Hvordan møte det å gå tilbake til skolen uten stress

Er du stresset over å gå tilbake til skolen? I dag skal vi hjelpe deg og barna dine med å møte denne overgangen på best mulig måte.
Hvordan møte det å gå tilbake til skolen uten stress
Elena Sanz Martín

Skrevet og verifisert av psykologen Elena Sanz Martín.

Siste oppdatering: 08 oktober, 2022

Sommeren er bak oss og skolen starter opp igjen. Det er på tide å bytte ut den rolige og bekymringsløse ferielivsstilen med en daglig rutine som til tider blir stressende. Å forberede uniformer og skolemateriell, stå opp tidlig og spise frokost i all hast er alle aktiviteter som kan kaste familien ut i en malstrøm av kaos og angst. Det er imidlertid mulig å møte og gå tilbake til skolen uten stress, og i dag skal vi fortelle deg hvordan.

Det er best at både barn og voksne begynner å forberede seg noen dager før undervisningsstart, slik at overgangen blir jevnere og mer gradvis. For eksempel, noen dager før, kan du begynne å justere søvnplanene dine, komme tilbake til en rutine og gå gjennom fagene og lærerne som hvert barn skal ha i år. Disse små trinnene hjelper til med å akklimatisere barna dine til dette nye stadiet, men når skoleåret har startet, er det også noen grep vi kan ta for å redusere stress.

Tips for å gå tilbake til skolen uten stress

Dette er noen trinn som dere som familie kan implementere for å gjøre det mindre stressende og morsommere for alle å gå tilbake til skolen.

Oppmuntre til en optimistisk og positiv holdning

For mange barn oppleves det å gå tilbake til skolen som en negativ og ubehagelig hendelse som forårsaker angst eller tristhet. Dette avhenger imidlertid i stor grad av holdningen den blir tatt med. Uten å være klar over det, overfører mange voksne denne uroen til barna sine, ettersom barn oppfatter og tar foreldrenes følelser til seg som sine egne.

Derfor er det viktigste å regulere dine egne følelser og overføre ro og positivitet til barna angående dette nye stadiet. I tillegg kan du gjøre noen aktiviteter som vil hjelpe dem til å se overgangen med glede. Du kan for eksempel be barnet om å skrive en liste over 3 eller 4 ting de ser frem til når de skal tilbake til skolen.

En mor hjelper datteren sin med å forberede ryggsekken til skolen.
Å involvere barn i tilbake-til-skolen forberedelser vil hjelpe dem til å få en mer positiv holdning og forårsake spenning i stedet for stress.

Involver barna i tilbake-til-skolen forberedelser

Forberedelser hjelper ikke bare barna å akseptere ideen om å gå tilbake til skolen, men fremmer også spenningen deres. Hvis du involverer dem og lar dem spille en aktiv rolle, vil de føle seg mer i kontroll over hva som skjer , og deres holdning til det vil bli mer positiv. Derfor kan oppgaver som å hjelpe deg med å ta bokbind på bøkene deres, kjøpe en planlegger for skoleåret eller velge den fritidsaktiviteten de skal gjøre i år være veldig motiverende.

Planlegg tider godt

Morgenen er en av de mest stressende tidene i en families daglige rutine. Det er mye å gjøre og tiden er vanligvis knapp, siden vi pleier å stå opp i siste liten. I tillegg ser det ofte ut til at barn ikke ønsker å samarbeide og går i sakte film, bare henger rundt eller blir distraherte mens de gjør seg klar til skolen. Her er noen ideer for bedre organisering om morgenen:

  • Gå til sengs og stå opp litt tidligere. Dette vil gi opphav til en rolig frokost og tid til å gjøre seg klar uten å stresse og uten rop eller konflikt.
  • Lag en visuell kalender med alle oppgavene som barna må fullføre om morgenen. Å ha dem i syne vil hjelpe dem å følge sekvensen uten å bli distrahert og vil tillate dem å bli mer autonome.
  • Etabler et forsterkningsprogram, for eksempel en symboløkonomi, slik at dette blir som en lek og de blir mer motiverte til å fullføre oppgaver i tide.

Styrk barns autonomi

En god måte å redusere stress forbundet med å gå tilbake til skolen på er ved å oppmuntre barnas autonomi og selvtillit. For å gjøre dette kan vi tildele dem oppgaver og ansvar hjemme for å involvere dem i den daglige rutinen i stedet for å gjøre alt for dem. Det er flere oppgaver som de små kan ha ansvaret for avhengig av alder, og som vil få dem til å føle seg nyttige, autonome og en del av teamet som er en familie. Her er noen av dem:

  • Klargjør ryggsekken kvelden før.
  • Legg frem klærne kvelden før.
  • Dekk til for frokost til familien om morgenen.
Foreldre spiller fotball med sønnen.
Å gjøre familieaktiviteter utenom skoletiden kan bidra til at det å gå tilbake til skolen ikke blir sett på som noe monotont og mangelfullt på stimuli.

Prioriter familiefritid

Å gå tilbake til skolen kan føles som slutten på moro og fordypning i en stressende hverdag. For å gjøre denne endringen til et mindre sjokk, prøv å legge til familiefritidsaktiviteter i den daglige rutinen. Å tilbringe litt tid på kveldene for å leke sammen hjemme, gå i parken eller skape kunst og drive med håndverk kan utgjøre en stor forskjell. På samme måte vil organisering av turer til landsbygda, på kino eller museum i helgene bidra til at det å gå tilbake til skolen ikke oppleves som en monoton rutine med mangel på stimuli og fritid.

Lær mestringsstrategier

Til slutt er det viktig å forberede barna på følelsene og situasjonene de kan måtte møte når de går tilbake til skolen. Generelt kan de føle seg engstelige for å bli skilt fra foreldrene og ha problemer med å få kontakt med klassekamerater eller komme inn i rytmen i timene, blant andre daglige vanskeligheter. I alle fall handler det ikke om å skremme dem eller disponere dem til å tro at dette vil skje, men å minne dem på at de er i stand til å takle det og tilby dem nyttige verktøy, for eksempel følgende:

Å øve på pusteøvelser kan hjelpe dem med å roe seg ned når de står overfor et problem; å praktisere selvsikker kommunikasjon vil minne dem på hvordan de skal kommunisere og løse konflikter; og separasjonsritualer vil tillate de små å takle hverdagen uten foreldrene. Dette kan ganske enkelt bestå av å sette et klistremerke på hånden deres og invitere dem til å se på det eller ta på det når de har hjemlengsel for å minne dem på at mamma og pappa elsker dem og at de snart vil se hverandre igjen.

Å gå tilbake til skolen uten stress er et spørsmål om holdning og organisering

Kort sagt, gjør tilbake-til-skolen-opplevelsen morsommere, prøv å opprettholde en positiv holdning, og fokuser på spenningen rundt det som kommer og ikke tristheten over at sommeren nærmer seg slutten. Prøv å organisere tidene deres slik at dere er i stand til å gjøre ting rolig, alle samarbeider i flyten av den daglige rutinen, og husk å planlegge øyeblikk med fritid og forbindelse med familien. Å gå tilbake til skolen er en forandring, men når denne overgangsperioden er over, vil dere alle føle dere komfortable med rutinen igjen. Bare vær tålmodig.

Det kan interessere deg ...
7 tips for å unngå å komme for sent til skolen
Du er mamma
Les det hos Du er mamma
7 tips for å unngå å komme for sent til skolen

For å unngå å komme for sent til skolen er rutiner og planlegging de beste allierte. Vi vil fortelle deg hvordan du implementerer dem i familien di...



  • Almaraz, D., Coeto, G., & Camacho, E. (2019). Habilidades sociales en niños de primaria. IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH10(19), 191-206.
  • Soler, F., Herrera, J. P., Buitrago, S., & Barón, L. (2009). Programa de economía de fichas en el hogar. Diversitas: perspectivas en Psicología5(2), 373-390.

Innholdet på Du er mamma er utelukkende skrevet for lærings- og informasjonsformål. Det kan ikke under noen omstendigheter erstatte diagnostisering, råd eller behandling fra en fagperson. Ved tvil er det best å konsultere en spesialist.