Frukt for 6 måneder gamle babyer

Inkludering av frukt i babyens kosthold er avgjørende. Fortsett å lese den følgende artikkelen for å finne de beste fruktene for 6 måneder gamle babyer.
Frukt for 6 måneder gamle babyer
Saúl Sánchez Arias

Skrevet og verifisert av ernæringsfysiologen Saúl Sánchez Arias.

Siste oppdatering: 01 februar, 2023

Når en baby når en alder av 6 måneder, kan komplementær fôring startes. På denne måten dekkes det økte næringsbehovet og kroppen blir vant til et mer variert kosthold. Imidlertid kan ikke alle matvarer introduseres med en gang. Derfor skal vi fortelle deg om de beste fruktene for 6 måneder gamle babyer.

Først av alt er det viktig å understreke at inkludering av frukt og grønnsaker i et spedbarns kosthold er avgjørende. Ikke bare på grunn av næringsinnholdet, men også fordi i de første stadiene av livet etableres fremtidige matvaner. Inkludering av frukt og grønnsaker på dette stadiet vil øke preferansen for dem på senere stadier.

Frukt for 6 måneder gamle babyer: Hvilken frukt kan de spise?

Nedenfor skal vi fortelle deg hvilke frukter en 6 måneder gammel baby kan spise uten å utgjøre en helserisiko.

Banan

Denne frukten er en av de beste kildene til kalium. Den har også lav glykemisk indeks, så den gir kvalitetsenergi. I tillegg har de organoleptiske egenskaper som tillater god aksept av barn. Den kan tilbys most eller hel slik at babyen din kan eksperimentere med den.

En mor tilbyr banan til babyen sin.
Banan gir kvalitetsenergi og blir vanligvis godt akseptert av babyer. Den kan også tilbys i stykker, hel eller most.

Pære

Pærer er kjent for innholdet av vitamin C. Dette næringsstoffet har vist seg å være avgjørende for god immunfunksjon. Hvis optimale nivåer ikke nås i kroppen, er det mer sannsynlig at små får infeksjoner, spesielt lungeinfeksjoner. I tillegg fungerer dette vitaminet også som en kraftig antioksidant.

Eple

Takket være epler blir riktig fiberinntak garantert. Denne frukten inneholder et stoff kjent som pektin, og dette elementet er i stand til å forbedre fordøyelseshelsen gjennom en positiv effekt på mikrobiotaen. Dette bevises av forskning publisert i tidsskriftet Experimental & Molecular Medicine .

Å tilby det til babyen din er veldig enkelt. Et alternativ er å tilberede kompott eller eplemos, selv om du også kan gi babyen mellomstore biter som er vasket, slik at de kan eksperimentere med dem. Det finnes forskjellige varianter, hver med en annen grad av sødme. Det er best å prøve til du finner den babyen liker best.

Appelsiner

Appelsiner og mandariner er kjent for sin vitamin C-konsentrasjon. Det er vanlig å bruke juicen deres, selv om det er mye bedre å innta dem hele. På denne måten kasseres ikke fiber, noe som er et viktig element for å forhindre at fruktose får en betydelig innvirkning på blodsukkernivået.

Kiwi

En annen av de beste fruktene å tilby til en 6 måneder gammel baby er kiwi. Den har også en høy mengde vitamin C. I tillegg har den antioksidanter som er nødvendige for å forhindre dannelsen av frie radikaler og deres påfølgende oppsamling i kroppens vev. På denne måten forebygges mange komplekse sykdommer på mellomlang sikt.

En baby som biter i en vannmelonskive.
Vannmelon har et høyt væskeinnhold, så det bidrar til god hydrering hos babyer.

Melon

Frukt med høyt væskeinnhold er avgjørende for å sikre god hydrering. I tillegg er honningmeloner og vannmeloner veldig velsmakende, så babyer vil godta dem lett. Det er best å kutte små trekanter og tilby dem til babyer slik at de kan eksperimentere med dem. Det er imidlertid viktig å unngå å gi dem frø.

Fersken

Fersken er kjent for sin høye konsentrasjon av vitaminer og antioksidanter. Imidlertid er det mer sannsynlig at de forårsaker allergi enn noen av de andre fruktene nevnt ovenfor. I årevis ble foreldre bedt om å vente til etter det første året med å legge dem til dietten, men i dag anbefaler eksperter å inkludere dem tidlig. På denne måten kan autoimmune reaksjoner forebygges.

Inkluder disse fruktene for 6 måneder gamle babyer

Som du har sett, er det mange forskjellige frukter som kan inkluderes i kostholdet til babyer. Disse matvarene anses som gunstige for den generelle helsen. I tillegg vil fiberen de inneholder bidra til å forbedre funksjonen til fordøyelsessystemet gjennom en positiv innvirkning på mikrobiotaen.

Det er forskjellige måter å introdusere disse produktene på i kostholdet til de minste, og det er best å veksle mellom dem. Du kan for eksempel tilberede puréer, juice og smoothies, men du bør også tilby hele biter for å tillate barnet å eksperimentere med dem. På denne måten vil barnet tilpasse seg teksturen til disse produktene og deres smak for disse matvarene vil øke.

Det kan interessere deg ...
De 4 fordelene med frukt for barn
Du er mamma
Les det hos Du er mamma
De 4 fordelene med frukt for barn

Er du klar over fordelene med frukt for barn? I den følgende artikkelen vil vi fortelle deg alt om dem. Fortsett å lese.



  • Carr, A. C., & Maggini, S. (2017). Vitamin C and Immune Function. Nutrients9(11), 1211. https://doi.org/10.3390/nu9111211
  • Beukema, M., Faas, M. M., & de Vos, P. (2020). The effects of different dietary fiber pectin structures on the gastrointestinal immune barrier: impact via gut microbiota and direct effects on immune cells. Experimental & molecular medicine52(9), 1364–1376. https://doi.org/10.1038/s12276-020-0449-2

Innholdet på Du er mamma er utelukkende skrevet for lærings- og informasjonsformål. Det kan ikke under noen omstendigheter erstatte diagnostisering, råd eller behandling fra en fagperson. Ved tvil er det best å konsultere en spesialist.