Hva er sen-ungdom?

16. februar 2020
Oppdag hva sen-ungdom er og alle aspektene du trenger å vite for å få et sunt og modent forhold til tenåringsbarna dine.

Sen-ungdom er et stadium av fysisk, psykisk og mental utvikling som oppstår når man er mellom 16 og 19 år. Imidlertid kan det noen ganger vare til en person er 25 år gammel, avhengig av tilfelle.

Dette er et stadium der ungdom møter nye utfordringer og ofte tyr til opprør som en enkel utvei. De føler dette er en mekanisme som gjør at de kan føle seg mer trygge og få aksept.

Ungdom har et intenst ønske om å leve sine egne liv og føle seg uavhengige. Av den grunn har de en tendens til å avvise foreldrenes støtte og til og med oppmerksomheten deres. Som et resultat føler mange foreldre seg erstattet eller avskjediget.

Det er en rekke faktorer som påvirker sen ungdomstid. Derfor trenger foreldre å huske at ting ikke bare er avhengig av barnet deres.

Det oppstår ofte ytre vansker som gjør lite for å hjelpe barn med å overvinne dette stadiet. Mange unge kommer så langt som til 25 år og har fortsatt ingen jobb eller økonomi til å klare seg på egen hånd. Som et resultat, selv om de er voksne, er de fortsatt avhengig av foreldrene sine.

Karakteristikkene til sen-ungdom

Nedenfor er en liste over de vanlige kjennetegnene som beskriver individer i sen ungdomstid.

Hva er sen-ungdom?

  • Målet deres er å oppnå uavhengighet.
  • De er villige til å ta risiko.
  • Et kontinuerlig søken etter ens identitet.
  • Humoren deres forbedres, og det samme gjør sosiale forhold.
  • I sen-ungdom gir individer større vekt på privatlivet og respekt for den personlige sfæren.
  • De innser at de burde utvikle mer sammenheng mellom ideene og handlingene sine.
  • Ungdom lærer å ta imot konstruktiv kritikk og å kontrollere følelsene sine.
  • Deres bekymring for fremtiden øker, og motiverer dem til å sette seg mål og handlingsplaner.
  • De gir mer verdi til seriøse forhold og er mer åpne for kjærlighet og ømhet.
  • De begynner å etablere prioriteringer som er mer realistiske og i tråd med deres omstendigheter. De begynner også å ta bedre beslutninger.

Samtidig begynner ungdom å få et annet perspektiv på omgivelsene i sen-ungdom. På dette tidspunktet har de overvunnet andre vekststadier (og alt det dette innebærer) og satt sine grenser på prøve. Nå begynner de å reflektere litt mer over hvordan de skal handle.

Hvordan støtte ungdom på en positiv måte i sen-ungdom

Uansett hva relasjonen ditt til den aktuelle personen er (foreldre, foresatte, lærer, veileder osv.), er det viktig at du inntar en fleksibel holdning. Gjør et poeng av å lære hvordan man kommer overens.

Her er noen praktiske forslag til støtte for tenåringer i sen ungdomstid:

  • Dyrk tillit.
  • La dem få vite at de har din støtte i vanskelige tider.
  • Oppretthold god kommunikasjon. Det er viktig å være åpen og ærlig.
  • Å sette et godt eksempel er alltid en god idé, selv når det virker unødvendig.
  • Lytt til ideene deres, og ikke døm for raskt. De trenger å se deg som en veileder og ikke som en dommer.
  • Bli involvert i skolearbeidet deres, interessene, hobbyene, vennskapene osv., på en sunn måte.
  • Unngå å rope, ha fordommer og gjøre sammenligninger. Alt dette vil ikke bidra til å hjelpe forholdet ditt. Snarere vil det bare skape avstand.
  • Gi verktøy og råd, så lenge de ber om det. Å prøve å kontrollere hver eneste detalj i livet deres kan få dem til å føle seg ubrukelige eller presse dem til å gjøre opprør.
Hva er sen-ungdom?

Opprør i sen ungdomstid

Selv om opprør ikke er en avgjørende faktor for sen-ungdom, er det et vanlig kjennetegn. For å bidra positivt, anbefaler vi følgende:

  • Bli enig om grenser og konsekvenser på forhånd. Unngå å dele ut straff «bare fordi».
  • Nyt familietid av god kvalitet. Dette betyr å etablere tid til å spise sammen, dele en kveld, handle osv.
  • Definer roller tydelig.
  • Etabler respekt som en maksimal prioritet.
  • Vær fornuftig. Ikke prøv å kontrollere hvert sekund i tenåringens tid.
  • Gratulerer tenåringer for å nå sine mål. Motiver dem til å gå videre til tross for deres nederlag.
  • Når rettelser er på sin plass, unngå å reagere når du er sint. Det er bedre å vente til du er rolig og virkelig forstår situasjonen før du tar grep.
  • Jobb som et team. De voksne må slå seg sammen for å etablere grenser som favoriserer en ung persons emosjonelle helse.
  • Unngå å stille spørsmål ved ens humør.

Ungdom – enten det er tidlig, midt i eller sen ungdomstid – er et viktig stadium for læring. Ingen er unntatt fra denne naturlige prosessen, så det er viktig for foreldre å slappe av.

Hvis du er i tvil, er det alltid best å rådføre seg med en profesjonell. Med riktig støtte vil du forberede tenåringene dine til å være sunne og ansvarlige voksne.

  • Hidalgo Vicario, M. I., & González-Fierro, M. J. C. (2014). Adolescencia. Aspectos físicos, psicológicos y sociales. Anales de Pediatria Continuada. https://doi.org/10.1016/S1696-2818(14)70167-2
  • Pérez, S. P., & Santiago, M. A. (2002). El concepto de adolescencia. Manual de prácticas clínicas para la atención integral a la salud en la adolescencia, 2. https://ccp.ucr.ac.cr/bvp/pdf/adolescencia/Capitulo%20I.pdf
  • UNICEF. (2011). La Adolescencia Temprana y Tardía. In Estado Mundial de la Infancia 2011: A Adolescencia – Una Epoca De Oportunidades.