6 fysiske aktiviteter for barn i alderen fra 2 til 5 år

13 desember, 2018
Alle barn trenger fysisk aktivitet. Denne bør tilpasses barnet.

Barn trenger å røre på seg. I motsetning til voksne er det viktig for dem å være aktive. Det er mange forskjellige aktiviteter for barn som kan hjelpe dem med å forbedre sine motoriske ferdigheter avhengig av deres alder.

Det er viktig å fremme aktiviteter som hjelper babyer med å utvikle sine finmotoriske ferdigheter og språk fra livets første år.

Fra de er to år kan du allerede begynne å gjøre mange forskjellige øvelser med dem. Fra en alder av fem år kan du oppmuntre dem til å drive med sport som er litt vanskeligere.

6 fysiske aktiviteter for barn

Svømming

Svømming er en av de mest komplette idrettene som finnes. Det styrker musklene, luftveiene og hjertet.

I en alder av to eller tre kan barnet allerede begynne å delta i svømmetimer. Du må ta visse sikkerhetstiltak. Denne aktiviteten skal alltid overvåkes av en ekspert og av foreldrene også.

Å lære å svømme vil hjelpe barnet ditt til å miste frykten for vann, og det vil også lære dem å slappe av. I tillegg åpner du døren for at de kan nyte vannaktiviteter i fremtiden.

Sykle

Barnet bør starte med en trehjulssykkel først og deretter gå videre til vanlige sykler. Sykling er en veldig funksjonell sport. Dens praksis, foruten å være mye moro, stimulerer også deres motoriske ferdigheter.

Å sykle på en trehjulssykkel er en god aktivitet for tre år gamle barn som allerede har mestret kunsten å gå, løpe og hoppe. Dette transportmiddelet vil utvikle seg i størrelse etter hvert som barnet vokser.

Som å svømme, er det en sport som passer til alle aldre. Du må ta hensyn til sikkerheten og sørge for at barnet bruker hjelm.

6 Aktiviteter for barn fra 2 til 5 år

Kaste eller sparke baller

Dette er en øvelse som kan gjøres fra en alder av 2 år, og den har evnen til å fascinere barn. Denne sporten bruker mye energi, siden hele kroppen vil være i bevegelse. Etter fem år kan de begynne å spille på et lag.

Å gå på fotballtrening kan hjelpe dem med å utvikle sin fart og utholdenhet. Det kan også lære dem hvordan man skal jobbe som et lag.

“Jeg har feilet om og om igjen, og det er derfor jeg har oppnådd suksess.”

– Michael Jordan –

Rytmisk gymnastikk eller turn

Rytmisk gymnastikk er en øvelse som mange jenter liker å gjøre, men det kan praktiseres av begge kjønn. Det tillater barn å trene hele kroppen. Det hjelper dem også med å utvikle en følelse av rytme og fleksibilitet.

Rytmisk gymnastikk kan praktiseres fra en tidlig alder, og som alle andre aktiviteter for barn kan vanskeligheten øke etter hvert som barnet vokser og skaffer seg nye ferdigheter.

Enhver type dans

Barn kan danse veldig fritt. Dans er den perfekte aktiviteten for et lite barn. Det er ikke bare en sport, men også en kunst.

Å praktisere dans kan skape en sensorikk av harmoni, rytme og balanse. Det kan også lære dem å uttrykke sine følelser.

Dans bidrar til å eliminere spenning, og det vil også gi dem mulighet til å møte andre barn med samme lidenskap for dans.

Barn kan danse veldig fritt

Noen råd til foreldre

Antall sportsaktiviteter som et 2 år gammelt barn kan utføre er uendelig.

Ingenting bør frata dem fra å ha rike og positive erfaringer som å sykle, huske, danse, løpe, hoppe eller gjøre noen annen type aktivitet.

I dag er det veldig viktig å begrense rutiner som krever en stillesittende livsstil. Det har vist seg at inaktivitet i barndommen kan forårsake mange problemer i voksen alder.

Det er mange barn som lider av diabetes og fedme på grunn av dårlig kosthold og mangel på fysisk aktivitet.

Barn trenger ikke å trene noen idrett spesielt. Det er bare viktig for dem å bli oppfordret til å røre på seg fra det øyeblikket de lærer å gå.

De kan starte med enkle aktiviteter for barn og deretter øke kompleksiteten i henhold til deres alder.

Kjønn er ikke viktig i sport. Både gutter og jenter kan trene enhver form for sport de har lyst til. Barna må være klar over dette.

Som konklusjon er det viktig å vite hvilke typer sportsaktiviteter man kan starte med fra barndommen. Vi må skape en interessant rutine hvis vi vil at barna våre skal opprettholde den fysiske aktiviteten i voksen alder.