Viktigheten av jern i et barns kosthold

· 7. mai 2018

Jern i et barns kosthold er svært viktig, hovedsakelig fordi det kan forhindre sykdommer som anemi, et av de hyppigste problemene i vekstfasen.

Dette mineralet kan ikke mangle i en barns kosthold, spesielt når de er mellom 0 og 12 måneder gamle.

Ifølge US Institute of Medicine, er det tilrådelig for barn i alderen 6 måneder til 1 år å få i seg 11 mg jern hver dag. For barn i alderen 12 til 36 måneder, anbefales 7 mg per dag.

For å begynne å legge til jern i et barns kosthold, fungerer noen matvarer bedre enn andre:

Jernrike matvarer

Fra det øyeblikket en baby starter med fast føde, må kostholdet deres være rikt på jern. Derfor er det viktig å legge matvarer som inneholder dette mineralet til kostholdet.

Her er noen anbefalinger:

  • Det anbefales å unngå melk med lavt jerninnhold, som kumelk, geitemelk eller soyamelk.
  • Det anbefales å redusere forbruket av matvarer som inneholder jernabsorbsjonshemmere eller anti-næringsstoffer, som for eksempel fiber, kalsium, oksalater, fytater og fosfater.
  • Det er viktig å introdusere matvarer som kjøtt og fisk i form av en puree som starter ved 6 måneders alder.
  • Barnet skal spise matvarer som inneholder C-vitamin, noe som hjelper med jernabsorpsjon. Viktigheten av jern i et barns kosthold
  • Daglig inntak av melk skal være 500 ml per dag.
  • Det er bra for babyen å spise vegetabilske pureer, som erter, spinat, brokkoli, blomkål og rødbeter.

Jern er et mineral som det finnes rikelig av i okse, fjærfe og fisk.

Konsekvenser av mangel på jern i et barns kosthold

En mangel på jern i et barns kosthold kan ha mange konsekvenser, anemi er den vanligste. Men i tillegg til denne sykdommen, kan barnet lide av andre helseproblemer, for eksempel:

  • Latent jernmangel: mangel på jernavsetninger i kroppen
  • Jernmangelanemi: kan forårsake utmattelse
  • Mangel på plasma eller sirkulerende jernnivå
  • Skader på sentralnervesystemet under utviklingen av det kognitive og psykomotoriske systemet
  • Det påvirker også hukommelse og læringsfunksjoner.

Hver røde blodcelle inneholder jern i sitt hemoglobin, som er pigmentet som bærer oksygen til lungenes vev.

Slik garanterer du jerninntak

Inkludering av jern i en barns kosthold for å unngå jernmangel bør begynne ved 4 eller 6 måneders alder ved å introdusere matvarer som er rike på dette mineralet, og som favoriserer absorpsjonen.

Verdens helseorganisasjon (WHO) anbefaler å garantere forbruket av jern i et barns kosthold via matvarer som er tilsatt jern, tilskudd og diversifisering.

Absorberingen av jern er mer effektiv når den inntas med askorbinsyre eller sitronsyre.

Vitamin C, funnet i appelsiner og andre frukter, forbedrer absorpsjonen av dette mineralet i en babys kosthold. Noen eksperter sier at visse infusjoner og kumelk melk kan hemme absorpsjonen av jern.

Brystmelk er en utmerket måte å gi dette mineralet til babyen din. Etter amming kan en morsmelkerstatning bidra til å gi det ekstra jernet barnet ditt trenger.

Husk at en morsmelkerstatning med jern kan bidra til å supplere et balansert kosthold.

Viktigheten av jern i et barns kosthold
Ikke glem å ta jern under graviditeten

Det er også viktig å ta jern under graviditeten. Kroppen din vil trenge dette mineralet for å holde immunforsvaret sunt og av flere grunner som er skissert nedenfor:

  • Mengden blod som sirkulerer i kroppen øker under graviditeten, så du trenger jern for å produsere mer hemoglobin.
  • Du trenger mer jern for å gi nøring til veksten av morkaken.
  • Jernmangelanemi er relatert til prematur fødsel og lav fødselsvekt.

Vi må være veldig oppmerksomme på at våre babyer får riktig mengde jern for vekst og utvikling.

Maten er veldig viktig, og mangelen på et grunnleggende mineral kan forårsake helseproblemer.

Hvis du har noen bekymringer for barnets kosthold og ernæring, er det viktig at du snakker med barnelege.