Å oppdra optimistiske barn: 10 enkle teknikker

27. april 2019
Ved å implementere noen enkle daglige rutiner, vil du se at det å oppdra optimistiske barn er vel så gøy som det er givende.

Når våre moderne liv er så krevende og fartsfylt som det er, kan det å oppdra optimistiske barn virke som en ekte utfordring. Denne utfordringen kan imidlertid gi flotte resultater når du begynner fra tidlig alder.

Tanken er å oppdra sterke, modige barn som er fast bestemt på å være de beste versjonene av seg selv. Å oppnå det trenger ikke å være vanskelig, men det krever konsekvent praksis.

«En pessimist ser vanskelighetene i enhver mulighet; en optimist ser muligheten enhver vanskelighet.»

– Winston S. Churchill –

La oss begynne med å definere optimisme som evnen til å nyte utfordringer, se muligheter og tro på ens egne talenter. Disse er i hovedsak egenskapene som skiller en optimist fra alle andre.

Å oppdra optimistiske barn krever at de lærer seg å se «glasset som halvfullt» ved å bruke følgende strategier.

Å oppdra optimistiske barn: Motivasjonsteknikker

1. Øv på meditasjon og mindfulness

Lær barna dine enkle meditasjonsøvelser, selv om du ikke selv har mye erfaring. For eksempel kan du vise dem riktig pusteteknikk og introdusere en fem minutters daglig rutine. Dette vil bidra til å redusere stress og angst, samtidig som man forsterker sin følelse av selvkontroll.

2. Oppmuntre til fysisk aktivitet

Motiver barna til å få regelmessig mosjon og utvikle interesse for sport. Bevegelse er den enkleste måten å frigjøre endorfiner og for å holde barnas energinivåer oppe. Andre fordeler med sport inkluderer teamarbeid, disiplin og evnen til å sette og oppnå mål.

3. Angi verdien av takknemlighet

Lær barna dine å være takknemlige for de tingene de mottar fra andre. Sett av fem minutter familietid til å nevne to eller tre positive ting som skjedde i løpet av dagen. På denne måten vil barna lære å sette pris på årsakene til at de er glade i sitt daglige liv, noe som gjør dem mer optimistiske i prosessen.

4. Vis dem din kjærlighet

Den beste måten å la noen få vite at du elsker dem, er å tilbringe tid med dem og å uttrykke dine følelser. Sørg for at du deler daglig kvalitetstid med barna dine. Vis interesse for deres problemer og bekymringer, og hjelp dem med å finne løsninger.

Kvalitetstid mellom mor og datter

5. La dem oppleve suksess

Når noen opplever glede over prestasjon, er de motivert til å gjøre det hele om igjen. Derfor er det viktig å tilordne barna dine alderstilpassede oppgaver og at du roser innsatsen deres.

Andre daglige vaner

6. Vær en positiv rollemodell

Barn etterligner oppførselen til folk de beundrer. Hvis du vil at barna dine skal møte livet med optimisme, vis dem at du håndterer konflikter på en konstruktiv måte. Lær dem analysere hvilken leksjon livet ga dem ut fra enhver vanskelige situasjon.

7. Beskytt dem mot upassende bekymringer

Små barn bør ikke bære bekymringene til den voksne verden. Pass på å vente til barna dine er gamle nok og modne nok til å snakke om voksnes problemer.

8. Gi plass til moro

Altfor ofte begrenser vi voksenrutiner til jobb og husarbeid. Så husk at lykkelige familiemomenter skal okkupere en like viktig plass. Familier som deler morsomme opplevelser knytter sterkere bånd.

9. Lær dem å bruke positivt språk

Vi mennesker har en tendens til å bruke negative uttrykk når det gjelder oss selv. Erstatt setninger som «matte er veldig vanskelig» med «matte krever mye øvelse.»

Lykkelig barn

10. Vis dem hvordan du setter ting i perspektiv.

Tydeligvis er vanskeligheter et faktum i livet, og det vil ikke forandre seg. Det som kan endres er måten de håndteres på.

Fremfor alt betyr det å oppdra optimistiske barn at de skal lære seg å se på ting fra ulike perspektiver, unngå å være ofre og bli vinnere.

Konklusjon

Optimisme er en livskompetanse som vil gjøre barna dine lykkeligere og hjelpe dem til å vokse til bedre mennesker. Videre vil følelsen av lykke og selvsikkerhet gi dem mulighet til å gjøre positive endringer rundt dem.

Av disse grunner bør du sette disse strategiene ut i praksis. Du kan selv bli en optimist underveis.

Conversano, C., Rotondo, A., Lensi, E., Della Vista, O., Arpone, F., & Reda, M. A. (2010). Optimism and Its Impact on Mental and Physical Well-Being. Clinical Practice and Epidemiology in Mental Health : CP & EMH, 6, 25–29. http://doi.org/10.2174/1745017901006010025