Hvordan lindre halsbrann under graviditeten

29 juli, 2020
Halsbrann er et vanlig problem for vordende mødre. Hvis du er gravid og opplever en brennende følelse i brystet eller magen, har vi noen tips for øyeblikkelig lindring. Ta notater! Du vil finne dem veldig nyttige.

I denne artikkelen vil vi dele tips om hvordan du kan lindre halsbrann under graviditeten, noe som er et vanlig problem. Mange gravide kvinner opplever halsbrann i løpet av andre trimester og frem til de føder.

Selv om halsbrannen har en tendens til å være mild og periodisk gjennom disse månedene, kan den bli til et problem.

Denne brennende følelsen i magen er et resultat av en kombinasjon av hormoner og presset som babyer utøver på de indre organene. I de fleste tilfeller forsvinner halsbrannen etter at mødre føder.

For mange kvinner markerer graviditeten første gang i livet der de opplever halsbrann. Selv om det er vanlig, og i de fleste tilfeller ufarlig, kan halsbrann være ganske ubehagelig for vordende mødre.

Halsbrann under graviditeten og relaterte symptomer som gass og oppblåsthet begynner vanligvis i andre trimester. Imidlertid kan disse problemene dukke opp tidligere for noen kvinner.

Fortsett å lese for å finne tips for å lindre halsbrann under graviditeten.

Hvordan lindre halsbrann under graviditeten

Heldigvis finnes det flere tiltak du kan gjøre for å bli kvitt halsbrann mens du er gravid. Kvinner som lider av dette problemet kan hvile komfortabelt mens de teller ned månedene ved å gjøre små endringer i kostholdet og livsstilen sin.

Her er noen tips for å hjelpe deg med å lindre halsbrann under graviditeten:

1. Spis mindre porsjoner, men oftere

De første anbefalingene som spesialister gir gravide for å redusere halsbrann, er å spise små porsjoner gjennom dagen.

Samtidig bør deres siste måltid for dagen være minst 3 timer før de legger seg. Fremtidige mødre som er gravide og opplever halsbrann, bør aldri legge seg rett etter å ha spist.

Hvordan lindre halsbrann under graviditeten?

2. Begrens inntaket av væsker om kvelden

Forsøk å ikke drikke store mengder væske etter det siste måltidet på dagen. Husk at jo tommere magen din er når du legger deg, jo mindre sjanse har du for sure oppstøt.

3. Tygg tyggegummi

Tygging kan være gunstig når man har å gjøre med magesyre. Tyggegummi stimulerer produksjonen av spytt, som inneholder bikarbonat. Dette nøytraliserer syren som samler seg i spiserøret.

4. Unngå visse matvarer

Kvinner som er utsatt for halsbrann under graviditeten, bør unngå mat som forverrer problemet. Blant matvarene som skal unngås er kaffe, te, alkohol, sjokolade, fet eller fritert mat, sitrusfrukter og juice, sterk mat, tomat, mynte, etc.

5. Påfør aloe vera-gel

Du kan få tak i dette naturlige legemidlet fra plantebladene eller ved å kjøpe aloe vera-gel. Påfør gelen på huden på brystet, halsen eller magen. Aloe vera reduserer syren i magen og symptomene på sure oppstøt.

“Å være gravid er å være vitalt levende, fullstendig kvinne og utvilsomt bebodd”

— Anne Buchanan og Debra Klingsporn —

6. Ikke røyk

Kvinner som er gravide skal aldri røyke. I tillegg til å skade fosteret, svekker røyking også den nedre lukkemuskelen i spiserøret og gjør de sure oppstøtene verre.

7. Drikk melk eller spis yoghurt

En porsjon yoghurt eller et glass melk kan begge lindre sure oppstøt. Husk at kumelk kan tilby øyeblikkelig lindring. Noen sier imidlertid at halsbrannen kan bli verre over tid med meieriprodukter.

Forsøk derfor å drikke geitemelk eller et plantebasert melkealternativ som mandelmelk eller rismelk. Å varme opp melk og tilsette litt honning kan også roe ned svie i brystet.

8. Kokosvann

Kokosvann fungerer som en god nøytralisator av naturlig syre. Denne næringsrike drikken er lett å finne og kan lindre symptomene på halsbrann under graviditeten.

Hvordan lindre halsbrann under graviditeten?

9. Sov på venstre side om natten

Denne enkle handlingen kan redusere forekomsten av sure oppstøt. Denne stillingen gjør det vanskeligere for magesyren å nå spiserøret. Noen ganger kan det hende du må sove i en hvilestol i 45 graders vinkel – eller enda høyere.

10. Prøv akupunktur

Akupunktur er en trygg praksis å gjøre under graviditeten og har blitt brukt til å lindre halsbrann i tusenvis av år.

Denne avslappende behandlingen hjelper til med å redusere halsbrann, justerer spiserøret og reduserer magesyren. Det balanserer også fordøyelsesorganenes funksjon.

For å oppsummere er det viktig å endre noen daglige vaner for å lindre halsbrann under graviditeten. Hvis du bruker ovennevnte tips i praksis, vil det hjelpe deg med å føle deg bedre og redusere ubehaget knyttet til halsbrann.

  • Cheng J., Ouwehand AC., Gastroesophageal reflux disease and probiotics: a systematic review. Nutrients, 2020.
  • Mousa H., Hassan M., Gastroesophageal reflux disease. Pediatr CLin North Am, 2017. 64 (3): 487-505.