8 ting du trenger å vite om fjerde trimester

Ikke gå glipp av disse 8 tingene du bør vite om fjerde trimester av svangerskapet, også kjent som barsel.
8 ting du trenger å vite om fjerde trimester

Siste oppdatering: 22 desember, 2020

Enten du er førstegangsmor eller nylig har født, har du nettopp mottatt en fantastisk gave: barnet ditt. Du har kanskje lært mye om babyen din og fødselsprosessen under graviditeten. Du brukte kanskje ikke nok tid på å lære om graviditetens fjerde trimester, barseltiden. Heller ikke om nyfødtstadiet generelt, som ofte kan være forvirrende.

Det finnes ingen sikker måte å bli barselekspert på, fordi det er erfaring som gir deg den kunnskapen du trenger. Dette tar imidlertid øvelse og tid. Det finnes ting om fjerde trimester du trenger å vite, fordi du vil være bedre forberedt på det som venter.

8 viktige aspekter ved fjerde trimester

1. Enkelt betyr ikke lett i løpet av fjerde trimester

Å ta vare på en nyfødt kan i teorien være enkelt, men ikke ta feil, det er overraskende hvor vanskelig det kan være. Mangel på søvn spiller en viktig rolle i hvor vanskelige ting vil føles, i den fysiske bedringen din og i aksepten din for å være mor.

2. Du trenger din egen rytme for å komme deg

Du vil ikke komme deg på minst 16 uker, og du vil sannsynligvis ikke føle at du er helt tilbake i form før et år frem i tid. Ikke føl deg dårlig over denne trege forbedringen, fordi det er ganske normalt. Ikke engang tenk på å overholde det samfunnet dikterer, for det er ikke realiteten ved å komme seg etter fødselen.

Du vil ikke sove godt, det vil gjøre vondt å stå og sitte oppreist, du vil blø mye, du vil føle deg svak, brystene dine vil lekke melk hele tiden, og til og med å ta en dusj kan være en prøvelse. Du må være snill mot deg selv, kroppen din brukte ni måneder (mer eller mindre) på å vokse, tilpasse seg og føde babyen din. Så ganske logisk trenger den også tid for å få ting på plass igjen.

3. Babyen din må også komme seg i løpet av fjerde trimester

Babyer trenger også tid til å komme seg, da det ikke er en enkel prosess for dem. Når barnet ditt gråter og er urolig, vær empatisk med ham eller henne. De trenger også å komme seg fra fødselsprosessen, akkurat som du gjør. Og i tillegg må babyen din bli vant til sitt nye liv.

4. Ta noen med deg til dine medisinske avtaler

Med mangel på søvn, hormonene dine i høyspenn, og alt er så nytt, kan legebehandlinger virke som en enorm prøvelse. Så dette er tiden til å be partneren din, moren din, søsteren eller til og med en nær venn om å følge deg.

De vil lytte til alt, stille spørsmålene du kanskje ikke tenkte å stille, og hjelpe deg med å huske ting som legen fortalte deg.

5. Menneskene som kommer uventet inn i livet ditt

En av erfaringene du vil ha både under og etter graviditeten (i barselperioden) er at det vil være mennesker som vil nå ut til deg for å tilby deg kjærlighet og støtte. Du vil bli overrasket over hvor mange som kommer til deg for å spørre hvordan du har det, uten å forvente noe tilbake.

De kan være mennesker som har opplevd erfaringene dine nylig og innser hvilken vanskelig tid du vil gjennomgå. Hvis du ikke har slektninger eller venner som har opplevd det du går gjennom nå, kan du godt oppleve følelser av ensomhet.

Men når noen strekker ut hånden, ta den, for det kan være akkurat det du trenger, og et fantastisk løft til rett tid. I tillegg til dette kan de gå gjennom det du går gjennom i fremtiden og kanskje trenge din hjelp.

6. Feire små seire i fjerde trimester

Noe av det mektigste og viktigste du kan gjøre er å feire små seire og være takknemlig for de små øyeblikkene av glede og lykke.

I begynnelsen vil du kanskje bare gjøre de enkle tingene i livet, som å fikse neglene dine, skrive et takkekort eller drikke en kopp te med litt fred og ro. Etter en stund vil du kunne være litt mer eventyrlysten og møte venner og slektninger til lunsj, gå en tur med babyen din, gå til butikken osv.

Dette er ting som får deg til å føle deg bra med deg selv, og du vil se at du gjør fremgang. Når du er en nybakt mamma, er det helt akseptabelt å være stolt av deg selv når du faktisk kan spise middag ved bordet som du alltid pleide å gjøre, eller når du kan gjøre et ærend. Vel, selvfølgelig bør du være det! Du bør faktisk være glødende av stolthet. Du greide det!

7. Ikke bli flau for å be om hjelp i fjerde trimester

Når det gjelder spesialister, er det et vell av kunnskap å dra nytte av. Du vil ha ammespesialister, søvnkonsulenter, bekkenbunnfysioterapeuter, barsel-doulaer, osv.

Å be om hjelp kan imidlertid også bety at du ber moren din komme og passe babyen din slik at du kan ta en lur, eller be en venn om å ta med en pose med bleier. Og selvfølgelig må du ikke glemme alternativene for å søke støtte for angst eller depresjon etter fødselen. Dette er avgjørende og kan utgjøre en stor forskjell i tilfriskningen.

8. Alt går over …

Alt går over, og det hele blir lettere og bedre. Kanskje du har hørt folk si ting som: “Det blir ikke lettere, det blir annerledes.” Dette er ikke helt sant.

Det blir lettere. Du får bedre søvn, amming (hvis du ammer) blir lettere, kolikk forsvinner, og nyfødte blir søte, smilende, søte babyer. Hvis du ikke elsker nyfødtstadiet, så er du ikke alene – det er helt ok!

Å være nybakt mamma kan virke som en lang, endeløs tunnel uten lys på slutten. Men ikke bekymre deg, du finner det snart ut, og på den andre siden vil du oppdage deg selv igjen, og du vil også oppdage den søteste babyen i verden! Du vil ha nådd ekte morskap, og du vil være stolt over å ha funnet den krigermoren som lå sovende i deg så lenge.

Det kan interessere deg ...
Du er mammaRead it in Du er mamma
Lær om barseltårer og fødselsdepresjon

Barseltårer eller fødselsdepresjon er en følelsesmessig tilstand som oppstår mellom tredje og femte dag etter fødselen. Les mer ...