Hovne føtter under graviditet: Tips og råd

28. september 2019
Hovne føtter under graviditet er et vanlig problem. Generelt forverres føttene i siste trimester på grunn av ansamling av væske i vevene.

I denne artikkelen ser vi på hvorfor vi opplever hovne føtter under graviditeten, og de forskjellige måtene vi kan lindre smerten på.

Hovne føtter under graviditet: er det normalt?

Å lide av hovne føtter i svangerskapet er en vanlig lidelse. Tyngdefølelse i bena og føttene og ubehag når du går, er åpenbare tegn på væskeansamling.

Denne tilstanden i føttene oppstår oftere de siste månedene av svangerskapet.

Alt dette skjer på grunn av babyens vekt. Livmoren, som er større på dette stadiet, trykker på bekkenårene, og blodsirkulasjonen blir dårligere.

Hovne føtter under graviditet er ubehagelig på grunn av vektøkning og væskeansamling som skjer i de siste månedene av svangerskapet.

Hvorfor svulmer føttene under graviditet?

Hovne føtter i svangerskapet oppstår på grunn av en overdreven ansamling av væske i vevene på grunn av endringer i blodets egenskaper.

I disse månedene øker mengden vann i kroppen på grunn av effekten av hormoner, noe som stimulerer væskeansamlingen. Dette overskuddet samler seg i ankler og føtter, noe som forårsaker det vanlige ubehaget og følelsen av tyngde.

I tillegg er det en større blodstrøm som kan forårsake blokkering av noen årer. Større vannmengde i kroppen produserer motstand og øker blodtrykket.

Ved å øke i størrelse trykker livmoren også på bekkenårene, som transporterer blod fra kroppsdelene til hjertet. Trykket fra livmoren senker sirkulasjonen og fører væske fra venene som skal holdes i kroppsdelene.

hovne føtter i graviditeten

Måter å forhindre hovne føtter under graviditet

Selv om friske kvinner vanligvis ikke lider av hovne føtter under graviditet, er det ikke uvanlig at det dukker opp.

I tillegg til de angitte årsakene, vil en plutselig vektøkning under graviditet også være en medvirkende årsak. Det er bra å unngå en stillesittende livsstil og varmekilder, da dette øker sjansen for betennelse.

Anbefalinger for å unngå hevelse:

  1. Drikk mye vann. Mellom 8 og 10 glass om dagen anbefales. Dette eliminerer giftstoffer fra kroppen og forhindrer væskeansamling.
  2. Ha et sunt kosthold. Det er viktig å spise nok frukt og grønnsaker, og unngå bearbeidet mat og salt.
  3. Vær i fysisk aktivitet. Å være stillesittende er den verste fienden for hovne føtter i svangerskapet. Derfor er det ideelt å utføre moderat trening som aktiverer sirkulasjonen. Turgåing, yoga eller vannøvelser er det mest anbefalte.
  4. Unngå å være i samme stilling i lang tid. Å bruke mange timer på å sitte eller stå er ikke bra. I stedet er det viktig å bevege seg, reise seg og ta noen skritt. Det er også bra å plassere bena høyt, og aldri krysse føttene og beina mens du sitter.
  5. Strekk bena fremover og bøy anklene oppover for å strekke musklene.
  6. Bruk komfortable sko og spesielle støttestrømper for gravide.
  7. Prøv fotbad med kaldt eller varmt vann. Det anbefales å gjøre dette på slutten av dagen som en måte å slappe av på. Tilsett varmt vann og salt i en bolle. Hvis du foretrekker kaldt vann, kan du ha i isbiter og senke føttene i noen minutter. Dette vil roe hevelsen og aktivere sirkulasjonen.
  8. Avslappende massasjer. Et tips for å berolige følelsen av hevelse er å utføre massasje i området. Omsorg for føttene dine, med fuktighetsgivende kremer og milde sirkulære massasjer, stimulerer sirkulasjonen.
  9. Ligg på siden. Dette vil bidra til å lindre trykket på venene.
massere føtter

Hva bør du ta hensyn til?

Som vi har sett, er hevelse i føtter, ben og ankler vanlig de siste månedene av svangerskapet. Det må imidlertid tas hensyn til i hvilken grad det er normalt, og når det er nødvendig å henvende seg til en spesialist.

Hvis du merker noen av situasjonene som er beskrevet nedenfor, må du umiddelbart kontakte legen din:

  • I tillegg til føtter, kan ansiktet, hendene og området rundt øynene hovne opp.
  • Overdrevet eller plutselig hevelse i føttene.
  • Langvarig hevelse, selv om du har tatt forholdsreglene beskrevet ovenfor.
  • Hvis det ene benet er mer hovent enn det andre, eller det oppstår litt smerte.

Husk at det vanligvis er et regelmessig og midlertidig ubehag. Derfor er det ikke nødvendig å bekymre seg for mye. I prinsippet vil det være nok å følge de foreslåtte anbefalingene.