Hva er egentlig kynnere?

28 juni, 2019
Det er fort gjort å forveksle kynnere med rier, spesielt når man er førstegangsfødende. Men hva er egentlig kynnere?

Kynnere er begrepet for de første sammentrekningene som kunngjør at fødselen nærmer seg. Symptomene dine kan vare i dager eller timer. I tillegg opplever hver kvinne dem ulikt.

Forbereder livmorhalsen

Kynnere er ment å modne livmorhalsen og forberede den på fødselen. I denne fasen begynner babyen å plassere hodet mot livmorhalsen og legge press på den. Dette bidrar til å mykne livmorhalsen.

En moden livmorhals føles myk å berøre av spesialisten. Jo mer moden livmorhalsen er, desto raskere utvidelse vil finne sted.

Fra uke 30 opplever gravide kvinner sammentrekninger. Disse er kjent som “Braxton Hicks” og deres funksjon er å trene livmoren for fødselsprosessen.

I denne fasen vil du oppleve en stramming av magen i noen sekunder, ledsaget av et lite trykk på vaginalt nivå.

I motsetning til kynnere, gir “Braxton Hicks” ikke smerte eller ubehag. I noen tilfeller går de ubemerket hen av kvinner. Imidlertid manifesterer kynnere seg med ubehag.

Slik gjenkjenner du kynnere

Kynnere består av uregelmessige sammentrekninger. De har ikke et vanlig mønster eller en intensitet. De kan vare mellom 15 og 45 sekunder og når opp til et minutt av sammentrekninger.

Det er mange variabler som definerer symptomene på kynnere: stillingen til babyen, tilstanden til moren og mors smertegrense. Ubehaget sies å ligner på menstruasjonssmerter eller nyresmerter.

En annen viktig faktor er at symptomene kan variere fra en fødsel til en annen. Kynnere hos førstegangsmødre manifesterer seg annerledes enn ved andre eller tredje fødsel.

Kynnere varierer i intensitet. Noen kan skape mye smerte først og deretter slippe. Andre kan nesten gå ubemerket hen. Du kan ha en syklus av et bredt spekter av sammentrekninger.

Det viktigste er å være oppmerksom på ethvert mønster de følger. Når sammentrekningene blir regelmessige, har fødselen begynt. Innledende rier forekommer hvert 4. eller 5 minutt, omtrentlig.

Kynnere oppstår vanligvis om kvelden eller om natten. Dette er øyeblikket hvor oksytocin, kjent som anti-stress eller avslappningshormon, slippes ut i kroppen.

Noen spesialister anbefaler økt fysisk aktivitet i denne fasen. Dette vil hjelpe sammentrekningene med å intensiveres nærmere fødselen.

Hva å gjøre under kynnere

Det er ikke nødvendig å dra til sykehuset. Spesielt når det gjelder førstegangsmødre, blir kynnere ofte forvekslet med ekte rier, så moren drar straks til sykehuset.

Det er viktig å gjenkjenne symptomene for å identifisere typen sammentrekninger. Hvis sammentrekningene ikke er regelmessige i tid og intensitet, har ikke fødselen begynt.

Rier forekommer hvert 7., 5. eller 3. minutt. Vanligvis har de samme smerteindeks eller økning i smerte. I tillegg kan de utløse utvisningen av slimproppen eller få vannet til å gå.

Kynnere : Hva er det?

Øv på pusting. Under kynnere, øv på pusteteknikken du vil bruke under ekte rier.

Hvis sammentrekningen er svak, kan magepusting brukes. Dette hjelper kropp og sinn med å slappe av.

Når sammentrekningene intensiveres, anbefales det å puste med brystet. Luft blir trukket inn gjennom nesen og brystet er oppblåst. Deretter blir den pustet ut gjennom munnen. Dette bidrar til smertekontroll.

Hvil og få i deg nok væske

Hvil. I lys av at kynnere er uregelmessige, bør mødre dra nytte av tiden når de ikke har sammentrekninger for å hvile. På den måten gjenopprettes kroppen og energi blir ladet opp.

Noen gravide foretrekker å gå eller trene når de ikke har sammentrekninger. Beslutningen om å gjøre dette vil avhenge av nivået av ubehag eller tretthet som moren presenterer.

Hold kroppen hydrert. I visse tilfeller mister gravide sine appetitt under kynnere. Det er viktig å huske at dette kan vare i flere timer eller strekkes over flere dager, med et økende ubehag.

Hvis moren ikke vil spise, er det greit. Det er imidlertid viktig for henne å bli hydrert. Hun bør konsumere de anbefalte mengdene vann. Hun kan også suppleres med infusjoner eller isotoniske drikker.

Lette måltider anbefales i denne fasen. Tung fordøyelse øker mors fysiske ubehag.

Koble til kroppen. Ettersom kynnere annonserer slutten av svangerskapet, er det viktig for moren å forberede seg på fødselen.

Å opprettholde kontakt med en spesialist bidrar til å redusere angst.

  • The Rosie Hospital Patient Information. Labor and the latent phase. Cambridge University Hospitals NHS. [Online].
  • Silverthorn. Fisiología humana: un enfoque integrado. 2008. Editorial Médica Panamericana. 4ta edición.