Tips for å ha et sunt svangerskap

· 6. januar 2019
Enkelte ubehag oppleves av de fleste gravide. Finn ut hva du kan gjøre med dette, og hvordan du kan ha en mer behagelig graviditet.

Å ha et sunt svangerskap er hver vordende mors drøm. Et av våre dypeste ønsker i denne perioden er å kunne virkelig nyte opplevelsen av å bære frem et barn.

Det vi ikke vil ha, er de ubehagene som påvirker mange kvinner i løpet av 40 uker med graviditet.

For å unngå unødvendige smerter og verk mens du venter på ditt barns ankomst, er det noen praktiske tips.

Lindre de mest vanlige ubehagene i svangerskapet

Hovne bein, halsbrann og ryggsmerter er blant de vanligste klagene til gravide kvinner. Å finne en løsning på disse problemene vil gjøre graviditeten mye mer behagelig.

Nedenfor finner du en liste over vanlige anbefalinger for å håndtere ubehag mens du er gravid.

Ødem i beina

For å lindre ødem i beina, foreslår vi følgende:

  • Turgåing er en av de beste øvelsene under graviditeten. Det reduserer hevelse i ankler, føtter og fingre.
  • Legg deg ned og hev føttene dine. Denne posisjonen reduserer trykket som kroppen legger på bena.
  • Bruk flate sko eller sko med lave hæler. Unngå å gå rundt med stramme sko.
  • Skift stilling. Ikke vær i samme stilling lange perioder.
  • Masser dine ekstremiteter. Å gi deg selv en massasje stimulerer lymfekjertlene og favoriserer lymfesirkulasjonen.
  • Drikk infusjoner laget med vanndrivende planter (kontakt legen din om hvilke alternativer som er trygge under graviditeten)
  • Spis mye frukt og grønnsaker, hold deg hydrert, og begrens ditt saltinntak.
Tips for å ha et sunt svangerskap

Halsbrann

Du kan redusere halsbrann eller sure oppstøt under graviditeten ved å sette følgende tips i praksis:

  • Spis moderat. Langsom fordøyelse under graviditeten kan føre til surhet. Når du spiser mye, blir det vanskeligere å fordøye.
  • Ikke legg deg ned rett etter at du spiser.
  • Unngå kullsyreholdige drikker, kaffe og sure matvarer.
  • Sov med overkroppen litt forhøyet ved hjelp av en pute. Dette vil holde magesaft fra å strømme opp i spiserøret og produsere en brennende følelse.

Vondt i korsryggen

For å redusere smerter i korsryggen og nyte en sunn, behagelig graviditet, prøv følgende:

  • Unngå å sitte i lange perioder. Å forbli sittende for lenge, legger for mye belastning på ryggraden og hofter.
  • Vær oppmerksom på stillingen din. Når du sitter, prøv å alltid holde ryggen rett.
  • Ikke gjør noen tungt løft.
  • Unngå å overdrive det når det gjelder husoppgaver.
  • Hvis du trenger å hente noe fra gulvet, bøy knærne i vertikal stilling. Ikke bøy deg fremover.
  • Gjør morgenøvelser. Tøy og strekk hver dag så snart du står opp.
  • Hold deg unna sko med høye hæler

Ubehaget som kommer med din voksende mage, bør ikke holde deg fra å nyte graviditeten din.

Oppretthold et sunt kosthold, nyt et sunt svangerskap

Riktig ernæring er en viktig del av et sunt svangerskap. Dette betyr at du skal være oppmerksom på kaloriverdien til det du spiser.

Det betyr også å drikke rikelig med vann, og velge hva du spiser i henhold til matpyramiden. Du bør alltid strebe etter å opprettholde et balansert kosthold.

Tips for å ha et sunt svangerskap

Et sunt kosthold under graviditeten handler ikke bare om å opprettholde din egen kropp. Det er også veien til å gi din voksende baby den ernæringen han eller hun trenger for å utvikle seg riktig.

Men dette betyr ikke at du «spiser for to» eller at du må spise to ganger så mye. Det du bør gjøre er å redusere forbruket av sukker og salt, og at du inkluderer følgende i kostholdet ditt:

  1. Torsk, makrell, sei, flyndre osv. Hvit fisk er lett å fordøye, noe som gjør den perfekt for graviditeten – spesielt hvis du har problemer med langsom fordøyelse. Denne typen fisk er rik på omega 3-fettsyrer, og vitamin A, B og D. De har også mineraler som jod.
  2. Egg, i moderasjon. Dette er en annen matvare som ikke bør mangle i kostholdet under svangerskapet. Fosfor, jod, jern, kalium, sink og selen finnes i egg. Og de er også rike på vitaminene A, B og D.
  3. Og, selvfølgelig, spis masse korn, belgfrukter, frukt og grønnsaker. Disse matgruppene er rike på alle slags vitaminer og mineraler.

Å ha et sunt svangerskap kan være en mye enklere oppgave enn du kanskje tror.

Hvis vi legger eventuelle uforutsette problemer til sides, er vi sikre på at du vil oppdage at du virkelig kan nyte de neste ni månedene.