Forstå og overvinn babyens søvnregresjon

16 oktober, 2020
Babyer kan lide av søvnregresjon, og det er derfor det er veldig viktig for deg å forstå det for å kunne overvinne det.

Søvn er veldig viktig for foreldre, like verdifullt som luften de puster inn og maten de spiser. For babyer er det å sove like viktig, om ikke enda viktigere. Det kan være tider der babyen din begynner å sove bedre, men plutselig begynner en fullstendig forvirrende søvnregresjon.

Men fra nå av vil du være i stand til å forstå det for å overvinne det!

Babyers søvnmønstre

Hvis babyer ser ut til å tilbringe mesteparten av dagen med å sove, er det fordi de på en eller annen måte gjør det. Nyfødte sover normalt minst 16 timer i døgnet (både om dagen og natten). Denne mengden avtar med alderen, men litt mer enn 14 timer ved seks måneder er nødvendig. Når en baby fyller ett, trenger de fortsatt litt under 14 timers søvn.

Soving på dagen teller som en del av den totale søvnen. Men på grunn av det faktum at hvert barn er forskjellig, varierer søvnbehovene per barn. Det er sannsynlig at det vil gå minst et par måneder før det nyfødte barnet blir satt i en ønsket rutine med tre sovinger per dag.

Forstå og overvinn babyens søvnregresjon

Hvis de første par ukene med foreldreskap virker som en stor søvnløs tåke, velkommen til klubben. Din nyfødte dikterer delvis når du sover basert på når de sover. Føl deg betrygget ved at de fleste babyer i løpet av tre måneder får omtrent to tredjedeler av søvnbehovet sitt dekket om natten.

Men babyens nye søvnmønster kan og vil endre seg. Dette kalles søvnregresjon, og det skjer med både babyer og småbarn. Det er en fase der babyer og småbarn begynner å våkne tilfeldig om natten og ikke sovner på dagen uten noen åpenbar grunn.

Stadier og årsaker til søvnregresjon

Fem regresjonsstadier forekommer hos spedbarn og småbarn:

  1. Fire måneder. Etter fire måneder tar en baby kortere lurer og våkner hyppigere om natten. Denne regresjonen er permanent.
  2. Åtte måneder. Utviklingsmiljøer, for eksempel krabbing, forekommer i intervallet åtte til ti måneder. Babyer lærer også mange nye ord når de begynner å få tenner. Dette er alle gyldige grunner til å utløse en regresjon.
  3. Elleve måneder. Dette kan refereres til som dagsøvnregresjon. Babyen din kan begynne å ta en ekstra lur hver dag. Egentlig vil de ikke være klare for en enkelt dagsoving før de er omtrent 15 måneder.
  4. Atten måneder. Babyen din er nå et lite barn, og mange faktorer bidrar til denne regresjonen. De er nå mer uavhengige når de går og snakker. Dessuten har de oppdaget raserianfallskunsten, kombinert med det fryktede ordet “nei.” Og, selvfølgelig, er tannfrembrudd fortsatt en faktor. Ja, søvnregresjonen ved atten måneder kan skyte i været raskt.
  5. To år. Flere faktorer kan tilskrives denne regresjonen. Bleieavvenning, ankomst av et søsken, flytting fra vugge til seng osv.

Hvordan håndtere søvnregresjon

Du kan prøve noen metoder for å gjenopprette babyens søvnmønster. For det første, prøv flere måltider, enten om kvelden eller om dagen. Akselerert vekst er ikke bare for tenåringer. Husk at babyen din er sulten og trenger ekstra kalorier.

Forstå og overvinn babyens søvnregresjon

Ingenting får en baby til å føle seg tryggere enn kos fra mamma eller pappa. Trøst babyen din med ekstra kyss og klemmer, men unngå å skape dårlige vaner, for eksempel å vugge dem slik at de kan sovne eller gi dem en smokk når du allerede har tatt den fra dem.

Mangel på søvn gjør alle slitne, så prøv å innføre en tidligere sengetid. Dette er en solid strategi hvis de hopper over dagsovingen eller våkner mye om natten. Til slutt trenger du ikke å gå gjennom dette alene. Snakk med andre foreldre og be dem om tips og triks. Og, selvfølgelig, henvend deg til partneren din. Dere er begge i dette sammen.

Når barnet ditt gråter fordi de ikke vil sove

Småbarn kan være litt mer utfordrende når de blir eldre, så prøv disse tipsene når barnet ditt gråter fordi de ikke vil sove:

  • Sett grenser. Det er du som bestemmer og barnet ditt trenger å vite dette. Du er sjefen. Når det er på tide å legge seg, er det på tide å legge seg.
  • Være konsekvent. Husk at dette bare er en fase.
  • Motstå endring. Du trenger ikke å endre barnets timeplan drastisk. Også dette vil gå over.
  • Andre problemer. Følg nøye med på barnet ditt, da søvnproblemene deres kanskje ikke er en regresjon, men et tegn på et annet problem.