Gode råd for å overvinne frykten for fødselen

17. juni 2019
I mange tilfeller gir frykt for fødsel et høyt angstnivå som kan ha skadelige effekter på moren. Men å vite dette bidrar ikke til å redusere selve angsten.

Mange kvinner vet ikke hvordan de skal roe frykten for fødselen, spesielt når de er førstegangsmødre.

Når termindatoen nærmer seg, er det normalt å føle et visst nivå av frykt eller usikkerhet med tanke på fødselen. Bekymringer om det ukjente er typisk og forståelig.

Imidlertid kan problemer oppstå når frykten er uforholdsmessig til situasjonen, og kvinnen føler seg virkelig skremt.

Å snakke om disse følelsene og la frykten få utløp, er en måte å håndtere angst for fødsel. Å være tilstrekkelig informert om hva som skjer under fødselen er også viktig.

På den måten kan moren unngå unøyaktige ideer eller misforståelser som bare gir enda mer bekymring og gjør frykten for fødselen enda større.

En falsk alarm

En av de vanligste fryktene som kvinner har etter hvert som termindatoen nærmer seg, har å gjøre med falske alarmer. «Hva skjer hvis jeg drar på sykehuset og det er falsk alarm?» Det ærlige svaret er: Ingenting.

Ingen helsepersonell burde noensinne kritisere en kvinne for feilaktig å tenke at tiden er inne. Hvis du opplever symptomer og ubehag som indikerer at fødselen er i gang, bør du ringe sykehuset.

Kunnskap og selvtillit

Eksperter anbefaler at gravide og deres partnere besøker barselavdelingen hvor deres barn skal bli født. På den måten kan de bli kjent med omgivelsene på forhånd og ha en klarere visjon om hvordan ting vil bli.

Det å se fødestedet, sykehuset og barselavdelingen bidrar til å redusere angst ved å gi kunnskap og bygge tillit.

Samtidig, hvis frykten for fødselen er svært intens, kan det være skadelig for kvinnens kropp.

Stress produserer muskelspenning og har også andre fysiologiske effekter, som økt hjertefrekvens og svette. Det finnes naturlige remedier som kan hjelpe deg med å unngå disse symptomene.

Ved å redusere frykten og angsten din vil du hjelpe kroppen din til å bli bedre forberedt og smerten vil forsvinne.

Tips for å overvinne frykten for fødselen

Som du kan se, er det viktig å være godt informert, spesielt når det gjelder den faktiske fødselen. Ikke nøl med å diskutere eventuelle spørsmål du måtte ha med lege/jordmor.

  • Under graviditet er det alltid en god idé å delta på fødselsforberedende kurs. Blant annet vil kurset hjelpe deg med å forstå at graviditet og fødsel er naturlige prosesser. Du lærer å slappe av og puste riktig, noe som vil bidra til å redusere frykten for fødselen.
  • Det er forskjellige avslapningsteknikker som du kan prøve for å lindre angsten din. Videre bidrar disse teknikkene til å kontrollere negative følelser.
  • Å lytte til erfaringene fra andre kvinner kan være nyttig på en rekke måter. Men du må huske at hver kvinne er like forskjellig som hver graviditet er. Hold deg borte fra negative erfaringer, da det å lytte til dem ikke vil gjøre noen nytte.
  • Len deg på din partner for støtte. Fedre har en nøkkelrolle under graviditeten. Du kan dele din frykt med partneren din og få lettet byrden fra skuldrene dine. Partneren din kan også hjelpe deg med å få et nytt perspektiv.
  • Hvis frykten for fødselen er så intens at den påvirker evnen til å hvile eller utføre andre aktiviteter, snakk med fastlegen din. Han eller hun kan anbefale at du oppsøker en spesialist som kan gi mer spesifikk hjelp.
Kommende foreldre

Fysisk og mental forberedelse

Det er ingen grunn til å være pessimistisk eller frykter det verste. Blodprøver, ultralyd og andre svangerskapskontroller er alle ment å forsikre deg om at alt er i orden.

Ikke glem at ikke engang 3 prosent av fødsler involverer komplikasjoner.

Kvinner som har et negativt syn på fødsel, er ofte mer utsatt for smerte. Husk at smerten du opplever under fødselen ikke er farlig. Fokuser på at dette er en positiv smerte, som ender opp med den beste belønningen du noen gang vil få. På den måten frigjør kroppen din mer oksytocin. Oksytocinhormonet er nyttig for å redusere smerte.

Det er også viktig å forberede kroppen din fysisk for fødselen. Fysisk forberedelse inkluderer å arbeide med musklene i bena og rumpa.

For tidlig fødsel

Om barnet ditt blir født litt for tidlig, er det viktig å ikke få panikk. Stol på det medisinske personalet. Disse situasjonene krever at du holder deg rolig og fattet underveis.

Hvis du opplever for tidlig fødsel, er det bedre å ikke gjøre formodninger eller bli bekymret. Det medisinske personellet vil vite hva som er best å gjøre, både for deg og babyen din.

Det er flere alternativer: Administrering av oksytocin for å produsere rier, keisersnitt, etc.

Når barnet ditt blir født for tidlig, er det viktig at han eller hun får nøye overvåking av lege. Det kan hende at  babyen din må tilbringe litt tid i en kuvøse for å unngå helserisiko.

  • De Molina-Fernández, I. Rubio-Rico, L., Roca-Biosca, A., Jimenez-Herrera, M., De la Flor-Lopez, M., & Sirgo, A. (2015). Ansiedad y miedos de las gestantes ante el parto: La importancia de su detección. Revista Portuguesa de Enfermagem de Saúde Mental (13), 17-32.
  • Sadler, Michelle & Rivera, Magdalena. (2015). El temor al parto: Yo no me imagino el parto ideal, yo me imagino el peor de los partos. Revista Contenido. Cultura y Ciencias Sociales. 6
  • Vinacur, J. (2016). El libro del embarazo: guía práctica desde la concepción hasta el parto. Creative Andina Corp. Página 104.