regelmessig, kan du snakke med legen din for å finne ut kilden til problemet.

Det er avgjørende at du forstår viktigheten av hyppig avføring. Det jobber ikke bare for å holde fordøyelsessystemet ditt rent, men bidrar også til din generelle helse.

Gjør en innsats for å holde deg disiplinert når det gjelder helsen din som redder deg fra utallige konsekvenser.

  • Cerdán J, Cerdán C, Jiménez F. Anatomofisiología de la continencia y la defecación. Cir Esp. 2005; 78 (Supl 3): 2-7.
  • García P, López G. Evaluación de la absorción y metabolismo intestinal. Nutr Hosp. 2007; 22 (Supl. 2):5-13. ISSN 0212-1611.
  • Martínez de Victoria E, Mañas M, Yago MD. Fisiología de la Digestión. En: Tratado de Nutrición Tomo I. A. Gil editor. Acción Médica. Madrid. 2005; 249-293.